۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین کوچه‌پس‌کوچه‌های دیار مینودری با عطر عید ولایت عطرآگین شد
کد خبر: ۳۵۸۵۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۷ ساعت: ۱۱:۴۷ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از جشن‌های مردمی عید غدیر در قزوین؛

کوچه‌پس‌کوچه‌های دیار مینودری با عطر عید ولایت عطرآگین شد/ وقتی عشق امیرالمونین در قلب‌ها می‌درخشد

شهروندان قزوینی به تاسی از سیره اهل بیت هرساله می‌کوشند به هر نحوی که می شود از سفره فیض علوی محروم نمانند.

کوچه‌پس‌کوچه‌های دیار مینودری با عطر عید ولایت عطرآگین شد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ واقعه غدیر از مسائل مهم تاریخ اسلام است که این موضوع در منابع مستدل و مستند و قابل اتکای شیعه و سنی به آن اشاره شده و روایات زیادی درباره آن نقل شده است.

در فضیلت عید غدیر و اهمیت ویژه آن در مقایسه با دیگر عیدها، احادیث فراوانی وارد شده، حضرت محمد (ص) می فرماید: «روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است. روزی است که خدای متعال مرا مأمور کرد برادرم، علی بن ابی طالب را چون نشانه‌ای بر امتم نصب کنم تا پس از من، با او راه را بیابند و روزی است که خداوند دین مرا کامل و نعمتش را بر امت تمام کرد و راضی شد که اسلام دین آنها باشد».

امام صادق (ع) نیز در خصوص فضلیت این روز می فرماید: «شاید گمان کنی خداوند روزی گرامی تر از روز غدیر آفریده است. نه به خدا سوگند، نه به خدا سوگند، نه به خدا سوگند».

روز غدیر، عید آل محمد صلی الله علیه و آله و روز جشن اهل بیت(ع) است. از این رو، بر جشن گرفتن و اظهار سرور و شادی در این روز تأکید ویژه ای شده است.

بر همین سنت شهروندان قزوینی هم به تاسی از سیره اهل بیت هرساله می کوشند به هر نحوی که می شود از سفره فیض علوی محروم نمانند.

اینجا حسینیه ابوترابی، از حسینیه های قدیمی و باطن دار قزوین که تقریبا در تمام ایام و مراسمات مذهبی درش به روی عاشقان اهل بیت (ع) باز است.

در روز عید غدیر هم مانند سایر اعیاد جشن و ذکر ائمه در آن برپاست و همگان برای تقدس چند ساعتی را در آن نشسته و از فیض معنوی اش بهره می برند، چه بسا اینکه این خانه مزین به سادات است.

البته جشن و شادی مردم قزوین در ایام عیدغدیر تنها به حسینیه ها و مساجد ختم نمی‌شود، بلکه خوشبختانه چندسالی است با جان گرفتن دوباره مجالس و هیئت خانگی، حالا هر خانه یک حسینیه شده است.


فاطمه .م مادر جوانی است که از زمان همه گیری کرونا تا به حال به کمک فرزندانش خانه خود را به هیئت تبدیل کرده و تقریبا تمام مراسمات مذهبی را همراه دختر و پسرش در خانه خود برپا می کند.

وی به خبرنگار صبح قزوین گفت: من خودم در خانواده هیئتی بزرگ شدم، و با هیئت خو گرفتم اما شرایط زندگی گاهی آدم را به سمتی سوق می‌دهد که فکرش را نمی‌کنی.

فاطمه ادامه داد: اوایل دوری از هیات بسیار آزارم می داد، اما بعد از مدتی تصمیم گرفتم هیئت را به خانه خود بیاورم.

این مادر جوان گفت: در ایام عید چون عید غدیر از چند روز قبل فرزندانم خانه را تزیین کرده، حتی مراسمی تحت عنوان نصب پرچم شادی هم برگزار و با پخش مداحی خانه را متبرک می‌کنند.

وی ادامه داد: روز عید علاوه بر جشن و شادی با پخت کیک و آماده کردن شربت و شکلات خود را برای این جشن مهیا و آن را بین واحدها پخش می‌کنیم.

فاطمه بیان کرد: غذای آن روز را هم به نیت امام علی پخته و از تبرکش بهره می‌بریم.


مرتضی موحدی مرد میانسالی است که حیاط باصفای منزل خود را برای جشن عید غدیر آماده کرده است.

وارد خانه اش که میشوی سبزی رنگ درخت و گلدان‌های گوشه حیاط مبهوتت می‌کند. درختانی که با چراغانی و ریسه‌ها زیباتر شده اند.

نه مداح دارند و نه سخنران، همه مولوی ها و صحبت ها در یک سیستم جمع آوری شده و به فواصل کم پخش می شوند.

در حیاط صندلی چیده شده، مردم می‌آیند مدح و سخنرانی پخش شده را گوش می‌دهند شیرینی و شربت می‌نوشند و می‌روند.

مرتضی موحدی که از سه روز قبل غدیر جشن خود را برگزار کرده به خبرنگار صبح قزوین گفت: از چند روز قبل برای این جشن همه اعضای خانواده را بسیج کرده و کوچه را با پرچم تزیین کرده‌ایم.

وی افزود: امسال با تهیه پوسترهایی از خطبه غدیر سعی داریم همسایگان را با فرهنگ غدیر آشنا کنیم.

موحدی خاطر نشان کرد: اگرچه بضاعت بالایی نداریم اما به قدر توان سعی کردیم به عاشقان ولایت خدمت کنیم باشد که حضرت از ما قبول بکند.


خانم مومنی دیگر بانوی قزوینی است که در ایام غدیر ایراد سخنرانی و مولودی خوانی و پخش شیرینی و شربت در هیئت خانگی‌اش جشن عید را در یکی از مناطق پایین شهر بپاداشته است.

مومنی که خود مداح و مربی قرآن است به خبرنگار صبح قزوین گفت: ما هرساله به کمک همسایگان محل سعی می کنیم بابرپایی جشن و اطعام علوی قدمی در جهت پاسداشت این روز بزرگ برداریم.

وی افزود: قدم های ما هرچند کوچک اما از خلوص نیت است، اینجا همه با دل می آیند و خودشان یک قسمت کار را می گیرند.

این مربی قرآن بیان کرد: ما علاوه بر مراسم ویژه بزرگسالان که با قرائت قرآن، ادعیه و سخنرانی و مولودی همراه است برای کودکان هم برنامه های شاد و مفرح داریم تا آنان را هم با فرهنگ غدیر آشنا کنیم.

وی گفت: در این مراسم هرکس هر آنچه در توان دارد، به عشق مولا علی در طبق اخلاص قرار می دهد، یکی چایی می دهد، یکی میوه، شکلات، سخنرانی و گرداندن جلسه هم با من است، هرکس در حد وسع و توان خودش مایه می گذارد.


به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ یکی از زیبایی‌های چندسال اخیر عید غدیر مردمی شدن و خانگی شدنش است، کودکی که نذر توپ و بادکنک می‌کند و بین همسالان پخش می کند، دخترکی که عروسک به کودکان می‌دهد، پیرمردی که دم درب خانه اش شربت پخش می‌کند، بانویی که غذا روز عیدش را کمی پرمایه‌تر مهیا می‌کند و چند ظرف هم به همسایه تقدیم می‌کند و راننده‌ای که کرایه آن روزش را از مردم نمی‌گیرد...

اینها همه علاوه بر جشن‌های بزرگی که مدیریت شهری و هیئات مذهبی برای غدیر مهیا کرده‌اند به زیبا و دلچسب‌تر شدن این روز برای همگان کمک می‌کنند. باشد که مورد رضایت حضرتش قرار گیرد. یا علی...

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان