۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین واگذاری ۱۵هزار خودرو به مادران صاحب دو فرزند و بیشتر
کد خبر: ۳۵۷۹۹۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۶ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت خبرداد

واگذاری ۱۵هزار خودرو به مادران صاحب دو فرزند و بیشتر

دکتر فاطمه محمدبیگی گفت: اکنون مجدانه در کمیسیون‌های مجلس اهرم نظارتی را بر دست گرفته و با ذره‌بین از تک‌تک وزارتخانه‌ها مطالبه اجرای قانون را داریم برای مثال در حوزه اختصاص یک خودروی دولتی به مادران دارای دو فرزند و بیشتر تاکنون ۱۵ هزار مادر خودرو دریافت کردند.

واگذاری ۱۵هزار خودرو به مادران صاحب دو فرزند و بیشتر
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دکتر فاطمه محمدبیگی در اولین نشست توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت و فرزندآوری که ظهر امروز(دوشنبه) در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: موضوع بغرنج بحران جمعیتی فقط متوجه قشر یا زمان خاصی نیست بلکه مسئله نسل تمدن‌ساز نوین اسلامی و همه خانواده‌های ایرانی است.

وی با تاکید براینکه نرخ جمعیت سالمندی کشور هم اکنون حدود ۱۱ درصد است؛ افزود: نمودار جمعیتی که یک قرن نیاز دارد تا از یک پدیده همچون سالمندی به پدیده دیگری برسد در کشورهای دنیا اغلب در طول ۱۰۰ یا 95 و 90 سال طی می‌شود اما متاسفانه این مسیر در کشور ما ظرف مدت ۳۰ سال به وقوع پیوست و به شکل پرتگاهی وارد پدیده سالمندی شدیم.

رئیس فراکسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس تصریح کرد: به همراه جمعی از نمایندگان دغدغه‌مند مجلس با جدیت روی موضوع جمعیت کار کرده و در حقیقت این ابرچالش کشور را مورد هدف قرار دادیم.

وی عنوان کرد: اگر ثروت اصلی کشور که همان نیروی انسانی است را به رسمیت نشناسیم و برای آن قانون وضع نکرده یا قوانین را به درستی اجرا و از آن حمایت نکنیم؛ بقیه موارد در واقع حاشیه‌پردازی خواهد بود.

نرخ جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۱ درصد است

محمدبیگی بیان کرد: خوشبختانه مردم در یک حرکت انقلابی، مجلس انقلابی و دولت انقلابی را مجدد روی صحنه آوردند و مجلس انقلابی در مدت 364 روز قانون جوانی جمعیت را تحویل شورای نگهبان داد که با بررسی دقیق و نهایی شدن آن، این قانون در آبان ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: دولت محترم جلسات متعددی را برگزار کرده و ظرف ۶ ماه دبیرخانه ستاد ملی جمعیت با ریاست آقای دکتر فروتن تشکیل شد و اولین جلسه دبیرخانه با ریاست رئیس جمهور چندی پیش برگزار شد و اینها اتفاقاتی هستند که سال 89 برای فعالین حوزه جمعیت یک آرزو بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: قانون ۷۳ ماده‌ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با اجماع خوب نمایندگان به کرسی نشست و خوشبختانه امروز حدود ۲۰ درصد این قانون در حال اجراست.

وی ابراز کرد: اکنون مجدانه در کمیسیون‌های مجلس اهرم نظارتی را بر دست گرفته و با ذره‌بین از تک‌تک وزارتخانه‌ها مطالبه اجرای قانون را داریم برای مثال در حوزه اختصاص یک خودروی دولتی به مادران دارای دو فرزند بیشتر تاکنون ۱۵ هزار مادر خودرو دریافت کردند و ۴۵۰ میلیارد اعتبار برای وام فرزندآوری در ۳ ماهه اول سال پرداخت شده است.

محمدبیگی تاکید کرد: بیش از ۴۰ ماده این قانون راهبردی مربوط به حوزه سلامت بوده که بخشی از آن مربوط به حوزه درمان ناباروری است و 34 ماده مستقیما در حوزه وزارت بهداشت است؛ همچنین مواد زیادی هم در حوزه فرهنگسازی، تبلیغ و تبیین و ترویج فرزندآوری و زندگی خانوادگی سالم مرتبط با سازمان تبلیغات و دیگر دستگاه‌های کشور است.

اختصاص 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قانون حمایت از خانواده در سال جاری

وی تصریح کرد: با وجود آنکه قانون حمایت از خانواده، قانون جوانی است و تازه متولد شده، اما طرفداران خوبی در جامعه پیدا کرده است زیرا مخاطب آن همه مردم هستند.

محمدبیگی بیان کرد: هنوز عده زیادی از مردم از قانون حمایت از خانواده بی‌خبر هستند که باید با جهاد تبیین این موضوع به همه اطلاع رسانی شود.

وی عنوان کرد: نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال 1401 برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص یافته که البته با توجه به اهداف بالای در نظر گرفته شده رقم کمی است اما به دلایل شرایط اقتصادی کشور این مبلغ در اختیار ما قرار گرفت.

این مسئول گفت: قانون جوانی جمعیت حداقل ۲۱ چالش فرزندپروری و استحکام خانواده را با روش حل مسئله مورد مداقه قرار داده است و برای آن راه حل طراحی کرده که در ۷۳ ماده گنجانده شد، اجرای این قانون نیاز به همکاری و همراهی همگانی و مطالبه جدی مردم و مسئولان دارد.

وی با تاکید براینکه امیدواریم قرارگاه جمعیت در استان قزوین به صورت ویژه فعال شود، بیان کرد: اجرای قانون تنظیم خانواده در سال ۷۹ تقریبا به نهایت هدف خود که رسیدن از ۶.۸ فرزند به ۴ فرزند بود، دست یافت اما ادامه این روند کار اشتباهی بود و ما باید در حوزه سلامت و جهاد تبیین این موضوع را جبران کنیم.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان