۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین دستگاه‌ها در ساماندهی به خانه اربابی شهر الوند اتفاق نظر ندارند
کد خبر: ۳۵۸۵۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۵ ساعت: ۸:۳۸ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از وضعیت یک آثار باستانی؛

دستگاه‌ها در ساماندهی به خانه اربابی شهر الوند اتفاق نظر ندارند/ بنای قاجاری نفس‌های آخر را می‌کشد

خانه اربابی شهر الوند که به جا مانده از دوره قاجار است نیز به دلیل بی‌توجهی مسئولین در حال حاضر در حالت کما رفته و رو به تخریب است.

دستگاه‌ها در ساماندهی به خانه اربابی شهر الوند اتفاق نظر ندارند
به گزارش صبح قزوین؛ درحالی که امروزه مکان‌های تاریخی به یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی و جذب گردشگر تبدیل شده‌اند و نه تنها استان‌های دیگر بلکه تمام کشورهای دنیا این موضوع را جدی گرفته و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند در استان قزوین مکان‌هایی وجود دارد که با تمام پتانسیل موجود به حال خود رها شده و حتی گاها تغییر کاربری داده‌اند.

خانه اربابی شهرستان الوند که طی روزهای اخیر مورد پیگیری خبرنگار صبح قزوین؛ واقع شده جزو همین دسته از مکان‌های تاریخی می‌باشد که نام و نشان تاریخی آن گم گشته و اکنون محلی برای تجمع معتادین شده است.

طی پیگیری که از میراث فرهنگی استان داشتیم نیز مدیران این دستگاه مدعی شدند که این ملک تاریخی تحت مالکیت اوقاف است و میراث فرهنگی فقط مسئولیت نظارت بر این حوزه را دارد؛ مشروح این پیگیری را می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید.

در سایه عدم نظارت میراث فرهنگی قزوین؛

خانه اربابی شهر الوند در معرض تخریب قرار گرفت/ آثار باستانی که مکان امن معتادین شده است


خبرنگار صبح قزوین موضوع را از اوقاف استان هم مورد پیگری قرار داد که حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از وضعیت این خانه تاریخی در شهرستان البرز ادعای بی‌اطلاعی کرد و کسب اطلاعات در این زمینه را به وکیل این اراضی موقوفی ارجاع داد.

بهروز حاج محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به عدم تخصیص بودجه برای خانه تاریخی اربابی در شهر الوند اظهار کرد: متاسفانه اوقاف به وضعیت این خانه رسیدگی نکرده و این مکان در حال تخریب است.

وی افزود: اگرچه برای خانه اربابی بودجه تعیین نشده است اما به دنبال یافتن راهی جهت تامین بودجه برای مرمت و نگهداری این مکان هستیم.

وکیل املاک و اراضی موقوفه گفت: اداره اوقاف چندین بار برای جذب پیمانکار اقدام کرده است اما به دلیل ریسک بالایی که این خانه دارد سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند.

تعیین و تکلیف خانه اربابی تا ۶ ماه آینده

حاج محمدی با بیان اینکه طی ۶ ماه آینده امکان تعیین و تکلیف خانه اربابی وجود دارد؛ ابراز کرد: اکنون به واسطه رایزنی‌های انجام شده برخی از ارگان‌های دولتی قول‌هایی برای رسیدگی به وضعیت این خانه داده‌اند.

وی تصریح کرد: خانه اربابی تنها مکان تاریخی آسیب دیده زیر نظر اوقاف نیست و اکنون شاهد رخ دادن چنین اتفاقی برای برخی از اماکن تاریخی هستیم.

این وکیل موقوفه با اشاره به نبود اتحاد نظر درباره خانه اربابی الوند عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی تنها با در اختیار گرفتن خانه اربابی حاضر به حمایت کامل می‌باشد و این باعث به وجود آمدن اختلاف نظر شده است.

حاج محمدی در پایان تاکید کرد: اگرچه تا ماه‌های آینده نمی‌توان انتظار شنیدن خبری مبنی بر رسیدگی به وضعیت خانه اربابی را داشت اما اوقاف تمام تلاش خود را برای حل این وضعیت می‌کند.

به گزارش صبح قزوین؛ باتوجه به اینکه در شهرستان الوند تعداد محدودی بنای تاریخی وجود دارد مسئولین باید رسیدگی به وضعیت خانه اربابی و دیگر مکان‌های تاریخی که دچار این آفت شده‌اند را جدی بگیرند چراکه آثار تاریخی نمایانگر هویت جوامع آن منطقه است و به صورت جدی می‌تواند در رشد صنعت گردشگری یک شهر مفید واقع شود.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان