۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین خانه اربابی شهر الوند در معرض تخریب قرار گرفت
کد خبر: ۳۵۸۴۵۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۲۰ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

در سایه عدم نظارت میراث فرهنگی قزوین؛

خانه اربابی شهر الوند در معرض تخریب قرار گرفت/ آثار باستانی که مکان امن معتادین شده است

خانه اربابی شهر الوند به مکانی امن برای معتادین تبدیل شده و همین موضوع نارضایتی همسایگان این خانه تاریخی را فراهم آورده است‌.

خانه اربابی شهر الوند در معرض تخریب قرار گرفت

به گزارش صبح قزوین؛ عمارت اربابی در شهرستان البرز استان قزوین واقع شده و از آثار تاریخی شهر الوند است. این بنا که از آثار به جای مانده از اواخره دوره قاجار و اوایل پهلوی است، منزل مسكونی ارباب منطقه الوند بوده و مالكيت آن متعلق به موقوفات خاندان شيخ الاسلام است. عمارت اربابی که در نزدیکی تپه تاریخی الوند قرار گرفته در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است.

سال‌هاست که خانه اربابی شهر الوند با مصوبه کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده است ولی اکنون این خانه به مکانی امن برای معتادین تبدیل شده و همین موضوع نارضایتی همسایگان این خانه تاریخی را فراهم آورده است‌.

نابسامانی در این ملک تاریخی به حدی رسیده است که حتی شهروندان و ساکنین این منطقه با انتشار فیلم و تصاویر از وضعیت خانه اربابی در فضای مجازی، معترض این وضعیت شده و خواستار رسیدگی به آن شدند.

برای پیگیری موضوع به سراغ میراث فرهنگی استان قزوین رفتیم.

احسان نورانی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره وضعیت ناخوشایند خانه اربابی شهر الوند اظهار کرد: اداره اوقاف مالک این خانه است و طبق قانون مجلس شورای اسلامی، مالک وظیفه حفظ و نگهداری از اماکن تاریخی واگذار شده را برعهده دارد.

اعضای شورای پیشین شهر الوند زمین‌های عرصه خانه اربابی را فروختند

وی با تاکید بر اینکه اداره میراث فرهنگی وظیفه نظارت بر اجرای کار را دارد؛ افزود: اکنون نامه‌نگاری‌هایی جهت ساماندهی وضعیت خانه اربابی انجام شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متاسفانه زمین‌هایی که در عرصه این خانه قرار دارد سالیان پیش توسط شوراهای پیشین شهر الوند فروخته شده و وضعیت این خانه را پیچیده کرده است.

نورانی ابراز کرد: باوجود اینکه طبق آخرین اخبار اداره اوقاف قصد دارد در بودجه سال جاری برای رسیدگی به خانه اربابی الوند سرمایه‌گذار مشخص کند اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

پیمانکاران حاضر به فعالیت در خانه اربابی نیستند

این مسئول تصریح کرد: اکنون درحالی که اداره اوقاف به دنبال سرمایه‌گذار برای واگذاری خانه اربابی به بخش خصوصی است اما به دلایل مختلف هیچ پیمانکاری حاضر به فعالیت در آن مکان نیست.

وی با بیان اینکه در قزوین مکان‌های تاریخی زیادی همچون خانه اربابی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بازار وزیر، مسجد شهید ثالث، مسجد حاج ابراهیمی و امامزاده حسین(ع) که ساماندهی شده است از آن دسته مکان‌هایی هستند که نیاز به نظارت و رسیدگی دارند.

نورانی در پایان گفت: اعتیاد و حضور معتادین در بعضی از مکان‌های تاریخی یک معضل اجتماعی است که با بستن آن مکان حل نشده و فقط به محل دیگری انتقال داده می‌شود بنابراین باید هرآنچه که لازم است برای حل این مسئله انجام دهیم تا همسایگان خانه‌های تاریخی نیز در آرامش باشند.

به گزارش صبح قزوین؛ درواقع طی سال‌های اخیر می‌توان گفت که بافت تاریخی و آثار باستانی استان قزوین حال خوشی ندارند و گویا از دایره نظارت و رسیدگی میراث فرهنگی قزوین به دور مانده‌اند به طوری که در موارد مختلف شاهد بروز حواشی و اتفاقات ناخوشایند در این اماکن بوده‌ایم که حاصل مدیریت ضعیف و بدون برنامه‌ در این حوزه است چراکه مکان‌هایی همچون خانه اربابی الوند علی رغم اینکه تحت مدیریت ارگان دیگری مثل اوقاف قرار دارد اما دلیل نمی‌شود که میراث فرهنگی وظیفه نظارت و سرکشی به این مناطق را در دستور کار نداشته باشد.

نابسامانی در حوزه میراث فرهنگی استان به جایی رسیده که لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اعلام کرد که به زودی وزیر میراث فرهنگی برای حل و فصل مشکلات میراث فرهنگی استان قزوین به این استان سفر خواهد کرد.

امیدواریم به زودی مسئولین برای حفظ و نگهداری هر چه بهتر اماکن تاریخی استان از جمله خانه اربابی الوند که ریشه در پیشینه استان قزوین دارد نیز اهتمام جدید داشته باشند و شاهد رونق حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در استان باشیم.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان