۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خودشناسی شرط اصلی دستیابی به معرفت است
کد خبر: ۳۵۸۴۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۲ ساعت: ۱۲:۵۸ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل دینی:

خودشناسی شرط اصلی دستیابی به معرفت است

محمدشجاعی با بیان اینکه خودشناسی شرط اصلی سایر معرفت‌ها است و معرفت میزان رشد انسان را نشان می‌دهد، گفت: در معرفت نفس، شخص باید به مرحله معرفت برسد؛ علم با عقل ادراک شده اما معرفت چنین نیست و با قلب مفهوم می‌شود.

خودشناسی شرط اصلی دستیابی به معرفت است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، استاد محمد شجاعی ظهر امروز در کارگاه زندگی عفیفانه که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: شناخت هدف زندگی، نیازمند آگاهی از چگونگی آفرینش است.

وی افزود: انسان بدون معرفت، معرفت حقیقی نسبت به چیزی را به دست نمی‌آورد؛ بین معرفت و علم تفاوت وجود دارد و بی‌اثر بودن کار فرهنگی نیز به دلیل عدم تفکیک بین این دو مهم است‌.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه خودشناسی شرط اصلی سایر معرفت‌ها است و معرفت میزان رشد انسان را نشان می‌دهد، گفت: در معرفت نفس، شخص باید به مرحله معرفت برسد؛ علم با عقل ادراک شده اما معرفت چنین نیست و با قلب مفهوم می‌شود.

شجاعی یادآور شد: معرفت نفس عامل سعادت دنیا و آخرت انسان است؛ استناد به آیه 《من عرفه نفسه فقد عرف ربه》بیان می‌کند انسان نباید نسبت به خودش جاهل باشد و میزان شناخت و ایمانش در میزان محبوبیتش در جامعه اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: شاخص مهربانی، عشق و آرامش برای سعادت دنیایی و آخرت انسان مد نظر بوده که اگر این سه شاخص رعایت شود مفید است.

آرامش لازمه شکل‌گیری رشد انسان است

این کارشناس یادآور شد: ارزش مهربانی با تامل در آیه 《بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم》قابل درک است؛ مهربانی به این معنی است که فرد کینه‌ای نباشد و الفت‌‌پذیر باشد، کسی که الفت نمی‌گیرد و اجازه ایجاد الفت نمی‌دهد هیچ خیری ندارد.

شجاعی اذعان کرد: در حوزه آرامش، اگر فرد آرام نیست و زودرنج و عصبی بوده، نشان دهنده عدم شکل گرفتن رشد انسانیتش است.

وی یادآور شد: نفس انسان پنج مرحله دارد؛ مرحله اول کمال جمادی بوده که ارز‌ش‌ها و شخصیت‌ها از این نوع است.

کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: کمال دوم انسان شامل کمالات گیاهی بوده که نورانی‌تر و با ارزش‌تر از کمال نخست است و مولفه‌هایی مانند رشد، تغدیه، زیبایی اندام و سایر موارد را شامل می‌شود.

شجاعی ادامه داد: کمال سوم نفس انسان را می‌توان کمالات حیوانی دانست که با حیوانات دارای نر و ماده مشترک است و از جمله موارد آن می‌توان به زندگی اجتماعی، شغل‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: دسته چهارم کمالات انسان مربوط به بخش علمی، عقلی و فرشته‌ای است.

این کارشناس در پایان یادآور شد: باید روش‌های تربیتی خود را اصلاح کنیم چون روش‌های مناسبی در این بین استفاده نمی‌شود.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان