۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کاهش میزان سرمایه‌گذاری، چالش جدی در بخش کشاورزی است
کد خبر: ۳۵۸۲۴۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۴/۶ ساعت: ۲۰:۰ ↗ لینک کوتاه

معاون اقتصادی استاندار قزوین:

کاهش میزان سرمایه‌گذاری، چالش جدی در بخش کشاورزی است

میثم پیله‌فروش با اشاره به اینکه کاهش رقم سرمایه‌گذاری از چالش‌های جدی بخش کشاورزی است؛ گفت: اولین چرخش تحول آفرین در بخش کشاورزی، تمرکز بر توسعه صنعت و مدیریت بازار کشاورزی به جای توجه به توسعه محصولات کشاورزی است.

کاهش میزان سرمایه‌گذاری، چالش جدی در بخش کشاورزی است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ میثم پیله‌فروش در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان قزوین که ظهر امروز(دوشنبه) در سالن اجتماعات شهدای جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: در دولت سیزدهم چندین چرخش تحول‌آفرین در بخش کشاورزی تعریف شده و وظیفه ماست که زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کنیم.

وی افزود: اولین چرخش تحول آفرین در بخش کشاورزی تمرکز بر توسعه صنعت و مدیریت بازار کشاورزی به جای توجه به توسعه محصولات کشاورزی است که تحقق این امر نیازمند انجام اقدامات لازم از سوی کشاورزان و متولیان امر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین تصریح کرد: گسترش و افزایش کمیت محصولات کشاورزی، نیاز مقطع کنونی کشور نیست؛ بلکه ضرورت دارد تا بر توسعه صنعت کشاورزی که وابسته به واردات نیست، تمرکز ویژه‌ای صورت بگیرد.

صنعت کشاورزی برای بقای خود نباید نیازمند واردات باشد

وی تاکید کرد: صنعت کشاورزی‌ که برای بقای خود محتاج به واردات از اقصی نقاط دنیا باشد، صنعت پایدار و ماندگاری نخواهد بود؛ از این رو باید به جای برنامه‌ریزی جهت گسترش محصولات تولیدی به سمت توسعه صنعتی کشاورزی حرکت کنیم.

پیله‌فروش خاطرنشان کرد: چرخش تحول آفرین تعریف شده در بخش کشاورزی، باید از اکتفا به تامین غذا، به تاکید بر امنیت غذایی پایدار تمرکز شود؛ همچنین افزایش رقابت و حمایت‌های مستقیم از مصرف‌کننده نهایی باید به جای اتخاذ سیاست‌های قیمتی و تجاری مورد توجه قرار بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: کمتر از ۷ ماه است که چرخش تحول‌آفرین در عرصه کشاورزی کشور آغاز شده و یارانه‌ای که پیش از این به واردکننده نهاده‌های دامی تعلق می‌‌گرفت هم اکنون مستقیم به مصرف‌کننده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی اضافه کرد: با اتخاذ سیاست‌های جدید، تولیدکننده دیگر نمی‌تواند با اتکا به نهاده‌های ارزان قیمت وارداتی به تولید بپردازد؛ چراکه با افزایش قیمت نهاده‌های دامی، تولیدکننده‌ای در صحنه باقی خواهد ماند که بتواند به صورت اقتصادی و مبتنی بر دانش به تولید محصول اقدام کند.

پیله‌فروش ابراز کرد: با توجه به دیگر چرخش تحول‌آفرین پیش‌بینی شده باید از تعیین آب بهای مبتنی بر سطح زیرکشت، به تعیین آب بهای مبتنی بر میزان مصرف تمرکز شود و بدین شکل هرکس که مصرف بهینه‌‌ای داشته باشد، باید هزینه کمتری نیز بابت آب بهای خود بپردازد.

محدودیت منابع آبی از چالش‌های جدی بخش کشاورزی است

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در بخش کشاورزی عنوان کرد: در بخش کشاورزی با چندین چالش جدی مواجه هستیم که از جمله آن محدودیت آب در دسترس برای کشاورزی است که باید کمک کنیم تا از این عرصه سنگین گذر کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین بیان کرد: کاهش رقم سرمایه‌گذاری، چالش جدی در بخش کشاورزی است؛ همچنین هدررفت ظرفیت پایدار خاک و کوچک شدن پراکندگی سطوح کشاورزی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

وی در پایان گفت: توسعه نژادهای ناسازگار با زیست بوم کشور و فرسایش نژادهای بومی کشور، دو عامل ایجاد کننده چالش بهره‌وری نامناسب نژادی از نهاده‌های تولیدی است که برای برون رفت از مشکلات موجود، از ایده‌ و طرح‌های مناسب برای خنثی‌سازی مشکل حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان