۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین باید و نبایدهای تغذیه‌ای در روزهای گرم سال
کد خبر: ۳۵۸۳۸۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۶ ساعت: ۹:۲۷ ↗ لینک کوتاه

یک متخصص طب سنتی مطرح کرد

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در روزهای گرم سال/ فعالیت بدنی مناسب راهکاری برای تعدیل مزاج

دکتر عبدالله کشاورز گفت: در فصل گرما فعالیت بدنی ملایم، استفاده از غذاهای سبک، استفاده از نوشیدنی‌های مناسب، خواب و فعالیت‌های بدنی متناسب با مزاج توصیه می‌شود، در صورت علائم غلبه حرارت به پزشک متخصص مراجعه شود.

باید و نبایدهای تغذیه‌ای در روزهای گرم سال

دکتر عبدالله کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به نوشیدنی‌های توصیه شده در فصل تابستان اظهار کرد: باتوجه به شروع فصل گرما و شیوع گرمازدگی به افراد توصیه می‌شود از نوشیدنی‌های خنک‌کننده طبیعی بدن مانند شربت خاکشیر، تخم شربتی، بیدمشک، کاسنی، گلاب و شربت لیمو با میزان شیرینی کمتر استفاده شود.

وی افزود: زیاد بودن میزان قند نوشیدنی‌های خنک‌کننده طبیعی موجب دفع بیشتر آب بدن می‌شود که این شرایط مشکلاتی دیگری را به وجود می‌آورد.

متخصص طب سنتی بیان کرد: همچنین در فصل تابستان مصرف میوه‌هایی مانند گلابی، خیار و هندوانه توصیه می‌شود.

کشاورز در پاسخ به این سوال که مصرف چه نوع غذاهایی در گرما توصیه شده است، تصریح کرد: غذاهایی برای فصل گرما مناسب هستند که به قوت هاضمه کمتری نیاز داشته و به راحتی هضم شوند؛ از جمله این مواد غذایی می‌توان به آب دوغ خیار، انواع سوپ جو، سالاد، نان و پنیر و سبزی و غذاهای آب‌پز اشاره کرد.

از فعالیت ورزشی شدید در تابستان پرهیز کنید

متخصص طب سنتی ادامه داد: از مصرف گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو و شتر، غذاهای پرادویه و شیرینی قنادی در فصل گرما خودداری شود و لازم است وعده‌های غذایی سبک و کم حجم باشد.

وی در ادامه به راهکارهای تعدیل مزاج پرداخت و عنوان کرد: در فصل تابستان فعالیت بدنی ملایم، مصرف غذاهای سبک، نوشیدنی‌های مناسب، خواب و فعالیت‌های بدنی متناسب با مزاج توصیه می‌شود و در صورت علائم غلبه حرارت به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه شود.

کشاورز اذعان کرد: در فصل گرما فعالیت بدنی باید ملایم بوده و در زمان‌هایی که دمای هوا پایین‌تر است صورت گیرد و از فعالیت شدید و به مدت طولانی پرهیز شود.

رعایت اعتدال در تمامی امور زندگی اصل سبک زندگی در فصل گرما

متخصص طب سنتی با اشاره به راهکارهای کاهش بوی بدن تصریح کرد: این امر باید از اصلاح وضعیت گوارشی بدن شروع شود و بررسی وضعیت سلامتی معده و چگونگی دفع بدن، کارکرد کبد، کلیه و تیروئید و استفاده از امکانات آزمایشگاهی در صورت نیاز مد نظر قرار بگیرد.

وی ضمن توضیحاتی در خصوص جلوگیری از گرمازدگی گفت: در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما در بدن یا هر دو حالت از کار می‌افتد و بدن نمی‌تواند گرمای زیادی را دفع کند، در نتیجه دما افزایش می‌یابد و علائمی مانند پوست خشک داغ، تعریق، اختلال تنفس و گرفتگی عضلات نمایان می‌شود.

کشاورز ادامه داد: بهترین نوع سبک زندگی در فصل گرما، رعایت اعتدال در تمامی امور زندگی، خواب و استراحت کافی، فعالیت بدنی و ورزش معتدل، استفاده از لباس‌های نخی با رنگ‌های غیرتیره و رعایت تدابیر غذایی لازم است.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان