۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین سالیانه حدود ۲۰۰ شهروند قزوینی به تب مالت مبتلا می‌شوند
کد خبر: ۳۵۸۰۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲۵ ساعت: ۸:۵۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بیماری‌های زئونوز دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

سالیانه حدود ۲۰۰ شهروند قزوینی به تب مالت مبتلا می‌شوند/ از مصرف لبنیات غیربهداشتی پرهیز شود

صفدر کریمی گفت: بیماری تب‌ مالت از جمله بیماری‌های شایعی بوده که شیوع سالیانه ۲۰۰ مورد از آن را در استان قزوین شاهد هستیم و این شیوع بیشتر در افرادی قابل مشاهده است که با دام تماس مستقیم دارند.

سالیانه حدود ۲۰۰ شهروند قزوینی به تب مالت مبتلا می‌شوند
صفدر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به اینکه بیش از 64 هزار نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان در دنیا وجود دارد، اظهار کرد: بیماری تب‌ مالت از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

وی افزود: بیماری تب‌ مالت از جمله بیماری‌های شایعی بوده که شیوع سالیانه 200 مورد از آن را در استان قزوین شاهد هستیم و این شیوع بیشتر در افرادی قابل مشاهده است که با دام تماس مستقیم دارند.

کارشناس بیماری‌های زئونوز دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بیماری تب‌ مالت یک بیماری بومی در کشور بوده و وضعیت استان قزوین به لحاظ شیوع جزو استان‌های متوسط در کشور است.

تب‌مالت بیماری هزار چهره برای انسان است

کریمی تب‌ مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و قابل انتقال بین انسان و حیوان است، گفت: عامل بیماری تب مالت میکروب "بروسلا" است که در مقابل یخ زدگی از بین نمی‌رود، در خاک خشک و آلوده شده ادرار حیوانات هم می‌تواند تا 40 روز زنده بماند.

وی با اذعان به اینکه باکتری بروسلا در دمای بالا و با جوشاندن از بین می‌رود، یادآور شد: افزایش بیماری تب‌مالت در یک محیط نشان دهنده آلودگی دام‌ها است.

این کارشناس تصریح کرد: بیماری تب‌ مالت یک بیماری هزارچهره برای انسان بوده که با علائم مختلف خود را نشان داده و می‌تواند فرد را از انجام فعالیت روزانه تا مدتی منع کند.

عدم تکمیل مصرف داروی تب‌مالت شدت بیماری را افزایش می‌دهد

کریمی با اشاره به علائم بیماری تب‌مالت تصریح کرد: علائم این بیماری در انسان شامل تب، ضعف، درد عضلانی شدید، کاهش وزن و افسردگی بوده و در حیوانات به صورت سقط جنین به ویژه در دام‌های سبک، کاهش وزن و کاهش شیر است.

وی یادآور شد: درمان بیماری تب‌ مالت طولانی مدت بوده و فرد بیش از هشت هفته باید دارو مصرف کند و در صورت عدم تکمیل مصرف دارو بیماری شدت می‌یابد.

کارشناس بیماری‌های زئونوز دانشگاه علوم پزشکی قزوین در توضیح راه‌های انتقال بیماری تب‌ مالت ابراز کرد: استفاده از لبنیات خام و تازه به ویژه پنیر و خامه یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال است و به همین علت به نگهداری پنیر در آب نمک در مدت دو الی سه ماه توصیه می‌شود.

کریمی ادامه داد: مصرف شیرخام، غیرپاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی‌های سنتی، تماس تنفسی مستقیم و تماس با ترشحات با دام از جمله راه‌های دیگر انتقال بیماری تب‌ مالت از دام به انسان است.

وی عنوان کرد: در صورت سقط جنین در یک دام باید تمام فضولات آن دفن و محل نگهداریش از سایر دام‌ها تفکیک شود؛ کف آغل با آب و آهک ضدعفونی و از لباس مخصوص برای فعالیت در آغل استفاده شود.

واکسیناسیون دام عاملی برای جلوگیری از شیوع تب‌مالت است

این کارشناس در تشریح سایر راه‌های انتقال بیماری تب‌مالت گفت: تماس مستقیم با بافت‌های آلوده دام مانند خون، ترشحات و جفت‌های آلوده، دستکاری گوشت و لاشه دام آلوده از جمله این راه‌هاست.

کریمی ضمن ارائه راهکارهای جلوگیری از بیماری تب‌ مالت اذعان کرد: خودداری از مصرف لبنیات مشکوک و جوشاندن شیر قبل از مصرف، واکسیناسیون به موقع دام‌ها، ایجاد محل زندگی سالم برای دام‌ها، نورگیری مناسب اسطبل، خودداری از ورود دام‌های بدون سابقه واکسیناسیون مشخص، ضدعفونی کردن محل زایمان دام، جداسازی دام‌های سقط کرده از سایر دام‌ها، دفن بهداشتی جنین سقط شده در عمق دو متری از زمین و ارائه گزارش دام‌های سقط‌ شده به دامپزشکی از جمله راه‌های پیشگیری است.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان