۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ایجاد فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای یکهزار دانشجوی ایرانی
کد خبر: ۳۵۸۵۳۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۵/۱ ساعت: ۱۰:۱۹ ↗ لینک کوتاه

سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج عنوان کرد

ایجاد فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای یکهزار دانشجوی ایرانی

محمدجواد سلمان‌پور با اشاره به تحصیل ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران گفت: امسال یکهزار نفر ظرفیت برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور ایجاد کرده‌ایم.

ایجاد فرصت مطالعاتی خارج از کشور برای یکهزار دانشجوی ایرانی
محمدجواد سلمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره برنامه‌های سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برای جذب دانشجویان بین‌المللی اظهار کرد: ارتقاء کمیت و کیفیت دانشگاه‌های بین‌المللی در دستور کار سازمان قرار دارد و تحقق این امر از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دانشجویان بین‌المللی به سه طریق در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل می‌شوند؛ گروه نخست شامل اتباع خارجی مقیم ایران است که با شرکت در کنکور وارد دانشگاه‌های کشور شده و از آنها به عنوان دانشجویان غیرایرانی یاد می‌شود.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان گفت: دومین روش جذب دانشجویان بین‌المللی شامل دانشجویانی است که با پرداخت شهریه، متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند.

سلمان‌پور یادآور شد: سومین نوع جذب دانشجویان بین‌المللی دانشجویانی هستند که بورسیه می‌شوند و شامل دو دسته است؛ بورسیه دسته اول با پرداخت هزینه تحصیل توسط دولت متبوع اداره شده و برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران منتقل می‌شوند؛ دسته دوم هم شامل دانشجویانی است که بورسیه آنها توسط جمهوری اسلامی محقق می‌شود.

تحصیل 100 هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های ایران

وی تصریح کرد: نوع دیگری از بورسیه، هیئت امنایی است که دانشگاه‌ها با تصویب هیئت امنای خود، دانشجویان بین‌المللی دارای شرایط خاص و ویژه را بورسیه می‌کنند؛ امیدواریم خیرین و بنیادها در این عرصه با پرداخت هزینه بورسیه مشارکت کنند و سازمان امور بورسیه برای اعطای بورسیه آمادگی لازم را بر مبنای نیت خیران دارد.

معاون بورس و امور دانشجویان خارج گفت: بیشترین دانشجویان بین‌المللی شامل دانشجویان شهریه‌پرداز به تعداد 100 هزار نفر است که بیشتر از کشورهای افغانستان و عراق هستند.

سلمان‌پور اذعان کرد: به دنبال تنوع ملیتی بوده و آمادگی لازم برای تحصیل دانشجویان از ملیت‌های مختلف آفریقا، امریکای لاتین، کشورهای مختلف آسیایی و حتی اروپایی در دانشگاه‌های داخل را داریم چراکه مزیت آموزش عالی و توان دانشگاه‌های کشور بسیار بالا است و این ظرفیت را باید در مسیر توسعه علم، تبادلات علمی و توزیع عادلانه علم قرار دهیم.

30 میلیون تومان، میزان هزینه فرصت تحقیقاتی داخلی

وی اعطای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت به دانشجویان را یکی از فعالیت‌های سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم برشمرد و عنوان کرد: فرصت تحقیقاتی کوتاه مدت شامل دو نوع داخلی و خارجی است؛ امسال یکهزار نفر ظرفیت برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور ایجاد کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه برای دو هزار نفر فرصت بورسیه کوتاه مدت داخلی ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: بر این اساس دانشجویان برای گذراندن دوره پژوهشی و تحقیقاتی خود از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر منتقل می‌شوند و ثمرات بسیاری از جمله تعاملات برای دانشگاه‌های کشور به همراه دارد.

سلمان‌پور با اشاره به برنامه سازمان امور دانشجویان خارج درباره اعزام دانشجویان جامانده از فرصت‌های مطالعاتی عنوان کرد: اگر سنوات تحصیلی آنها تمام نشده است می‌توانند برای استفاده از این فرصت تا سال آینده منتظر بمانند.

وی یادآور شد: میزان هزینه برای فرصت تحقیقاتی داخلی بالغ بر 30 میلیون تومان بوده اما هزینه فرصت‌های خارجی چندین برابر این میزان است.

تعداد دانشجویان ایرانی مقیم اکراین محدود است

معاون بورس و امور دانشجویان خارج با اشاره به برنامه‌های سازمان برای جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: روش‌های مختلفی برای جذب دانشجویان در نظر داریم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تأسیس شرکت‌های جذب دانشجویان بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌ها و معرفی مزیت‌های آموزشی اشاره کرد.

سلمان‌پور با اشاره به آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی در اکراین گفت: تمام دانشجویان از این کشور خارج شده و تعدادی از آنها به دانشگاه‌های داخل، تعدادی به دانشگاه‌های سایر کشورها منتقل شده و تعدادی هم با اصرار خودشان در اکراین مانده‌اند که تعدادشان محدود است.

وی در پایان ابراز کرد: در شرایط کنونی، اکراین خدمات دانشجویی را از طریق سفارت ایران به دانشجویان مقیم عرضه می‌کند؛ از مهرماه سال‌جاری قرار است کلاس‌ برخی دانشجویان به صورت حضوری برگزار و کلاس‌ برخی دانشگاه‌ها که مشکلات جنگ را دارند، به صورت آنلاین برگزار ‌شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان