۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۷۰درصد کودکان کار شناسایی شده در استان قزوین غیرایرانی هستند
کد خبر: ۳۵۸۳۱۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۱۲ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین:

هزینه ۴ میلیاردی بهزیستی قزوین برای کودکان کار و خیابان/ ۵۰درصد کودکان کار در استان فاقد هویت هستند

هدی حقیقی گفت: در سال گذشته حدود ۷۰درصد کودکان کار شناسایی شده در استان، غیرایرانی بوده‌اند؛ ۵۰ درصد این کودکان فاقد هویت و از اتباع غیرمجاز هستند.

۷۰درصد کودکان کار شناسایی شده در استان قزوین غیرایرانی هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ امروزه پدیده کودکان کار و خیابان یکی از معضلات و مشکلات شهرهای بزرگ است.

کودکانی که سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها با هزار خواهش و التماس سعی در فروش خرده ریزه‌های خود به عابران دارند و بدین شکل روزهای خود را به شب می‌رسانند.

بچه‌هایی که به جای بازی و شوخی و دل‌مشغولی‌های کودکانه با تکدی‌گری در فکر تامین معاش خانواده بوده و روزهای خوش کودکی‌شان را قربانی ندانم‌کاری، بیماری و هزار مشکل والدین خویش می‌کنند و در میان رنج و اندوه آدم‌های بزرگ، قد می‌کشند.

جذب 193 کودک در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان

هدی حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به شناسایی و ساماندهی کودکان کار در استان اظهار کرد: شناسایی کودکان کار در سطح استان توسط تیم اورژانس اجتماعی و مراکز غیردولتی حمایتی-آموزشی کودک و خانواده انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته تعداد 193 کودک در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی به صورت شبانه‌روزی و روزانه جذب و پذیرش شده‌اند.
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین بیان کرد: در حال حاضر بهزيستی استان قزوین، کودکان کار و خیابان را در یک مركز دولتی شبانه‌روزی و یک مرکز غيردولتی روزانه با عنوان مرکز حمایتی-آموزشی کودک و خانواده با هدف کنترل و کاهش آسيب‌های اجتماعی مورد پذيرش و حمايت قرار می‌دهد.
 
وی عنوان کرد: کودکان کار به طرق مختلف در مراکز تحت نظارت بهزیستی مورد پذیرش قرار می‌گیرند، علاوه بر این که کودک می‌تواند به صورت خودمعرف به مرکز مراجعه کند، بخش دیگری از کودکان از طریق شناسايی، در مرکز جذب می‌شوند.

50 درصد کودکان کار، اتباع فاقد هویت و غیرمجاز هستند

این مسئول با اشاره به روند پذیرش کودکان کار عنوان کرد: ابتدا مددکار اجتماعی یا روانشناس مرکز به محل حضور کودکان در اماکن پرتردد مراجعه کرده و ضمن برقراری ارتباط حرفه‌ای اوليه با كودكان خیابانی، یک ارزیابی سریع از وضعیت عمومی کودک به عمل می‌آورد.

وی افزود: مددکار اجتماعی در ادامه ضمن تشویق کودکان به بهره‌مندی از خدمات مرکز، خدمات سرپایی اولیه به تناسب نیاز کودکان شامل خدمات تغذیه‌ای، بهداشتی، ویزیت پزشک، آموزش‌های بهداشتی و پیشگیرانه را ارائه می‌کند.
 
حقیقی بیان کرد: در مرحله نهایی ضمن شناسایی کودک و خانواده وی، زمینه لازم برای ارتباط بیشتر با خانواده و ارائه سایر خدمات و حمایت‌ها فراهم می‌شود.
 
وی تاکید کرد: کودکان شناسایی شده توسط مددکار و روانشناس، با مراجعه به مرکز به اتفاق خانواده و انجام مصاحبه‌های اولیه مورد پذیرش قرار می‌گیرند؛ همچنین ممکن است ارجاع کودکان به مراکز از طریق سازمان‌ها، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی انجام شود.


70 درصد کودکان کار غیرایرانی هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: در مراکز مربوط به کودکان کار، خدمات مختلف همچون مددکاری اجتماعی، روانشناختی، حقوقی، فرهنگی، پزشکی و روانپزشکی، آموزشی، ورزشی، کمک‌های مالی و سبد کالا در راستای كاهش آسيب‌های اجتماعي و ارتقاء كيفيت زندگی آنان و خانواده‌هایشان ارائه می‌شود.

وی ابراز کرد: هم اکنون بهزيستی استان قزوین دارای یک مرکز شبانه‌روزی دولتی جهت اسکان موقت کودکان کار و خیابانی است و در این مرکز كودكان خيابانی سطح دو یعنی اقامت كوتاه‌مدت پذيرش شده و نگهداری موقت آنان حداكثر تا 20 روز انجام می‌شود.
 
حقیقی اضافه کرد: اين مركز از طريق ارائه خدمات مختلف و حمايت‌های اجتماعی از کودک يا نوجوان و خانواده آنان نسبت به فراهم آوردن هرچه سريع‌تر زمينه‌های توانمند سازی آنان اقدام کرده و فرآيند توانمندسازی كودک خيابانی و خانواده وی را از طريق ارائه خدمات تخصصی و حمايتی دنبال می‌کند.
 
وی عنوان کرد: بعد از 20 روز اقامت کودک در مرکز، كودكان باید به مرکز اقامت میان مدت ارجاع شوند که این مرکز شرایط اقامت كودک را تا يكسال فراهم می‌كند.

هزینه 4 میلیاردی بهزیستی استان قزوین برای کودکان کار و خیابان

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین گفت: مرکز اقامت میان‌مدت، مركزی برای نگهداری و تربيت کودکانی است که با تشخيص تيم تخصصی ستاد ، نيازمند انتقال و پذيرش در مراکز شبانه‌روزی هستند.

وی ابراز کرد: در صورتی که کودک بي‌سرپرست، بدسرپرست يا فاقد سرپرست باشد، کودک به مركز اقامت بلند مدت و سطح چهار ارجاع كه این مرکز، امكان اقامت و زندگی كودک را تا پايان 18 سالگی فراهم می‌كند.
 
حقیقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان قزوین فاقد مرکز اقامت میان مدت کودکان خیابانی است. 
 
وی عنوان کرد: سال 1400 حدود 70 درصد کودکان کار شناسایی شدهاز اتباع بیگانه و 30 درصد ایرانی بوده؛ 50 درصد کودکان کار غیرایرانی فاقد هویت و غیرمجاز هستند.

120 کودک‌کار تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه کلیه کودکان اتباع شناسایی شده از کشور افغانستان هستند؛ اضافه کرد: این اطلاعات براساس خوداظهاری کودکان بوده و به نظر می‌رسد تعدادی از کودکان اتباع به دلیل ترس و همچنین شباهت ظاهری با کودکان ایرانی، تابعیت خود را به درستی اعلام نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کودکان خاطرنشان کرد: سال 1400 در استان قزوین بالغ بر چهار میلیارد ریال در حیطه کودکان کار و خیابانی هزینه شده است.

 
حقیقی بیان کرد: هزینه‌های صرف شده در حوزه کودکان کار شامل توانمندسازی کودک و خانواده اعم از تامین سرمایه اولیه اشتغال والدین، خرید گوشی همراه به منظور تحصیل کودکان در فضای مجازی و ممانعت از عدم تحصیل، کمک هزینه و بازسازی مسکن، تامین لوازم ضروری منزل، حرفه آموزی کودکان کار بالای 15 سال و تامین سبد کالا و پوشاک است.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر 120 کودک کار تحت حمایت بهزیستی استان قزوین هستند و از خدمات این اداره کل بهره‌مند می‌شوند.
 
این مسئول بیان کرد: شعار "دوستدار کودک"، رویکردی است که براساس آن در تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تفکرات و اقدامات، کودک در کانون توجه قرار گرفته و از طریق شناخت صحیح نیازها و حقوق کودک برای ایجاد عدالت، بهبود شرایط زندگی کودکان و احقاق حقوق مانند سایر انسان‌های بزرگسال تلاش می‌شود.

اجرای برنامه "اقدام و عمل" در جهت حمایت‌ اجتماعی از کودکان کار در قزوین
 
وی تصریح کرد: در طرح حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی با عنوان "رویکرد دوستدار کودک"، تلاش می‌شود به جای جمع‌آوری کودکان خیابانی و کار و زباله‌گرد، از روش‌های شناسایی، جذب و راهکارهای علمی و حرفه‌ای‌تری برای ساماندهی این کودکان استفاده شود.

حقیقی عنوان کرد: با توجه به این که بخش زیادی از کودکان کار غیرایرانی می‌باشند، ایرانی بودن یا جزو اتباع خارجی بودن کودک و خانواده، در ساماندهی آنها مورد نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: احراز هویت کودک از طریق عکسبرداری عنبیه چشم انجام خواهد شد و بدین ترتیب اطلاعات و آمارهای دقیق‌تری از این کودکان به دست آمده و از ثبت اطلاعات تکراری جلوگیری خواهد شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین در پایان گفت: طی سال جاری برنامه اقدام و عمل در راستای حمایت‌های اجتماعی از کودکان کار و خیابانی در استان قزوین مانند سایر استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان