۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پشت پرده جوسازی رسانه‌های معاند درباره حج امسال
کد خبر: ۳۵۸۰۴۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲۱ ساعت: ۱۰:۲۷ ↗ لینک کوتاه

پشت پرده جوسازی رسانه‌های معاند درباره حج امسال

زائران ایرانی امسال در مناسک حج حاضر می‌شوند؛ در این میان برخی رسانه‌های معاند تلاش کردند تا با استفاده از وضعیت اقتصادی کشور و به ویژه قیمت دلار، این حضور معنوی را تحت شعاع قرار دهند.

پشت پرده جوسازی رسانه‌های معاند درباره حج امسال

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛امسال پس از دو سال برگزاری محدود مراسم حج تمتع، زائرانی از سراسر جهان عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

زائران ایرانی نیز امسال در این مناسک مذهبی حاضر می‌شوند؛ در این میان برخی رسانه‌های معاند تلاش کردند تا با استفاده از وضعیت اقتصادی کشور و به ویژه قیمت دلار، این حضور معنوی را تحت شعاع قرار دهند.

کلید واژه هجمه به حضور ایرانیان در این مراسم بزرگ، موضوع اختصاص دلار ارزان قیمت به زائران بود.

این رسانه‌ها مدعی بودند که به زائران حج ارز ۹ هزار تومانی اختصاص یافته است؛ همین مساله در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب پیدا کرد تا یک دوگانگی میان برگزاری این مراسم مذهبی مهم و قیمت ارز ایجاد کند.

واقعیت ماجرا، اما فاصله فراوانی با هجمه‌های فضای مجازی دارد.

در سال ۹۸ و پیش از همه گیری کرونا، زائران سال ۹۹ حج باید ضمن تکمیل وجه ارزش دلاری مراسم حج را واریز می‌کردند؛ قیمت دلاری اعلام شده برای مراسم حج سال ۹۹ در آن زمان از سوی عربستان حدود ۳۲۰۰ دلار اعلام شده بود.

سازمان حج و زیارت در آن دوره به دلیل افزایش ارزش دلار در بازار آزاد (حدود ۱۳ هزار تومان) از دولت درخواست مساعدت کرد و دولت وقت نیز دستور داد که به زائران ارز نیمایی (۹ هزار تومانی) اختصاص پیدا کند.

حجاج متقاضی اعزام نیز همین مبلغ را با ارز نیمایی به حساب سازمان حج و زیارت واریز کردند و دلار لازم برای پرداخت هزینه‌های حج آن‌ها توسط سازمان با قیمت دلار نیمایی خریداری شد.

همه گیری کرونا در سال ۹۹ اعزام زائران را ملغی و به بعد از پایان همه گیری کرونا موکول کرد و در واقع دلار خریداری شده برای اعزام زائران نیز در حساس سازمان حج و زیارت باقی ماند.

حالا بعد از گذشت ۲ سال و برگزاری همگانی مراسم حج، سازمان حج و زیارت با استفاده از همان ارز خریداری شده در سال ۹۸ اقدام به اعزام زائران خواهد کرد و در واقع ارز جدیدی به زائران امسال حج اختصاص پیدا نخواهد کرد.

نکته قابل توجه اینکه عربستان سعودی در اقدامی عجیب و غیر متعارف ۴۰ روز مانده به اعزام زائران اعلام کرد که حدود ۱۲۰۰ دلار به هزینه هر زائر اصافه شده است.

سازمان حج و زیارت برای حل این مشکل که هزینه‌ای حدودا ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومانی را به زائران تحمیل می‌کرد، درخواست اختصاص ارز ارزان یا نیمایی نکرد.

راهکار سازمان حق و زیارت کنترل قیمت ها، کاهش اعزام عوامل و همچنین بهره گیری از هتل‌های ارزان قیمت‌تر برای اسکان زائران بود.

بر همین اساس زائران به جای پرداخت هزینه ۴۵ میلیون تومانی هزینه‌ای بین ۷ تا ۱۱ میلیون را پرداخت کرده اند.

مجموع اطلاعات فوق نشان می‌دهد که رسانه‌های معاند فارسی زبان تلاش می‌کنند با بهره گیری از مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز، ضمن تحت شعاع قرار دادن مراسم عظیم حج، افکار عمومی را نسبت به برگزاری این مراسم بزرگ بدبین کنند.

در حالی که دولت سیزدهم هیچ ارز ارزان قیمتی را برای برگزاری حج امسال اختصاص نداده است و کلیه هزینه‌ها در سال ۹۸ توسط حجاج اعزامی پرداخت و حتی هزینه ناگهانی اضافه شده نیز توسط خود حجاج و با تدبیر مورد اشاره سازمان حج پرداخت شده است.


انتهای پیام/1404
منبع: برنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان