۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین همه پشت این «سلبریتی» را خالی کردند!
کد خبر: ۳۵۸۰۲۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۹ ساعت: ۱۰:۵۲ ↗ لینک کوتاه

همه پشت این «سلبریتی» را خالی کردند!

بالاگرفتن انتقادها از مهدی مهدوی‌کیا سبب شده تا شایعات زیادی پیرامون برکناری این مرد محبوب فوتبال از سرمربیگری تیم امید مطرح شود.

همه پشت این «سلبریتی» را خالی کردند!
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ؛سوت پایان دیدار تیم ملی امید ایران با ازبکستان در رقابت‌های قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا که به صدا درآمد و حذف زودهنگام تیم ایران بدون کسب برد، موج گسترده انتقادها از مهدی مهدوی‌کیا شروع شد.
کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران که سال‌ها در فوتبال اروپا توپ زده و سابقه مربیگری در تیم‌های پایه هامبورگ آلمان را نیز در کارنامه دارد، اولین تجربه سرمربیگری خود را روی نیمکت تیم ملی امید ایران به دست آورد. مهدی مهدوی‌کیا که حواشی فراوانی را در مدت سرمربیگری تیم امید پشت سر گذاشته حالا در مخمصه عجیبی قرار گرفته؛ بسیاری از کارشناسان آینده او را در راه صعود به المپیک روشن نمی‌دانند و حتی شایعه برکناری‌اش نیز مطرح شده است.
استقبال گسترده در بدو ورود مهدوی‌کیا
تیم ملی امید ایران بعد از آنکه در صعود به المپیک توکیو هم ناکام ماند تا شهریورماه 1400 هیچ سرمربی‌ای را به خود ندید تا در اوج بلاتکلیفی قرار داشته باشد. فشارهای موجود به رئیس وقت فدراسیون فوتبال (عزیزی خادم) سبب شد تا او در نهایت اقدام به انتخاب مهدی مهدوی‌کیا، اسطوره فوتبال ایران به عنوان سرمربی تیم امید کند. مهدوی‌کیا که پیش از این هیچ سابقه سرمربیگری نداشت، به عنوان سرمربی تیم ملی شماره دو فوتبال ایران انتخاب شد و کارش را استارت زد.
نکته قابل توجه استقبال فضای عمومی جامعه و البته کارشناسان فوتبال از حضور مهدوی‌کیا در رأس کادر فنی تیم امید بود. با توجه به سوابق درخشانی که مهدوی‌کیا در امر فوتبال داشت، بسیاری از اهالی فوتبال و رسانه‌ها حضور او را در رأس کادر فنی تیم زیر 23 ساله‌های ایران به فال نیک گرفتند و امیدوار شدند که این تیم بتواند حسرت چندین ساله برای نرفتن به المپیک را بشکند.
شروع خوب بود، روزهای سخت فرا رسید
بعد از انتخاب مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی تیم ملی امید، او سریعا کارش را استارت زد.کادر فنی این تیم متشکل از مربیان ایرانی و خارجی انتخاب شد و بعد از حدود 2 ماه ملی‌پوشان اردویی برگزار کردند و راهی مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا شدند. تیم امید در آن تورنمنت اگرچه حریفان قدرتمندی نداشت، اما با 3 برد پیاپی جواز حضور در مسابقات آسیایی را به دست آورد تا امیدها نسبت به تیم ملی زیر 23 سال ایران زنده شود.
تمجیدها از مهدوی‌کیا دوباره شروع شد و خیلی‌ها او را فردی دانستند که می‌تواند طلسم نرسیدن به المپیک را بشکند. حتی در مقطعی که مهدوی‌کیا به خاطر حضور در یک مسابقه انسان‌دوستانه بسیار مورد خشم عده‌ای قرار گرفت، حمایت‌های مردمی از او زیاد شد و در نهایت کار به جایی رسید که او با وجود استعفای شفاهی، در سمتش باقی بماند و کارش را دنبال کند.
تصمیم مهدوی‌کیا به ضررش شد؟
از مدت‌ها قبل مشخص بود که تیم امید قبل از رقابت‌های مقدماتی المپیک پاریس باید در خرداد ماه 1401 در مسابقات قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا حضور یابد. این بازی‌ها با توجه به شرایطی که داشت قطعا اردو و بازی‌های تدارکاتی برای تیم امید محسوب می‌شد. از این رو مهدی مهدوی‌کیا از مدتی قبل از بازی‌ها، بازیکنان را در اختیار گرفت و حتی باعث شد تیم‌های بسیاری بازی‌های آخر خود در لیگ برتر را بدون حضور ملی‌پوشان امید برگزار کنند. اردوی تدارکاتی مناسبی در عراق برای امیدها تدارک دیده شد و در نهایت این تیم با هدایت مهدوی‌کیا راهی ترکمنستان و بازی‌های آسیایی شد.
تصمیم مهمی که مهدی مهدوی‌کیا درباره این مسابقات گرفت عبور از نام بسیاری از ستاره‌های زیر 23 ساله ایران بود. بازیکنان متعددی بودند که در ترکیب تیم‌های لیگ برتری حضور داشتند، اما مهدوی‌کیا از نام آنها گذشت و استدلالش این بود که نفرات زیر 21 سال را به اردو ببرد تا بازیکنان کنار یکدیگر هماهنگ شوند. او بازیکنانی را انتخاب کرد که تا دو سال دیگر و در مقدماتی المپیک هم شرایط بازی در تیم امید را داشته باشند و شرایط سنی‌شان جور دربیاید. همین موضوع باعث شد بسیاری از ستاره‌های حال حاضر فوتبال ایران از ترکیب تیم امید دور بمانند.
تصمیمی که حالا با توجه به ناکامی مهدوی‌کیا و تیمش در رقابت‌های قهرمانی زیر 23 ساله‌های آسیا، کاملا به ضرر این اسطوره فوتبال ایران شده و موجبات انتقاد از او را فراهم آورده است.
اوج انتقادها از آقای «موشک»
تیم امید ایران در دور گروهی مسابقات امیدهای آسیا ابتدا به مصاف قطر رفت و به تساوی یک بر یک رسید. شاگردان مهدوی‌کیا در بازی دوم مغلوب ترکمنستان شدند و مقابل ازبکستان نیز تساوی یک بر یک کسب کردند تا در نهایت با 2 امتیاز در رده آخر گروه قرار بگیرند و از دور بازی‌ها کنار بروند. همین موضوع سبب شده تا تیم امید و به خصوص عملکرد مهدوی‌کیا با انتقادهای شدید مواجه شود. بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال از صبح چهارشنبه مصاحبه‌هایی علیه مهدوی کیا و تصمیماتش داشتند و شرایط عجیبی برای تیم ملی شماره دو ایران رقم زده‌اند.
شایعه برکناری مهدوی‌کیا صحت دارد؟
بعد از حذف ناباورانه تیم امید از رقابت‌های آسیایی، حالا نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت این تیم در رقابت‌های مقدماتی المپیک پیش آمده است. بازی‌های انتخابی المپیک پاریس حدود یک سال دیگر برگزار می‌شود، اما حالا این دغدغه وجود دارد که مهدوی‌کیا و کادر فنی‌اش نتوانند به درستی نفرات موجود را مدیریت کنند و در نهایت 4 سال دیگر به حسرت صعود نکردن به المپیک اضافه شود. از این رو، شایعاتی درباره برکناری مهدوی‌کیا از تیم ملی امید به وجود آمده است. اگرچه هنوز فدراسیون فوتبال واکنش رسمی در این خصوص نداشته، اما به نظر می‌رسد کمیته فنی فدراسیون هم نگرانی‌هایی داشته باشد.
فدراسیون فوتبال تاکنون سعی کرده برنامه‌های مهدوی‌کیا را به طور کامل اجرایی کند و چیزی برای او و تیمش کم نگذارد، اما اینکه چنین نتایجی به دست بیاید، ممکن است باعث شود این مربی جوان زیر تیغ برود و در کمیته فنی فدراسیون مورد بازخواست قرار بگیرد. هرچه هست باید تا زمان بازگشت مهدوی‌کیا و تیمش از ترکمنستان صبر کرد و دید چه تصمیماتی در انتظار کادر فنی تیم امید خواهد بود.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان