۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مزار شهید مدافع سلامت قزوینی پس‌از ۸ماه همچنان بدون سنگ است
کد خبر: ۳۵۸۵۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۹ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از کم‌لطفی مسئولین در حق شهید مدافع سلامت؛

مزار شهید مدافع سلامت قزوینی پس‌از ۸ماه همچنان بدون سنگ است/ مسئولین تقصیر‌ها را به گردن یکدیگر می‌اندازند

مزار شهید مدافع سلامت در قزوین بعداز گذشت هشت ماه همچنان بدون سنگ است؛ مسئولین مرتبط یکدیگر را مقصر می‌دانند و تقصیر‌ها را به گردن دیگری می‌اندازند.

مزار شهید مدافع سلامت قزوینی پس‌از ۸ماه همچنان بدون سنگ است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ____رقیه کشاورز

چندی پیش خبری در فضای مجازی منتشر شده که علامت سوال بزرگی را در اذهان عمومی از جمله فعالان شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

ماجرا از این قرار است، ابراهیم ملازینل از کادر درمان استان قزوین که در عرصه سلامت و بخش کرونا مشغول به خدمت بود، در ۹ آذرماه سال گذشته‌ به درجه شهادت نائل گشته و در مزار شهدای قزوین خاکسپاری شد اما با گذشت تقریبا هشت ماه از شهادت این مدافع سلامت، مزار او هنوز بدون سنگ است.

باوجود اینکه پیکر این مدافع سلامت در قطعه شهدا تدفین شده اما بهانه دستگاه‌های متولی در تعلل برای نصب سنگ مزار این است که هنوز شهید بودن او تایید نشده است! 



کم کاری دستگاه‌های متولی در حق شهید ملازینل باعث شده تا این شهید سلامت در مظلومیت به سر ببرد و مواجه شدن با مزاری که صرفا با پرچم پوشانده شده نیز ذهن هر زائر و شهروندی که برای زیارت به مزار شهدای قزوین مراجعه می‌کند را با سوالات زیادی درگیر کرده است؛ این وضعیت باعث شد تا موضوع را از دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد شهید و امور ایثارگران قزوین به عنوان متولیان امر پیگیری کنیم.

محمدحسن ارداقیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، در توضیح علت عدم نصب سنگ مزار شهید ملازینل اظهار می‌کند: این موضوع باید از بنیاد شهید پیگیری شود.

اسناد مربوط به پرونده شهید ملازینل به بنیاد شهید ارسال شده است

وی می‌گوید: اسناد و مدارکی مبنی بر علت فوت و محل خدمت مرحوم ملازینل را به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ارسال کرده‌ایم اما درباره احراز هویت باید در کمیته‌ مشترک وزارت بهداشت، بنیاد شهید و علوم پزشکی در تهران اعلام نظر ‌شود و هنور این امر هنوز محقق نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان می‌کند: شهید بودن یا نبودن مرحوم ملازیل باید از سوی کمیته مشترک در تهران اعلام شود و این موضوع ارتباطی به دانشگاه علوم پزشکی قزوین ندارد.

غلامرضا حقایق‌پور، مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار می‌کند: برای احراز هویت شهدای مدافع سلامت مانند سایر شهدا لازم است مراحلی طی شود.

وی افزود: در ایام کرونا تعدادی از شهدای استان در بخش درمان شهید شده‌اند که پرونده‌ آنها هنوز تایید نشده، خانم عدالتی از جمله این شهدا است.

فعالیت‌های مربوط به پرونده مرحوم ملازینل در قزوین انجام شده است

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین عنوان می‌کند: در ساختار اداری تا زمانی که پرونده متوفی تایید نشده باشد نمی‌توانیم نسبت به ساخت سنگ مزار اقدام کنیم؛ مرحوم ابراهیم ملازنیل از جمله متوفیانی بوده که پرونده‌ و شهادتش به لحاظ قانونی هنوز احراز نشده و در حال حاضر نمی‌توانیم برای آن مرحوم سنگ مزار آماده کنیم.

حقایق‌پور ادامه می‌دهد: فعالیت‌های مربوط به پرونده مرحوم ملازینل در استان قزوین انجام شده و پرونده‌اش در زمان دکتر نامدار رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی قزوین و آقای یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان شهید امضا شده اما هنوز در چرخه بنیاد شهید کشور قرار نگرفته و در وزارت بهداشت قرار دارد.

وی یادآور می‌شود: به محض تایید پرونده شهید ملازینل در وزارت بهداشت اقدامات لازم از جمله ساخت سنگ مزار در مدت یک هفته انجام می‌شود.

پرونده سه شهید خدمت در قزوین تایید شده است

این مسئول با اذعان به اینکه دانشگاه علوم پزشکی به عنوان محور فعالیت شهدای مدافع سلامت است، تصریح می‌کند: فعالیت‌های مربوط به پرونده تمام شهدای مدافع سلامت استان در حوزه بنیاد شهید انجام شده و تا به امروز تنها سه پرونده شهید خدمت به نام‌های حسن میانه‌ساز، مریم شرف‌خواه و شهید جلیلوند (در استان مرکزی) تایید شده است.


حقایق‌پور در پاسخ به این سوال که چرا با وجود نامشخص بودن پرونده برخی شهدای خدمت در مزار شهدا دفن شده‌اند، می‌گوید: تا زمان بررسی پرونده آنها، این شرایط موقت است؛ براساس قانون و ضابطه بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها باید توسط وزارت بهداشت انجام شود.

وی ابراز می‌کند: از نگاه ما در بنیاد شهید، هیچ تفاوتی بین شهدای مدافع سلامت با سایر شهدا در ارائه خدمات وجود ندارد و در مرحله نخست باید شهادت فرد احراز شود و ملاک در احزار هویت شهدای مدافع سلامت، تاییدیه دانشگاه علوم پزشکی است.
 
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین می‌گوید: برای احزار هویت شهدای مدافع سلامت، در مرحله نخست مدارک اولیه توسط دانشگاه علوم پزشکی جمع‌آوری می‌شود؛ سپس جلسه مشترک بین برنامه و بودجه، بنیاد شهید و علوم پزشکی در سطح کشور برگزار و بعد از تایید نهایی به بنیاد شهید ارجاع داده می‌شود.

حقایق‌پور یادآور می‌شود: در حال حاضر 230 هزار شهید اعم از شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و وطن، ترور و شهدای مدافع سلامت در کشور ثبت شده که براساس قانون نوع ارائه خدمات به این شهدا هیچ تفاوتی با هم ندارد.

وی در پایان بیان می‌کند: بنیاد شهید در حوزه مسکن، درمان، آموزش عمومی و عالی براساس مفاد قانونی انواع خدمات را به شهدا و خانواده معظم آن‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش صبح قزوین، باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری در همان ابتدای شیوع کرونا در کشور با پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر شهید خدمت محسوب شدن کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی که در جبهه خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، موافقت کردند، لازم است مسئولان و متولیان امر همت بیشتری برای تعیین پرونده این شهدا داشته باشند.

انتهای پیام/4006
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان