۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شناسایی بیش‌از ۷۰ ساختمان ناایمن و پرخطر در استان/ برخی برج‌های قزوین پایان کار ندارند
کد خبر: ۳۵۸۱۱۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲۹ ساعت: ۱۰:۱۵ ↗ لینک کوتاه

شناسایی بیش‌از ۷۰ ساختمان ناایمن و پرخطر در استان/ برخی برج‌های قزوین پایان کار ندارند

بر اساس گفته مسئولین تاکنون ۷۰ ساختمان ناایمن و پنج ساختمان پرخطر در استان قزوین شناسایی شده‌اند که بنا به دلایلی امکان بروز حادثه در آن‌ها دور از ذهن نیست.

شناسایی بیش‌از ۷۰ ساختمان ناایمن و پرخطر در استان/ برخی برج‌های قزوین پایان کار ندارند

به گزارش صبح قزوین، بعد از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان که موجب جان باختن شماری از هموطنان و تاثر و تالم همه مردم ایران شد دستگاه های متولی ساخت و ساز در استان‌ها هوشیارتر و جدی تر وارد عمل شدند تا جلوی تکرار حوادث مشابه را در استان ها بگیرند.

در استان قزوین نیز به دنبال آن حادثه، دستگاه‌های نظارتی و اجرایی با تشکیل جلسات و نشست های مختلف برای شناسایی ساختمان‌های بلندمرتبه ناایمن اقدام و سازندگان متخلف را به دستگاه قضایی معرفی کردند.

این موضوع آنقدر اهمیت داشت که به عنوان یک دستور کار در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان قزوین مطرح شد و دستگاه های مربوط، نظرات و دیدگاه های خود را برای جلوگیری از وقوع حوادث تلخ و ناخوشایند در استان مطرح کردند تا از ریزش ساختمان های بلندمرتبه و بروز فاجعه انسانی جلوگیری به عمل آید.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین، وقوع حوادث تلخ و فاجعه انسانی در حوادثی مانند متروپل را به دلیل ترک فعل مدیران می داند و بر برخورد قانونی با مدیران متخلف و متصرفان، مالکان و سازندگان ساختمان های ناایمن تاکید می کند.

علی فولیان در این باره گفت: ساختمان های ناایمن در کشور تمامی ندارد، یکجا بیمارستانی فرو می ریزد و ۱۹ نفر از پزشکان و اطبا جان خود را از دست می دهند و جای دیگر ساختمان متروپل ریزش می کند که در بررسی های کارشناسی مشخص می شود قصور و تقصیری متوجه فرد یا افراد دولتی و اشخاص حقیقی است.

وی گفت: برای پیشگیری از بروز این دست از اتفاقات در استان قزوین باید دستگاه های متولی از راه و شهرسازی و نظام مهندسی برنامه جامع و مدونی در طول سال برای افزایش نظارت دوره ای و میدانی از ساخت و سازها داشته باشند.

فولیان با بیان اینکه تقویت بعد نظارتی سازمان نظام مهندسی استان جزو تکالیف ذاتی این دستگاه است، افزود: برخی از ساختمان های استان که در آنها فعالیت های آموزشی انجام می شود و مدارس غیردولتی و بیمارستان های سطح استان فرسوده هستند و انتظار می رود سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی، راه و شهرسازی و استانداری قزوین نظارت کنند.

وی گفت: باید در وهله اول بعد از شناسایی ساختمان های ناایمن، نقاط ضعف، ایرادات و مخاطرات آنها به صاحبان، متصرفان و مالکانشان ابلاغ شود تا در مهلت مقرر برای رفع نقص و ایرادات اقدام کنند در غیر این صورت با دستور دادستان برای تعطیلی و پلمب آنها اقدام شود.

فولیان اضافه کرد: متاسفانه یکی از علت های تامه وقوع جرایم، ترک فعل مدیران است و در حوادث اخیر استان تهران و خوزستان ترک فعل مدیران مشهود بوده است و انتظار می رود دستگاه ها به وظایف خود به درستی عمل کنند که ترک فعل مدیران بسیار زیان بار و خسارت آور است.

برخی برج‌های در استان قزوین پایان کار ندارند

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین ضمن تاکید بر انجام وظایف محوله این دستگاه برای پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و ناخوشایند اعلام می کند که برج های بدون پایان کار در استان قزوین در حال استفاده هستند که یک زنگ خطر است.

سیدعلی هاشمی گفت: قانون گذار وظیفه نظارت عالیه بر اجرای مقررات ملی ساختمان را برعهده اداره کل راه و شهرسازی قرار داده و روش هایی را برای پیشگیری از اتفاقات تلخ مشابه حادثه متروپل مشخص کرده است.

وی افزود: یکسری از موارد را از این قانون در سالهای گذشته برگرفته و احصا کرده ایم که در استان در حال انجام است ولی برخی موارد دیگر را باید بسیار جدی تر پیگیری کنیم.

هاشمی اضافه کرد: یکی از این موارد، صدور شناسنامه فنی و ملکی است که از طرف نظام مهندسی صادر می شود و تا زمانی که این شناسنامه صادر نشده است باید پایان کاری صادر نشود و حتی دستگاه های خدمات رسان نیز نباید خدمات را به متقاضی ارایه بدهند.

وی گفت: متاسفانه در استان قزوین شاهد هستیم برج هایی ساخته شده که پایان کار ندارد و مردم در آن ساکن هستند و به عنوان ساختمان های پرخطر شناسایی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین با تاکید بر استفاده از مجریان ذی صلاح در اجرای طرح های عمرانی، گفت: براساس ماده ۹ آیین نامه اجرای ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کنترل ساختمان مصوب کرده ایم تا مرحله سفت کاری ساختمان از مجریان ذی صلاح استفاده شود که البته کمی در برابر آن مقاومت می شود ولی باید آن را جا بیندازیم.

وی در خصوص بررسی عملکرد ناظران نظام مهندسی استان، گفت: این موضوع در دستور کار است و اگر قصور و کوتاهی داشته باشند اقدام قانونی انجام خواهد شد.

هاشمی گفت: ساختمان های پرخطری در استان شناسایی شده و نظام مهندسی استان به آن ورود کرده است.

شناسایی ۷۰ ساختمان مخاطره‌آمیز و پنج ساختمان پرخطر در قزوین

رییس سازمان نظام مهندسی قزوین گفت: کمیته کنترل و نظارت بر اجرا در سازمان نظام مهندسی استان برحسب وظیفه ذاتی خود، وظیفه بازدید دوره‌ای و تصادفی از ساختمان های در حال ساخت را انجام می‌دهد و گزارش تخلفات آنها را به مراجع قضایی و مرتبط اعلام می‌کند.

امیر کلهر گفت: طبق گزارش آتش‌نشانی استان حدود ۷۰ ساختمان مخاطره آمیز داریم که طبق بررسی کارشناسی صورت گرفته حدود پنج مورد آنها پرخطر هستند که به ضرورت و فوریت باید مورد اقدام پیشگیرانه قرار گیرند.

وی افزود: متاسفانه ما هم در استان عبدالباقی داریم و رعایت می کنیم و نمی گوییم عبدالباقی‌ها داریم.

کلهر اضافه کرد: این پنج ساختمان یا تعداد بیشتر آنها برحسب وظیفه قانونی سازمان به مرجع قضایی و دادستان مرکز استان اطلاع رسانی شده است.

این مسوول با بیان اینکه در پیشگیری از بروز حوادث تلخ در آینده، اصلاح روند کمیسیون های ماده ۱۰۰ در شهرداری ها باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: شهرداری ها به دلیل نداشتن درآمدهای پایدار که فقط به استان قزوین محدود نیست و تمام کشور از آن رنج می برد کمیسیون ماده ۱۰۰ را به محلی برای درآمد تبدیل می کنند و تخلفات و ایرادات ساختمانی را می فروشند و متاسفانه بحث های کنترلی و نظارتی بر ساختمان ها اتفاق نمی افتد.

وی گفت: یکی از بزرگترین معضلات ساختمان‌های بلندمرتبه مانند متروپل، اضافه بنا بود که متاسفانه و خوشبختانه فقط در شهرستان آبیک این موضوع را شاهد هستیم.

این مسوول نظام مهندسی استان قزوین گفت: از مراجع صدور پروانه درخواست می کنیم درصورتی که ناظران سازمان نظام مهندسی گزارش خطا و ایراد فنی اعلام می کنند طبق وظیفه قانونی از ادامه فعالیت اجرایی پروژه ممانعت به عمل آید تا رفع ایراد صورت بگیرد.

کلهر گفت: دقیقا این مشکل در موضوع متروپل بسیار مشهود بود و گزارش‌های ناظران مورد توجه قرار نگرفته و شهرداری با سازنده همکاری کرده و پروژه جلو رفته بود.

وی با اشاره به راهکاری که می‌تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد، افزود: ارایه خدمات دستگاه های خدمات رسان از قبیل آب، برق و گاز به واحدهای مسکونی که از نظر پیشرفت فیزیکی قابلیت سکونت دارند صرفا باید منوط به صدور پایان کار توسط شهرداری باشد و دستگاه های خدمات رسان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

وظیفه اصلی پیشگیری از حوادث برعهده راه و شهرسازی است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قزوین با عرض تسلیت حادثه تاسف بار متروپل به هموطنان به ویژه مردم آبادان، گفت: رییس جمهور در خصوص ساختمان های بلندمرتبه، چهار فرمان را صادر کرده و به تبع آن وزیر کشور وظایفی را در حول هفت محور برعهده استانداران گذاشته اند که براساس آنها جلساتی در استانداری برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده است.

محسن اسماعیلی گفت: وظایفی را در این زمینه برعهده دستگاه های متولی قرار داده ایم تا به صورت کوتاه مدت اتفاقات خوبی را در حوزه ایمن سازی و رفع خطر از ساختمان های بلندمرتبه شاهد باشیم ولی نیاز است دستگاه های متولی متناسب با تکالیف محول شده در هفت محور ابلاغی، اقداماتی را در راستای علاج بخشی و پیشگیری انجام دهند.

وی با بیان اینکه اقدامات ما باید در حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد، افزود: خوشبختانه آسیب شناسی لازم انجام شده و تکالیف اصلی برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفته است و باید در حوزه علاج بخشی که اقدامات کوتاه مدت است براساس قوانین نظام مهندسی اقدام کند و با تشکیل یک کارگروه ویژه با استفاده از ظرفیت شورای فنی استان اتفاقات خوبی را در کوتاه مدت در این زمینه رقم بزند.

اسماعیلی افزود: در حوزه درازمدت و میان مدت نیز قرار است با استفاده از ظرفیت شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و استانداری برای اصلاح فرایندهای ساخت و ساز در استان اقدامات خوبی انجام شود که خروجی آنها منتج به جلوگیری از اتفاقات مشابه متروپل باشد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان