۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین شایع‌ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟
کد خبر: ۳۵۸۱۵۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۳۱ ساعت: ۱۱:۱۴ ↗ لینک کوتاه

شایع‌ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟

شایع‌ترین گروه خونی دنیا +O است، به گونه‌ای که ۳۹ درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است.

شایع‌ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟

به گزارش سرویس علم وفناوری صبح قزوین ؛بدن ما برای ادامه‌ی حیات و انجام وظایف خود به خون نیاز دارد. خون مواد مغذی حیاتی را در بدن پخش می‌کند، اکسیژن را جایگزین کربن دی اکسید می‌کند و با حمل گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی ها، عفونت‌ها را از میان می‌برد.

اما خون همه‌ی افراد یکسان نیست. آنتی ژن‌های درون خون هر فرد، گروه خونی او را مشخص می‌کند. ما ۸ نوع گروه خونی رایج داریم که در ترکیب با آنتی ژن‌های مختلف، تعداد آن‌ها در مجموع به ۳۶ نوع می‌رسد.

شایع‌ترین و کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در دنیا

در حال حاضر ۷/۹ میلیارد نفر در ۱۹۵ کشور و ۷ قاره‌ی دنیا زندگی می‌کنند.

شایع‌ترین گروه خونی دنیا +O است، به گونه‌ای که ۳۹ درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده است. کمیاب‌ترین گروه خونی، اما -AB است که تنها ۰/۴۰ درصد از جمعیت دنیا آن را دارند.

در سطح کشوری، اما آمار‌ها به گونه‌ی دیگری است. از آنجایی که عوامل ژنتیکی مختلفی در تعیین گروه خونی یک فرد نقش دارند، هر کشوری وضعیت متفاوتی از این نظر دارد.

شایع‌ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟
نقشه‌ی دنیا بر اساس شایع‌ترین گروه خونی هر کشور

میزان پراکندگی گروه‌های خونی در مناطق مختلف دنیا

آسیا

با آنکه در آسیا هم +O شایع‌ترین گروه خونی است، اما گروه خونی B هم نسبتاً شایع محسوب می‌شود. نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت چین دارای گروه خونی B هستند و این گروه خونی در هند و دیگر کشور‌های آسیای مرکزی هم نسبتاً شایع است.

در مقابل، در برخی کشور‌های غرب آسیا مانند ارمنستان و آذربایجان، گروه خونی بیشتر افراد +A است. در ایران نیز گروه خونی +O شایع‌ترین گروه خونی است.

آمریکا

شایع‌ترین گروه خونی در آمریکای شمالی و جنوبی O است و نزدیک به ۷۰ درصد از مردم آمریکای جنوبی این گروه خونی را دارند. O شایع‌ترین گروه خونی در کانادا و ایالات متحده هم هست.

آفریقا

+O شایع‌ترین گروه خونی در کشور‌های آفریقایی است. در کشور‌هایی مانند غنا، لیبی، کنگو و مصر تعداد افراد دارای گروه خونی -O بیشتر از کسانی است که گروه خونی +AB دارند.

اروپا

شایع‌ترین گروه خونی در اروپا A است. نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت دانمارک، نروژ، اتریش و اوکراین این گروه خونی را دارند.

اقیانوسیه

+O و +A شایع‌ترین گروه‌های خونی در کشور‌های اقیانوسیه هستند، اما در کشور فیجی شایع‌ترین گروه خونی +B است.

خاورمیانه

گروه خونی بیشتر از ۴۱ درصد از مردم خاورمیانه +O است، اما بیشتر مردم لبنان دارای گروه‌های خونی -O و -A هستند.

کارائیب

نزدیک به نیمی از مردم کشور‌های کارائیب گروه خونی +O دارند، اما گروه خونی عمده‌ی جمعیت جامائیکا +B است.

شایع‌ترین گروه خونی در هر کشور چیست؟
میزان پراکندگی گروه‌های خونی در مناطق مختلف دنیا

وحدت در عین کثرت

با وجود نقش اساسی قومیت و ژنتیک در تعیین نوع گروه خونی افراد، می‌توان دید که گروه‌های خونی بسیار مختلفی در سرتاسر دنیا وجود دارد.

خون، این ماده‌ی حیاتی بدن انسان، فرصتی ایده آل برای مطالعه‌ی مقوله‌ی تنوع در گونه‌ی انسان بدون پیش داوری‌های فرهنگی فراهم می‌کند. در حقیقت می‌توان گونه‌ی انسان را به راحتی به سیستم‌های گروه خونی فراوانی که منشأ ژنتیکی دارند، تقسیم کرد.

فردیت ما عاملی است که به تعیین زندگی، انتخاب‌ها و ویژگی‌های شخصیتی ما کمک می‌کند. اما در نهایت شباهت‌هایی همچون خون ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد.


انتهای پیام/1404
منبع: روزیاتو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان