۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین فضای سبز شهر به قرق معتادین و اراذل درآمده است
کد خبر: ۳۵۸۳۶۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۴ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از فضای ناامن پارک‌های قزوین؛

فضای سبز شهر به قرق معتادین و اراذل درآمده است

عضی از این بوستان‌ها در شهر قزوین به مکان دنجی برای تجمع معتادان شده‌ و همین باعث دلخوری اهالی شده است، به گونه‌ای که خانواده‌ها برای رفتن فرزندان خود به بوستان‌ها و استفاده از وسایل تفریحی آن اطمینان خاطر ندارند.

فضای سبز شهر به قرق معتادین و اراذل درآمده است
به گزارش صبح قزوین؛ همزمان با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس، خانواده‌ها به دنبال راهی برای گذران هر چه بهتر و غنی‌تر اوقات فراغت فرزندان خود هستند، چرا که این اوقات یک تربیت غیررسمی است که گاهی تأثیری به مراتب بیشتر از آموزش و تربیت رسمی بر فرد می‌گذارد.

یکی از راه‌های گذراندن این اوقات فراغت حضور در بوستان‌ها و استفاده از فضای سبز شهری است که تاثیری شگرف بر نشاط و سلامت روحی دارد، همان مکان‌هایی که باید برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مامنی جذاب و سرگرم کننده برای فرار از زندگی یکنواخت و کسل کننده امروزه باشد.

اما متاسفانه گاهی حقیقت ماجرا بالعکس می‌شود، فضاهایی که فلسفه وجودی‌ آن‌ها بر رفاه و امنیت روحی شهروندان بنا شده به جولانگاه معتادان و بستری برای انواع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌شوند.

شهر قزوین سرانه فضای سبز نسبتا پایینی دارد اما در این چند سال اخیر با تلاش مسئولان رشد فزاینده‌ای در این حوزه داشته است و اگر بخواهیم منصف باشیم معاونت خدمات شهری و فضای سبز منطقه برای توسعه فضای سبز و آبادانی منطقه اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است، اما نکته مهم این است که بعضی از این بوستان‌ها مکان دنجی برای تجمع معتادان شده‌ و همین باعث دلخوری اهالی شده است، به گونه‌ای که خانواده‌ها برای رفتن فرزندان خود به بوستان‌ها و استفاده از وسایل تفریحی آن اطمینان خاطر ندارند.

بوستان دباغان قزوین که تنها 9 ماه از افتتاح آن می‌گذرد؛ کافی است تنها یک شب با خانواده گذرتان به آنجا بیفتد تا عطای این تفریح خانوادگی را به لقایش ببخشید.

مشاهده مردان جوان و نوجوانی که در ساختمان‌های ویرانه موجود در دل این بوستان آزادانه مواد مخدر مصرف می‌کنند و پارک را محل پاتوق خود کرده‌اند، تأسف‌آور است.

معمولا گذر شهروندان محله دباغان و زائران حرم مطهر امامزاده حسین (ع) به بوستان دباغان می‌خورد تا ساعتی به استراحت در این مکان بپردازند اما از مصرف علنی مواد مخدر معتادان در این مکان ابراز نگرانی می‌کنند و درخواست رسیدگی و تأمین امنیت خانواده‌های اطراف این پارک را از سوی مسئولین ذیربط دارند.

زمین بازی این بوستان مزین شده با ته سیگار، یک طرف پارک کودکان به همراه مادرانشان درحال بازی هستند، یکسو کنار خرابه‌ای؛ معتادی در حال یافتن مواد و دیگری در نعشگی به سر می‌برد.

نوجوانانی که تازه پشت لبشان سبز شده عصرها در اینجا پاتوق کرده و جوری به سیگار پک می‌زنند که گویی سال‌هاست با آن عجین بوده و حرکت‌های ناهنجار آنها و قیل و قالشان صدای اهالی این محله و زائران شاهزاده حسین (ع) را در آورده است.

م. سالاری یکی از اهالی خیابان منتظری با اشاره به حضور معتادان به صورت شبانه‌روزی در این بوستان اظهار کرد: گرچه سخت است اما واقعیت دارد؛ ساکنان این محله همه روزه شاهد حضور معتادانی هستند که در پی غفلت و خوش خیالی مسئولان، به راحتی اقدام به پهن کردن بساط خود کرده و در مقابل چشم فرزندان ما مواد تزریق می‌کنند، ما با چه جراتی فرزند و خانواده خود را به این فضا بسپاریم.

یکی دیگر از ساکنان این محله با بیان اینکه اکثر پارک‌های شهر به قرق معتادان درآمده است، گفت: بسیاری از پارک‌های شهر برای حضور خانواده‌ها امنیت ندارند زیرا برخی آسیب‌های اجتماعی در چنین مکان‌هایی به وضوح خودنمایی می‌کند و فرقی نمی‌کند بالای شهر یا پایین شهر باشد هرکدام به نحویی دچار ناهنجاری شده و فضای عمومی ما را از کارکرد اصلی خود دور کرده است.

زهرا احمدی دیگر شهروند قزوینی گفت: من و همسرم به قصد زیارت؛ به امامزاده حسین آمده و بعد از نماز مغرب و عشا تصمیم گرفتیم شام کوچکی تهیه کرده و به بوستان دباغان که مجاور با این مکان مذهبی است، بیاییم؛ چراکه شنیده بودیم به تازگی بوستانی در این مکان افتتاح شده است.

وی افزود: در این نیم ساعتی که ما در حال استراحت بودیم، رفت‌و‌آمد آدم‌های مشکوک، رفتارهای ناهنجار، بوی سیگار برای ما آزار دهنده بود.

این شهروند قزوینی از مسئولین خواستار رسیدگی جدی به این موضوع شد و افزود: این مکان مجاور قطب مذهبی شهر قزوین قرار گرفته و روزانه تعداد زیادی مسافر از اقصی نقاط کشور برای استراحت به اینجا می‌آیند و دیدن اینچنین صحنه‌هایی برای قزوین بسیار تاسف‌آور است که در کنار این بقعه مبارکه، چنین فضای ناامنی بیخ گوش کودکان و نوجوانان است و هیچگونه نظارتی بر آن نمی‌شود.

علی فرمانی رییس کمیسیون خدمات شهری، نظارت و شورایاری پارلمان محلی قزوین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شاخص ، اظهار کرد: بوستان محله دباغان جزو بوستان موقت است که فاز اول آن افتتاح شده است.

وی افزود: از ابتدای حضورم در شورای شهر قزوین پیگیر احداث چندین پارک در جنوب شهر شدم که یکی از آن‌ها بوستان دباغان و دیگری پارک بالو روبه روی مسجد سبز بود.

فرمانی بیان کرد: فضای سبز دباغان فعلا تا انجام طرح گسترش آستان امامزاده حسین جهت استفاده همشهریان ساکن در محله دباغان که معضلات زیادی در این سال‌ها به واسطه عدم توجه برخی مسؤولین داشته‌اند احداث شده است.

وی با بیان اینکه خانه مومنان از آثار تاریخی دوره پهلوی در دل این بوستان قرار دارد، گفت: خانه مومنان، در مجاورت بقعه امامزاده حسین (ع) جزو ۶۵ خانه تاریخی شهر قزوین، در فهرست میراث ملی غیرمنقول کشور به ثبت رسیده و به دلیل قرارگیری در طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) و کم توجهی برخی نهادها به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است که این موضوع را چندین بار با با نیروی انتظامی در میان گذاشتیم و اقداماتی به صورت مقطعی و موقت انجام شده است.

محمدصالح صالحی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین نیز در خصوص عدم امنیت در برخی بوستان‌ها گفت: ما متولی ایجاد فضای سبز در شهر هستیم و توسعه فضای سبز جزو اهداف ما است اما چون ضابت قضایی به حساب نمی‌آییم، عمدتا جهت نگهداری و نگهبانی از این بوستان‌ها با چالش روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه حفظ امنیت بوستان‌ها همدلی همه ارگان‌ها را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: تا بحال چندین کارگر شهرداری به خاطر درگیری با این اراذل و اوباش دچار حادثه شدند، چرا که حق استفاده از سلاح را نداشتند.

صالحی ادامه داد: در بحث تخریب وسایل بازی بخصوص در بوستان دباغان قزوین ما نیز به عنوان مدعی‌العموم شاکی هستیم، در این چند ماه که از افتتاح این بوستان می‌گذرد، بارها وسایل بازی آن توسط ساکنان محل که از سروصدای ناشی از آن شاکی هستند و یا برخی افراد سودجو تخریب و سوزانده شده و هزینه بالایی را به ما تحمیل کرده و چندین بار اقدام به نصب دوباره این وسایل کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین بیان کرد: حضور نیروهای انتظامی در این مناطق علاوه بر ایجاد حس امنیت سبب پاسداری و نگهداری از بیت المال هم خواهد شد که امیدوارم دستگاه‌های امنیتی و نظامی بیش از پیش به این مهم ورود پیدا کنند.


سرهنگ بیژن خدایی فرمانده انتظامی شهرستان قزوین در خصوص امنیت بوستان‌های شهر گفت: ما در جهت شناسایی معتادان و فروشندگان مواد مخدر گشت‌های نامحسوس در پارک‌ها و فضای عمومی سطح شهر داریم، به خصوص در ساعاتی که مراجعه همشهریان در این اماکن زیاد است.

وی افزود: تاکنون افراد زیادی را شناسایی و بسیاری را به کمپ‌های ترک اعتیاد تحویل دادیم، زیرا معتقدیم معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است و باید درمان شود، اما این پایان کار نیست.

سرهنگ خدایی یادآور شد: رسالت اصلی ما باید بعد از درمان آغاز می‌شود، معتاد رها شده‌ای که بعد از پاکی کار و حرفه‌ای ندارد پس از مدتی دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردد.

فرمانده انتظامی شهرستان قزوین با بیان اینکه در ایجاد امنیت ۲۶ نهاد سهیم هستند، افزود: سازمان بهزیستی، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، شهرداری از نهادهایی هستند که باید تامین امنیت نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیرو انتظامی در ایجاد حس امنیت برای شهروندان با تمام وجود پای کار خواهد بود، خاطرنشان کرد: تنها با بگیر و ببند نمی‌توان معضل اعتیاد و ناامنی را حل کرد بلکه تمام نهادها و حتی خانواده‌ها باید در حل این مشکل نقش خود را ایفا کنند.

سرهنگ خدایی در پایان گفت: شهرداری‌ها می‌توانند با ایجاد نگهبان محله، در مناطقی که جولانگاه معتادان است، در بحث ایجاد امنیت ورود پیدا کرده و ما را در این عمل خطیر یاری کند.

به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ همانطور که گفته شد تامین امنیت کار یکی دو نهاد نیست تا به آن‌ها خورده گرفت بلکه تعاون و همکاری دستگاه‌های ذیربط را می‌طلبد، اگرچه تلاش مجموعه شهری در ایجاد فضای سبز در مناطق محروم و جنوب شهر امری پسندیده است، اما رهاکردن و عدم نظارت بر آن از سوی نهادهای ذی ربط خطربزرگتری است و جا را برای جولان اراذل و اوباش، هنجارشکنان و معتادان باز خواهد کرد.


گزارشی از نفیسه مهرداد
انتهای پیام/ ۲۰۰۱

منبع: شاخص خبر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان