۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین جلوگیری از تحریف امام راحل با تبیین منظومه فکری امام خمینی(ره)
کد خبر: ۳۵۷۹۵۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۴ ساعت: ۱۲:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد صبح قزوین مطرح شد؛

جلوگیری از تحریف امام راحل با تبیین منظومه فکری امام خمینی(ره)/ انقلاب اسلامی ماحصل جهاد تبیین است

در آستانه سالروز رحلت جانگداز امام راحل، میزگردی با موضوع جهاد تبیین در سیره امام(ره) با حضور اساتید دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

جلوگیری از تحریف امام راحل با تبیین منظومه فکری امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ اندیشه‌ها، افکار و تدابیر بنیان‌گذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره گره‌گشای امورات کشور بوده؛ از ابتدا تا کنون دشمنان خارجی و عده‎‌ای در داخل کشور به دنبال تحریف و مخدوش نمودن اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستند.

در آستانه سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، سایت خبری صبح قزوین به منظور تبیین اندیشه و مبارزات امام راحل(ره) میزگردی با حضور اساتید برجسته دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار و به اهمیت شناخت ابعاد شخصیتی بنیانگذار انقلاب اسلامی پرداخته است.

پیشینه تاریخی اسلام با تبیین گره خورده است

دکترعبدالعلی آل‌بویه رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین در این میزگرد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین اظهار کرد: با اندک تأملی در معنای واژه جهاد تبیین، این نکته قابل دریافت بوده که رسالت پیامبران، پیشگامان و رهبران در هر جامعه‌ای با تبیین و معادل کلمات آن مانند روشن‌گری و آگاهی‌بخشی همراه است.

وی افزود: با استناد به آیه 138 سوره آل عمران «هذا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ» و با تأمل در پیشینه تاریخی جهان اسلام می‌توان دریافت دین مبین اسلام همواره با تبیین و روشنگری جامعه بشری همراه است.

آل‌بویه بیان کرد: تبیین دارای دو وجه است، در وجه اول دیدگاه انسان و در وجه دوم پاسخگویی و روشنگری نسبت به شبهه‌افکنی‌ها و فتنه‌گری‌های دشمن.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین عنوان کرد: جهاد در معنای لغوی به معنای کار و تلاش بوده اما در آموزه‌های اسلامی جهاد به مبارزه‌ای اطلاق می‌شود که در راستای رضایت الهی و برای حفظ و کیان اسلام و مسلمانان باشد.


امام راحل با جهاد تبیین در شناساندن چهره استکبار موفق عمل کردند

وی تصریح کرد: در فضای کنونی جهان با توجه به گسترش فضاهای مجازی و شبهه افکنی‌ها و فتنه‌گری‌ها، جهاد تبیین به تعبیر مقام معظم رهبری جزو الزامات جامعه است.

آل‌بویه یادآور شد: اگر انقلابی و مسلمان هستیم و به دین و آئین خود معتقدیم باید دستاوردهای آن را تبیین و این رسالت به دوش تک تک انقلابیون، اساتید، دانشجویان و فرهیختگان جامعه است چراکه مخاطب ما در دنیای امروز در آماج انواعی از شبهه‌افکنی‌ها قرار دارد.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین ادامه داد: نباید از ترفندهای رسانه‌ای امروز بیگانگان که بیشتر فضای سیاه‌نمایی و دروغ در آن حاکم است پیروی کرد؛ باید واقعیت‌ها را برای عموم جامعه تبیین و تشریح کرد.

وی با بیان اینکه روشنگری در نهضت امام خمینی (ره) به خوبی قابل مشاهده است، اذعان کرد: ایشان در سخنرانی مدرسه فیضیه خطاب به علما، دلسوزان اسلام و انقلاب اعلام خطر می‌کند که در پشت پرده این سخنرانی کلید واژه روشنگری نهفته است به طوری که امام در معرفی چهره استکبار موفق عمل کردند؛ اسلام درس آزادگی و استقلال را به همه مسلمانان آموخته است.

نرجس انصاری، مشاور رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در امور بانوان و خانواده اظهار کرد: انقلاب اسلامی تداوم مکتب اسلام و در راستای شریعت بوده و احیای دین و شریعت الهی مهم‌ترین هدف بنیان‌گذار انقلاب است.

مشارکت مردم در صحنه از نتایج جهاد تبیین

وی افزود: هدف دین و شریعت رشد فکری و به کمال رساندن انسان‌هاست که در عصر حاضر و در زمان غیبت حضرت ولی‌عصر(عج)، همان رشد و تعالی انسان مدنظر است؛ رشد فکر و ذهن انسان به ابزار نیاز دارد و هیچ ابزاری بهتر از تبیین نیست.

انصاری ابراز کرد: مردم سالاری در حاکمیت اسلام از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدل کوچکی از نظام حاکمیت اسلام براساس هدف پیامبر(ص) بوده چراکه استقرار نظام و حاکمیت اسلامی جز با حضور مردم محقق نمی‌شود.

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین تصریح کرد: موضوع مردم سالاری و حضور آنها در عرصه‌های مختلف، بسیار حائز اهمیت است، تحقق این امر با روشنگری و تبیین ممکن می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه جهاد تبیین در عملکرد امام راحل تصریح کرد: امام خمینی (ره) در شروع مبارزات خود با مبارزه مسلحانه موافق نبودند و روش عملی ایشان در این مدت مصداق بارز روشنگری و جهاد تبیین بود.

انصاری ابراز کرد: به صحنه آوردن مردم با روشنگری یکی از عوامل اثرگذاری امام راحل در جهاد تبیین بود و تحقق انقلاب اسلامی با روشنگری ایشان و همراهی مردم شکل گرفت.

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) همان رویه قبل را در پیش گرفتند که دوره جنگ‌ و دفاع مقدس بارزترین مثال جهاد تبیین بوده و حضور همه اقشار مردم در این عرصه مشهود است.

وی عنوان کرد: اخلاص، صداقت و همراهی امام با مردم موجب شد تا مخاطبان امام در صحنه حاضر شده و تبعیت محض از ایشان داشته باشند.


عدم وابستگی به اجنبی نقطه اتکای امام راحل در جهاد تبیین

حسین محمدی، معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به مصادیق جهاد تبیین در مبارزات امام(ره) اظهار کرد: مبارزات رهبر کبیر انقلاب اسلامی به سه دوره تقسیم می‌شود که عمده این فعالیت‌ها مربوط به جهاد تبیین است.

وی عنوان کرد: رویکرد کلی ائمه برقراری عدل و حاکمیت اسلامی در فضای مبارزاتیشان بوده و طرح کلی امام خمینی (ره) در تداوم مبارزات سیاسی ائمه و برقراری حاکمیت اسلامی است که با اندیشه بلندی که داشتند توانستند این نیاز را در جامعه شناسایی نمایند.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین تصریح کرد: امام راحل، استکبار را وارد ادبیات سیاسی و دینی می‌کند و این مولفه‌ها به عنوان یک جهاد تبیین توسط ایشان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: طاغوت در مقابل موضوعات دین زدایی و اسلام زدایی را در دستور کار خود قرار داده بود و امام خمینی (ره) متناسب با این موضوعات جهاد تبیین را مطرح می‌کند.

محمدی اذعان کرد: عدم وابستگی به اجنبی به عنوان جزئی از جهاد تبیین مورد توجه امام قرار می‌گیرد و با درایت مناسب خود این باور و هیجان را در مردم ایجاد می‌کند که فارغ از وابستگی به بیگانگان باید به یک نقطه استقلال و خوداتکایی برسیم.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین ابراز کرد: اخلاص امام راحل در جهاد تبیین و باور قلبی به نصرت و امداد الهی بسیار حائز اهمیت بود و امروز نیازمند توجه به همین موضوعات در جهاد تبیین هستیم.


استقرار ریشه‌‎های محکم مهم‌ترین عامل ماندگاری انقلاب در برابر هجمه‌های دشمن

وی اظهار کرد: صداقت، شفافیت با مردم و اعتقاد و باور قلبی به آنها در عرصه جهاد تبیین مورد توجه امام بود؛ هرجا به مردم اطمینان شده نقطه عطفی در آنجا حاصل شده است.

محمدی یادآور شد: معرفت و باورعمیق به آموزه‌های اسلامی از مولفه‌های دیگر امام در جهاد تبیین بوده در حالی که امروز شاهد هستیم دشمنان همواره در عرصه‌های مختلف جامعه به دنبال تزریق ناامیدی هستند؛ یکی از اصلی‌ترین راه‌های مقابله با دشمنان همین جهاد تبیین است که برگرفته از باورهای عمیق به آموزه‌های اسلام است.

آل‌بویه در ادامه با اشاره به وظیفه فرهیختگان در تبیین شخصیت امام راحل عنوان کرد: اگر واقعیت‌ها در جوامع به خوبی تبیین نشود با گذشت نسل‌ها ممکن است استنباط‌های آن تغییر کند و لازم است واقعیت‌ها را در زمان خاص خود بسنجیم.

وی افزود: یکی از مولفه‌های جهاد تبیین زمان شناسی است و این امر را در رسالت امام راحل مشاهده می‌کنیم؛ امام(ره) این آموزه‌ها را به شاگردانش تعلیم داد و در انقلاب کسانی وارد عرصه شدند که پرورش یافتگان مکتب امام بودند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین یادآور شد: گاهی انقلابیون با گذر زمان از آرمان‌های خود عقب نشینی می‌کنند اما در برهه‌های زمانی خطیر به این نتیجه می‌رسیم ریشه‌های انقلاب بنیان‌های محکمی دارد.

آل‌بویه تصریح کرد: منش امام با دیگر حاکمان متفاوت بوده و بر این باور بودند مردم باید سرنوشت‌شان را خودشان انتخاب کنند؛ امروز زمان یک طرفه سخن‌گفتن‌ها به سرآمده است و باید از ابزارهای هنری برای اثبات خود استفاده کنیم.

خدشه‌دار کردن شخصیت بنیان‌گذار انقلاب زمینه‌ساز آسیب به اصل انقلاب است

وی ادامه داد: شخصیت امام راحل در قلب همه نفوذ داشت زیرا صداقت در گفتار، رفتار و ایمان ایشان برای همه آشکار بوده اما یکی از مشکلات امروز عدم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در برابر هجمه‌های دشمنان است و این امر وظیفه همه مردم به ویژه فرهیختگان، جوانان و دانشجویان قشر موثر جامعه است.

انصاری در ادامه این میزگرد اظهار کرد: پیوند تنگانگی بین شخصیت امام و انقلاب اسلامی برقرار است، اگر به دنبال حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی هستیم باید بدانیم تحریف افکار پایه‌گذار انقلاب زمینه آسیب به اصل آن را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش دانشگاهیان در تبیین ابعاد شخصیتی امام راحل و جلوگیری از تحریف ویژگی‌های شخصیتی ایشان گفت: رهبری خطاب به تمام اقشار مختلف موضوع جهاد تبیین را مطرح می‌کنند.

مشاور امور بانوان و خانواده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین اذعان کرد: جنس فعالیت دانشگاهی کاملا متناسب با موضوع تبیین است و جمله «معلمی شغل انبیاست» درباره جهاد تبیین و شغل استاد صدق می‌کند.

لازمه جهانی شدن انقلاب اسلامی تبیین دستاوردهای آن در سطح جهان است

انصاری گفت: موضوعی که نقش دانشگاهیان را در جهاد تبیین پررنگ‌تر می‌کند، مخاطبی است که دانشگاه با آن روبه‌روست؛ دشمن نسل جوان را به عنوان آینده‌ساز کشور بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد و اگر این نسل نسبت به آرمان‌های امام بی‌تفاوت باشد انقلاب از درون دچار چالش جدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ورود دانشگاهیان در حوزه مسائل مختلف بسیار ضروری بوده و روزآمد کردن روش‌های ارائه محتوا و تبیین متناسب با ویژگی نسل جوان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آرمان‌های امام راحل برآمده از فطرت انسان بود

محمدی در ادامه این میزگرد اظهار کرد: در شخصیت امام راحل تحریفات مختلفی مانند تحریف نظری، عملی و رسانه‌ای و تصویری در اذهان ساخته می‌شود.

وی افزود: در تحریف نظری جریان‌های فکری با گرایش‌های مختلف اندیشه متعالی امام به عنوان پایه‌گذار انقلاب را تحریف کردند؛ همچنین تحریف در جمهوریت و اسلامیت و جریان‌های فکری ذیل آن را می‌بینیم که این تحریف به جریان پرقدرتی تبدیل شده و به مسئله دولت‌سازی نیز رسیده است که تبیین در این بین ضرورت دارد.


معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین یادآور شد: در جمهوریت دو جریان را در مقابل نظام فکری امام راحل مشاهده می‌کنیم؛ برخی جریان‌های فکری داخلی بر این باور هستند که اساسا مردم در به وجود آوردن حکومت اراده‌ای ندارند و صرفا اراده خداست که مردم به واسطه ولایت فقیه باید تابع آن باشند در حالی که امام این نظریه را رد و نقش مردم را مبتنی بر آموزه‌های دینی جدی بیان می‌کنند.

محمدی یادآور شد: جریان دیگر چنین است که برخی اراده مردم را مطلق پنداشته و عنوان کردند تمام اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه باید براساس اراده مردم روی دهد که امام‌ راحل با مطرح کردن مسئله جمهوریت و اسلامیت در کنار هم این نظریه را نمی‌پذیرند.

وی ابراز کرد: نوع دیگر تحریف، عملی بوده که مصداق بارز آن کاخ نشینی و کوخ‌نشینی است و یکی از سیره‌های جدی امام راحل محسوب می‌شود و سلب اعتماد مردم امروز نیز به واسطه عدم توجه به این مسئله بین مسئولان است.

معاون فرهنگی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین اذعان کرد: تحریف شخصیتی از موضوعات دیگر است و جوانان امروز هیچ ذهنیتی از امام راحل به عنوان مصلح اجتماعی و فرد مبارز ندارند.

محمدی ضمن اشاره به علت جهانی شدن شعارهای امام خمینی (ره) یادآور شد: شعارها و آرمان‌های امام فطری بوده و هیچگاه فطرت کهنه نمی‌شود؛ امام تحقق عینی به شعارها داده و روحیه تحول‌خواهی و نوآوری‌ها را در پیش می‌گیرند و همین عوامل موجب جهانی شدن شعارهایشان می‌شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان