۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خانه اربابی شهر الوند محل تجمع معتادان و سارقین است
کد خبر: ۳۵۸۱۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲۸ ساعت: ۱۳:۵ ↗ لینک کوتاه

فیلم

خانه اربابی شهر الوند محل تجمع معتادان و سارقین است

عمارت تاریخی خانه اربابی واقع در شهر قدیم الوند از آثار به جای مانده از اواخره دوره قاجار و اوایل پهلوی و منزل مسكوني ارباب منطقه الوند بوده و مالكيت آن متعلق به موقوفات خاندان شيخ الاسلام است.

خانه اربابی شهر الوند محل تجمع معتادان و سارقین است
به گزارش صبح قزوین، استان قزوین از لحاظ دیدگاه تاریخی یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار انسانی و شکل‌یابی جوامع بشری در کشور است.

قزوین به علت قرارگیری در مسیر جاده ابریشم از آبادانی قابل توجهی برخوردار بوده و در دهه‌های آغازین حکومت صفویان نیز مدتی به پایتختی ایران برگزیده شد، از این‌رو آثار تاریخی شکوهمند و پرشماری دارد که مهمترین سرمایه آن برای توسعه گردشگری به شمار می‌رود.

سال‌ها پیش خانه اربابی شهر الوند با مصوبه کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسیده ولی در حال حاضر به مکانی امن برای معتادین تبدیل شده و همین موضوع سبب نارضایتی شهروندان شده است.

این بنای تاریخی در دو طبقه شامل همكف و شاه‌نشين بوده که فضاي طبقه اول شامل رواق‌هاي تو در تو با طاق قوسي و پوشش آجري ساده است.

شهرالوند تعداد محدودی بنای تاریخی دارد؛ بدون شک اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان وظیفه حفاظت، ساماندهی، مرمت و احیای آن را بر عهده دارد.

یکی از مشکلات خطیر استان قزوین همین عدم ساماندهی، حفاظت و بهره‌برداری مناسب از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی است.


انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان