۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین دولت سیزدهم در واردات خودرو مصمم است
کد خبر: ۳۵۸۱۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲۹ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

واردات خودرو موجب کاهش التهاب بازار می‌شود/ دولت سیزدهم در واردات خودرو مصمم است

روح‌الله عباسپور گفت: برای بهبود کیفیت خودرو لازم است واردات صورت بگیرد چراکه واردات بر قیمت و کیفیت خودرو اثرگذار بوده و خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت به رقابت می‌پردازند.

دولت سیزدهم در واردات خودرو مصمم است
روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت وزیران اظهار کرد: علی‌رغم اینکه صنعت خودروسازی در کشور سابقه چندین ساله دارد و تنوع مناسبی در این صنعت ایجاد شده، اما کیفیت و قیمت آن مورد رضایت نیست.

وی افزود: کیفیت و قیمت خودرو دو مشکل اساسی در صنعت خودروسازی کشور بوده و نارضایتی خودروسازان نیز به دلیل خرید مواد اولیه با تعرفه آزاد است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای بهبود کیفیت خودرو لازم است واردات صورت بگیرد؛ چراکه واردات بر قیمت و کیفیت خودرو اثرگذار بوده و خودروسازان داخلی هم برای ارتقای کیفیت به رقابت با هم می‌پردازند.

مجلس در دو مرحله برای واردات خودرو اقدام کرده است

عباسپور گفت: به منظور افزایش ارتقای کیفیت خودرو باید با خودروسازان بزرگ دنیا تعامل داشته و از دانش فنی آنها استفاده کنیم و این امر می‌تواند بر قیمت تمام شده خودرو نیز اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: با واردات خودرو باید قیمت دستوری برای فروش آن حذف شود، در این صورت سود خودروی داخلی در حاشیه بازار تعیین و قیمت آن توسط عرضه و تقاضا مشخص شده و از میزان التهاب بازار کاسته می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در دو مرحله برای واردات خودرو اقدام کرده است؛ به طوریکه در یک بازه در حوزه کمیسیون صنایع و معادن به شرط صادرات قطعات خودرو و هر نوع نیرو محرکه بدون منشا عرضه داخلی ورود پیدا کرد.

بالابودن قیمت عرضه مهمترین مشکل خودروسازان

عباسپور اذعان کرد: در بودجه سال‌جاری مجلس ورود پیدا کرد و در بودجه سالیانه واردات خودرو از جمله ورود 100 هزار خودروی سواری، خودروهای کِشنده و ماشین آلات کشاورزی به کشور را مجاز دانست؛ دولت به مطالبات مردم توجه و با واردات آن موافقت کرد.

وی یادآور شد: بالابودن قیمت عرضه و مواد اولیه از جمله ورقه فولادی، آلومینیوم و پلیمر از مشکلات صنعت خودروسازی کشور است؛ در حالی که خودروساز خودرو را با قیمت دستوری می‌فروشد مواد اولیه آن را با تعرفه آزاد خریداری می‌کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وعده وزیر صمت برای واگذاری سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی گفت: سهم دولت در ایران خودرو 6 درصد و در سایپا 17 درصد است که علی رغم پایین بودن این سهم دولت، هیئت مدیره و مدیرعامل این دو شرکت را انتخاب می‌کند و این خود یکی از معضلات و گرفتاری‌ها است.

عباسپور در پایان گفت: دولت باید سهم خود را در خودروسازی به بخش خصوصی واگذار کرده و سیاستگذاری، حمایت، نظارت و کنترل را در نظر داشته باشد که با این روش بخشی از مشکلات خودروسازی حل می‌شود.

انتهای پیام/4006
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان