۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین عایدی ۸۰ میلیارد تومانی هنر ایران از حراج تهران!
کد خبر: ۳۵۸۳۲۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۱ ساعت: ۱۷:۳۸ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از حراج پرحاشیه تهران؛

عایدی ۸۰ میلیارد تومانی هنر ایران از حراج تهران!

در اوج حواشی و جنجال‌ها شانزدهمین حراج تهران برگزار شد و با عایدی ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به پایان رسید. این دوره از حراج تهران گفته می‌شود که با ارائه ۱۲۰ اثر هنر معاصر ایران برگزار شده است...

عایدی ۸۰ میلیارد تومانی هنر ایران از حراج تهران!

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛شانزدهمین دوره حراج تهران با مجموع فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی 120 اثر معاصر که در این دوره از حراجی عرضه شده بودند، برگزار شد. در این حراجی که در هتل پارسیان آزادی با اجرای حسین پاکدل برگزار شد، تمام 120 اثری که از 97 هنرمند مرد و 20 هنرمند زن در حراج حضور داشتند، به فروش رسیدند و در این میان تابلویی از رضا درخشانی به نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان عنوان گران‌ترین اثر حراجی را به خود اختصاص داد.
با این حال شمار آثار گران‌قیمت در این دوره از حراجی کم نبودند و بیش از 20 اثر با قیمت‌هایی بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خوردند که از میان آن‌ها می‌توان به فروش اثر بدون عنوان منصور قندریز با قیمت ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوان کوروش شیشه‌گران به قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی «خرگوش‌ها…» از فریده لاشایی به قیمت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، «عبادت‌های بی‌پایان» کامران یوسف‌زاده به قیمت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، تابلوی بدون عنوان منصور قندریز به قیمت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، نقاشی «یا ابوالفضل» اثر فرهاد مشیری به قیمت ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، تابلوی نقاشی «بال‌های کاغذی» واحد خاکدان به قیمت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، تابلوی «روزی که رفت از یاد ۲» اثر شهریار احمدی به قیمت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، آینه‌کاری بدون عنوان از منیر شاهرودی فرمانفرماییان به قیمت ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، تابلوی «کنش بی‌پایان» از مهرداد محب‌علی به قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و تابلوی شش لته‌ای بدون عنوان افشین پیرهاشمی به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد. بیشتر هنرمندانی که آثارشان در این دوره از حراجی با قیمت‌های میلیاردی چکش خورد، در فهرست معتبر آرت پرایس در زمره هنرمندان گران‌قیمت دنیا قرار دارند!
 
چه خبر از حواشی؟
 چکش‌های گران‌قیمت: عایدی هشتاد میلیارد تومانی هنر ایران از حراج تهران!
شانزدهمین دوره حراج تهران البته حاشیه و جنجال هم کم نداشت. از انتقادات و اعتراضاتی که چند روز مانده به برگزاری حراج نسبت به نسبت نامتناسب هنرمندان زن و مرد حاضر در این حراجی در رسانه‌ها صورت گرفت و نسبت 97 هنرمند مرد و 20 هنرمند زن نامنصفانه و ناعادلانه خوانده شد؛ تا این واقعیت عجیب که یک بار دیگر (یعنی برای شانزدهمین بار متوالی!) گفته شد که در این دوره از حراج نیز تمام آثار فروش رفته- که احتمالا حراج تهران را تبدیل می‌کند به تنها حراجی دنیا که صد در صد آثارش در صد در صد دوره‌های برگزاریش به فروش رسیده‌اند و جالب‌تر این که در این دوره آن یک اثری هم که در جریان حراج فروش نرفت، بعدتر اعلام شد که در پشت صحنه فروخته شده است!
اما حاشیه دیگر حراج شانزدهم هم چیزی بود که ایسنا آن را «شیطنت‌های مجری» خواند و منظورش چکش زدن و اعلام به فروش رفتن اثری و سپس به صدا درآمدن دوباره چکش و پذیرش قیمت‌های جدیدتری از سوی خریداران بود- که اعتراض برخی از خریداران را به همراه داشت. با این حال به گفته علیرضا سمیع‌آذر، مدیر حراج تهران «این اتفاق همه جای دنیا حتی در حراجی‌های بزرگی مانند کریستیز و ساتبیز نیز می‌افتد و در واقع چکش خوردن به معنی سوت پایان بازی نیست. به معنی اعلام یک رقم است و درصورتی که بلافاصله و قبل از اینکه مجری وارد اثر بعدی شود، کسی دست بالا ببرد ما می‌توانیم دوباره و حتی سه باره چکش بزنیم»...

چکش‌های گران‌قیمت: عایدی هشتاد میلیارد تومانی هنر ایران از حراج تهران!

 
منبع:خطوط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان