۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین دهکده تولید گیاهان دارویی در استان قزوین احداث می‌شود
کد خبر: ۳۵۸۳۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۳ ساعت: ۸:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی قزوین:

دهکده تولید گیاهان دارویی در استان قزوین احداث می‌شود

محمد پیله فروش گفت: در سفر اخیر هیئت دولت به قزوین برای احداث دهکده تولید گیاهان دارویی اعتبار پبش‌بینی شده است.

دهکده تولید گیاهان دارویی در استان قزوین احداث می‌شود
محمد پیله فروش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به حمایت از توسعه و کشت گیاهان دارویی طبق ابلاغیه وزرات جهاد کشاورزی اظهار کرد: حمایت‌های چندسال اخیر سازمان جهادکشاورزی از تولیدکنندگان استان موجب شده تا سطح زیر کشت گیاهان دارویی اعم از گیاهان دارویی یکساله و چندساله به 700 هکتار ارتقاء یابد.

وی افزود: این گیاهان شامل گل محمدی، گاوزبان، زیره، آویشن، گلرنگ، تخم شربتی و زیره سبز می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان گفت: در سال‌های اخیر بخشی از هزینه‌های تولیدکنندگان گیاهان دارویی را در قالب یارانه پرداخت و آنها را در زمینه تامین بذر حمایت کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید در سال زراعی 1401_1400 با پرداخت 2/2 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به متقاضیان این حرفه کمک کرده است.

پیله فروش با بیان اینکه علی رغم حمایت سازمان و استقبال کشاورزان شاهد چالش‌های مختلفی در بخش گیاهان دارویی هستیم، ابراز کرد: طی چندسال اخیر فعالیت‌های حوزه گیاهان دارویی صرفا به توسعه کشت محدود شده بود و باوجود پیگیری‌های انجام شده توفیقی در تکمیل زنجیره ارزش نداشته‌‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم کامل شدن زنجیره ارزش گیاهان دارویی بیان کرد: درحالی که توسعه موفق به همه مراحل اعم از تولید، فرآوری و فروش گیاهان نیازمند است ولی تا به امروز نتوانسته‌ایم در بحث فرآوری و ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی در استان قدمی برداریم.

چرخه تولید محصولات گیاهی در قزوین کامل نیست

این مسئول افزود: متاسفانه اکنون قزوین باوجود تولید عرقیات سنتی قابلیت بسته‌بندی و عرضه این محصولات در بازار را به صورت رسمی ندارد و تولیدکنندگان مجبور هستند که فاصله قزوین تا شهرهای دیگر مانند کاشان را برای عصاره‌گیری طی کنند بنابراین در این قسمت باید چالش و حلقه مفقوده را کامل کنیم.  

پیله فروش عنوان کرد: در سال زراعی 1401_1400 به دلیل خشکسالی و بارندگی کم در استان، کشت گیاه زیره سبز را که با حداقل بارندگی تولید مطلوب دارد در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به عملکرد خوب کشت محصول زیره در استان ابراز کرد: در سال زراعی جاری 500هکتار از اراضی درجه سه و دیم استان را به کشت این محصول اختصاص دادیم و قصد داریم در سال زراعی آینده ضمن حمایت از گیاهان دارویی که به صورت آبی کشت می‌شوند روی گیاهانی که با حداقل مصرف آب تولید مطلوب دارند تمرکز کنیم.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های گیاهان دارویی استان تصریح کرد: طی یک دهه گذشته به دلیل وجود محصولات رقیب زراعی و باغی تمرکز مناسبی روی گیاهان دارویی نداشته‌ایم.

پیله فروش ادامه داد: بدون شک با فراهم کردن زیرساخت، ادوات و تجهیزات می‌توانیم کشت گیاه زیره را تا 10 هزار هکتار توسعه دهیم.

قزوین از مراکز اصلی تولید گاوزبان در کشور است

وی با بیان اینکه قزوین یکی از مراکز اصلی تولید گاوزبان در کشور است، گفت: در سال زراعی جاری سعی کردیم با پرداخت یارانه از تولیدکنندگان این محصول در روستاهای هدف منطقه الموت حمایت کنیم وامیدوارم که این حمایت‌ها در سال آینده با تخصیص یارانه بیشتری ادامه داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همان طور که منطقه الموت در تولید گاوزبان ظرفیت ویژه‌ای دارد منطقه آوج هم باوجود استقبال کشاورزان حدود 30 هکتار از اراضی خود را به کاشت موسیر اختصاص داده است و می‌تواند از همسایگی با استان همدان که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول است بهره لازم را برای دریافت دانش فنی کشت موسیر ببرد.
 
وی تصریح کرد: اگرچه برای اولین بار در استان گواهی تولید محصول ارگانیک زیره را از مراجع قانونی کسب کردیم ولی متاسفانه به دلیل عدم امکانات نمی‌توانیم محصولاتی مانند زعفران و گل محمدی را فرآوری کنیم و باید تلاش کنیم ارزش افزوده را با فراهم کردن شرایط و کسب مجوزهای لازم به تولیدکنندگان بازگردانیم.

پیله فروش با اشاره به اینکه واحد صنعتی دینه به عنوان تنها واحد صنایع گیاهی دارویی در استان است، تاکید کرد: گیاهان دارویی در بحث اشتغال ظرفیت بسیار خوبی دارند و در این مورد به کارگیری زمین‌های بلااستفاده قطعا درآمدزایی و اشتغالزایی را افزایش می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه در تولید گیاهان دارویی وزن محصول حائز اهمیت نیست؛ ابراز کرد: نکته قابل توجه در کشت گیاهان دارویی میزان ماده موثره و اسانس موجود در گیاه است لذا قبل از هرگونه اقدام برای کاشت باید درباره تناسب محصول با منطقه مورد نظر اطمینان حاصل کرد چراکه گیاه بر اساس شاخص اصلی و مهم ماده موثره خرید و فروش می‌شود.

دهکده گیاهان دارویی در قزوین احداث می‌شود

وی با اشاره به احداث دهکده گیاهان دارویی در قزوین بیان کرد: در سفر اخیر هیئت دولت به استان درباره احداث این مکان اعتبار پبش بینی شده است و از منطقه الموت که ظرفیت ویژه‌ای برای تولید و برداشت مرتعی گیاهان دارویی دارد در زمینه توسعه کشت، فرآوری و عمل آوری گیاهان دارویی حمایت خواهد شد.

پیله فروش در پایان با اشاره به رویکرد گردشگری دهکده گیاهان دارویی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی به دنبال فعال کردن ایستگاه گیاهان دارویی روستای زرآباد الموت شرقی در این بخش است.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان