۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بلاتکلیفی اهالی میرخوند طارم برای لوله‌کشی گاز به مدرسه روستا
کد خبر: ۳۵۸۲۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۷ ساعت: ۱۱:۴۱ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک مطالبه مردمی؛

بلاتکلیفی اهالی میرخوند طارم برای لوله‌کشی گاز به مدرسه روستا/ گره کوری که مسئولان باید برای حل آن همت کنند

مدرسه شهید رجایی روستای میرخوند علیا در طارم یکی از مدارسی است که با وجود اینکه بیش از هشت سال از گازکشی روستا می‌گذرد اما همچنان ساختمان مدرسه آن فاقد گاز کشی و سیستم شوفاژخانه است و دانش آموزان با بخاری نفتی خود را گرم می‌کنند.

بلاتکلیفی اهالی میرخوند طارم برای لوله‌کشی گاز به مدرسه روستا

به گزارش صبح قزوین؛ استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس  به جز روستاهایی که زیرساخت لازم یعنی گازکشی در آن‌ها صورت نگرفته است، در دستور کار داره‌کل نوسازی مدارس کشور و استان‌ها قرار دارد اما با این وجود روستاهایی هستند که علی‌رغم بهره‌مندی از گاز طبیعی همچنان مدارس آن‌ها از این نعمت بی‌نصیب مانده‌اند.

مدرسه شهید رجایی روستای میرخوند علیا یکی از مدارسی است که با وجود اینکه بیش از هشت سال از گازکشی روستا می‌گذرد اما همچنان ساختمان مدرسه آن فاقد گاز کشی و سیستم شوفاژخانه است و دانش آموزان با بخاری نفتی خود را گرم می کنند.

یکی از والدین دانش‌آموزان این روستا از این موضوع ابراز نارضایتی کرد و گفت: پس از گذشت ۸ سال از گازکشی روستای میرخوند علیاء، تاکنون مدرسه آن‌ها گازکشی نشده و دانش‌آموزان در طول فصول سرد سال تحصیلی از نفت استفاده می‌کنند؛ چرا باید مدرسه روستایی که سالهاست گازکشی شده همچنان در انتظار تاییدیه یک لوله‌کشی ساده باشد.

وی با بیان اینکه روستای میرخوند علیا با محاسبه جمعیت فصلی بیش از 700 نفر جمعیت دارد، افزود: مدرسه موجود در روستا برای دو پایه ابتدایی و دبیرستان متوسطه اول طراحی شده که 70 نفر دانش‌آموز دارد و حتی دانش‌آموزان متوسطه از روستای پایین‌دست نیز برای ادامه تحصیل به روستای ما می‌آیند.

این شهروند ادامه داد: چندین بار برای رسیدگی به موضوع گازکشی مدرسه مراجعه کردیم اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته چراکه اداره راه معتقد است که حفاری و لوله‌گذاری برای مدرسه در محدوده حریم جاده قرار دارد و این خلاف قوانین است.

وی افزود: بر اساس قوانین راهداری هرگونه حفاری و لوله گذاری باید در خارج از فاصله 12 و نیم متر از هر طرف نسبت به آکس جاده  انجام شود که با توجه به کوهستانی بودن و سنگلاخ بودن این امکان وجود ندارد.

این شهروند اذعان کرد: در همین راستا موضوع سنگلاخ بودن حوالی جاده و موانع را به اداره راه اطلاع رسانی کردیم و این بار مجوز 10 و نیم متر از حریم جاده صادر شد که متاسفانه بازهم عملیات حفاری با موفقیت انجام نشد.

وی عنوان کرد: بر اساس آخرین مجوز صادر شده مبنی بر موافقت مسئولین آموزش‌وپرورش، بخشداری و اداره گاز برای انجام حفاری و لوله‌گذاری در فاصله 3 متری از شانه خاکی با بیل مکانیکی اقدام کردیم که متاسفانه اداره راه مانع از این اقدام شد، در صورتی که اداره آب و فاضلاب و مخابرات در فاصله مشخصی که امکان حفاری و لوله‌کشی وجود داشته اقدام به انتقال خطوط و لوله‌کشی خود کرده‌اند.

این شهروند ادامه داد: در راستای این مشکل مکاتباتی با اداره راه استان، نمایندگان مجلس، اداره کل آموزش‌وپرورش و شوراهای بخش داشتیم که متاسفانه تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

وی بیان کرد: با توجه به ضرورت گازرسانی به مدرسه و وجود موانع طبیعی در مسیر قانونی اجرای خط  لوله گاز؛ جلسه‌ای با حضور نمایندگان اداره گاز منطقه، بخشداری و اداره راه منطقه طارم برگزار و مصوب شد که این پروژه  در فواصل مشخص از جاده اجرا شود.

این شهروند عنوان کرد: با توجه به موانع طبیعی و فقدان معبر جایگزین در مسیر لوله گذاری؛ مسئولین منطقه طارم توافق کردند که حفاری به طول ۲۲۰ متر در عرض حریم  یک‌و‌نیم  متری از منتهی الیه آسفالت در محدوده شانه خاکی و سپس یک مورد عبور عرضی از جاده به صورت روباز جهت اجرای پروژه گازرسانی به دبستان مذکور از سوی شرکت گاز انجام شود.

وی عنوان کرد: اداره گاز در صورت ارائه مجوز کتبی از سوی اداره راه هیچ مخالفتی در این رابطه ندارد؛ در همین راستا مکالماتی با  اداره کل راهداری استان انجام شد که به سرانجام نرسید.

این شهروند اذعان کرد: طی دوسال شیوع کرونا دغدغه چندانی نداشتیم اما برای آغاز سال تحصیلی جدید از امروز به فکر باشیم تا پروژه گازکشی به مدرسه انجام شود چون با توجه به اینکه روستا گاز کشی شده امکان تهیه نفت برای مدرسه بسیار دشوار است.

وی عنوان کرد: همچنین از آنجایی که دانش‌آموزان این مدارس در سنین 7 تا 15 سال هستند؛ ریسک بسیاری در استفاده از بخاری نفتی وجود دارد چون امکان شیطنت بچه‌ها و آتش‌سوزی وجود دارد چه بسا که بارها اخبار آتش‌سوزی در مدارس را شنیده‌ایم.

این شهروند در پایان گفت: انتظار داریم که مسئولین هر چه سریعتر نسبت به حفاری و لوله‌گذاری که توسط کارشناسان تعیین شده موافقت کنند چه بسا که والدین دانش‌آموزان نسبت به ایمنی فرزندان خود در مدرسه نگران هستند.

به گزارش صبح قزوین؛ برای بررسی بیشتر به گفت‌وگو با  متقی معاونت اداره گاز منطقه طارم پرداختیم؛

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: اداره گاز آمادگی هر نوع تاییدیه و همکاری جهت لوله‌کشی گاز به مدرسه میرخوند را به شرط ارائه مجوز کتبی از سوی اداره راه  دارد.

گفتنی است که اداره راه طارم به صورت لفظی مجوز لوله کشی در محدوده‌ای که امکان حفاری دارد را به صورت روباز صادر کرده است اما از ارائه مجوز کتبی به اداره گاز خودداری می‌کند.

بر اساس گفته‌های افراد محلی، محدوده مشخص شده برای لوله‌کشی گاز مدرسه در طرح هادی قرار دارد به همین منظور برای بررسی بیشتر با روابط عمومی اداره راه استان تماس گرفتیم و موضوع را به آن‌ها منتقل کردیم.

پس از طرح این موضوع؛ اداره راه استان از اداره کل بنیاد مسکن شهرستان استعلام کرده و صحت این موضوع تایید شد که محدوده مشخص شده در اجرای طرح هادی قرار دارد.

بر اساس قوانین اداره کل بنیاد مسکن هر گونه انتقال خطوط تلفن، آب و برق و لوله‌کشی خطوط گازرسانی  از محدوده‌هایی که در بافت قرار دارند بلا مانع است که در همین رابطه اداره کل بنیاد مسکن استان نامه‌ای به اداره راه ارسال و صحت موضوع را تایید کرده است اما در نهایت بازهم اداره راه استان قزوین،  داستان اول که «بر اساس قوانین راهداری هرگونه حفاری و لوله گذاری باید در خارج از فاصله 12 و نیم متر از هر طرف نسبت به آکس جاده  انجام شود» را مطرح می‌کند.

از آنجایی که مدرسه جزو اماکن عمومی و عام‌المنفعه محسوب می‌شود و جابجایی یا ساخت مدرسه جدید هزینه بسیاری به دولت تحمیل می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود که اداره راه با رعایت ایمنی لازم؛ برای استثنائات به ویژه در مناطق روستایی تبصره‌های خاصی در نظر بگیرد تا مردم در این مواقع دچار سردرگمی و بحران نشوند.

حال باید دید این گره کوری که صورت مسئله آن مشخص و بدون ابهام است کی و به دست چه کسی باز خواهد شد.

گفتنی است که تمام مطالب مطرح شده از زبان مردم محلی روستا عنوان شده و در صورت هرگونه جوابیه از سوی دستگاه‌های متولی، آمادگی انتشار آن را خواهیم داشت.

انتهای پیام/1003

منبع: شاخص خبر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان