۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نصب ۸۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی‌های استان قزوین
کد خبر: ۳۵۷۹۲۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۱ ساعت: ۱۵:۳۴ ↗ لینک کوتاه

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین اعلام کرد

نصب ۸۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی‌های استان قزوین

میثم پیله‌فروش با اشاره به افزایش سرعت نصب دستگاه‌های جدید کارتخوان در استان به ۸۰۰ عدد گفت: با اجرای این طرح تراکنش‌های بانکی نانوایان، ساعت کاری و زمان آغاز به کار آن‌ها توسط مرکز متمرکز نظارت و رصد می‌شود.

نصب ۸۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی‌های استان قزوین
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ میثم پیله فروش در شورای اداری شهرستان قزوین که  ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: از سال 97 سیاست ارائه ارز ارزان در جهت تنظیم بازار آغاز شد تا مواد غذایی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی افزود: از آنجایی که این سیاست با معضلات و مشکلات فراوانی در زمینه قاچاق همراه بود؛ دولت تصمیم گرفت به جای اختصاص ارز به واردات، آن را تبدیل به یارانه کند تا با این روند انگیزه تولید برای ارتقاء کیفیت و تولید بیشتر تولید کننده‌های داخلی فراهم شود.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین تصریح کرد: با این سیاست یارانه حذف نشد بلکه به جای ارائه آن به واردات، مستقیم به خود مردم تعلق می‌گیرد که در واقع همان مردمی‌سازی یارانه است.

پیله‌فروش تصریح کرد: اجرای این سیاست نیازمند مدیریت صحیح بود که اولین گام آن، با حفظ قدرت خرید مردم برای قوت غالب خود از طریق پرداخت یارانه‎‌ها آغاز شد.

تامین ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی

وی ادامه داد: گام بعدی تامین سرمایه خرید تولیدکننده‌ها بود چون در گذشته تولیدکننده‌ها با یک سوم قیمت‌های امروز نهاده خریداری می‌کردند که اکنون سه برابر شده و در این راستا دولت بلافاصله نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به ویژه دام و طیور اختصاص داد.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین عنوان کرد: دولت حتی به منظور تطابق حجم تولید با قیمت‌های جدید نیز برنامه‌ریزی کرده به طوریکه سازمان امورپشتیبانی دام و تعاونی روستایی آمادگی خرید هر میزان تولیدی که وارد بازار می‌شود را دارند.

پیله‌فروش ابراز کرد: سازمان امورپشتیبانی دام در استان قزوین تمام محصولات مرغدارانی که جوجه یک روزه تولید کرده بودند و توانایی فروش نداشتند را خریداری کرد بنابراین در این زمینه تنها استانی بودیم که معدوم سازی جوجه نداشتیم.

وی اضافه کرد: در زمینه مازاد میزان شیر تولید شده نیز این نگرانی وجود داشت که بخشی از شیرها خریداری نشود که خوشبختانه تعاونی روستایی ورود کرده و تولیدات آن‌ها را خریداری کرد.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین ابراز کرد: در همین راستا مذاکرات با شرکت‌های تولیدکننده شیر و لبنیات شروع شده و دو شرکت برای خرید شیر اعلام آمادگی کردند و هیچ نگرانی برای خرید شیر مازاد وجود ندارد.

آمادگی خرید هرمیزان شیرتولیدی مازاد در استان را داریم 

پیله‌فروش اذعان کرد: پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، یارانه ارز در اختیار اشخاصی قرار می‌گرفت که نهاده را دریافت و در نهایت با قیمت حاشیه‌ای به فروش می‌رساندند و یا ارز را دریافت و نهاده وارد نمی‌کردند بنابراین نهاده‌ها با قیمت بسیار بالا به تولید کننده‌های مرغدار و دامدار می‌رسید.

وی ابراز کرد: بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، تمام نهاده‌های موجود در انبار ظاهر شد و با قیمتی کمتر از قیمت تعیین شده دولت در اختیار اتحادیه‌ها قرار گرفت.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه افزایش قیمت گندم منجر به بالا رفتن قیمت آرد شد، افزود: آرد یارانه‌ای که در گذشته در اختیار نانوایان قرار می‌گرفت در گرانترین حالت، کیلویی 2 هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت آرد آزاد با توجه به میزان سبوس موجود در آن کیلویی ۱۶ هزار تومان بود که این اختلاف قیمت فرصت را برای سودجویان فراهم می‌کرد.

پیله‌فروش ادامه داد: در این راستا دولت برای جلوگیری از این اقدام یا باید مانند سال ۸۹ قیمت نان را آزاد و به ازای آن یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کرد که در نهایت با افزایش کیفیت نان و رقابت نانوایان برای فروش بیشتر همراه بود.

وی اذعان کرد: راه دوم ثابت نگه داشتن قیمت نان برای مصرف کننده بود تا از این طریق زنجیره عرضه آرد یارانه‌ای مدیریت شود.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین اظهار کرد: در این راستا نمایندگان مجلس تصویب کردند که نان به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ عرضه شود بنابراین قیمت نان تعیین و سیاست بر این شد که از روش دیگری این موضوع مدیریت شود.


پیله فروش ابراز کرد: بهترین ابزاری که دولت می‌توانست برای مدیریت شبکه آرد و نان و جلوگیری از قاچاق آرد و نان به کار گیرد هوشمندسازی فرآیندها بود؛ که اکنون این امر از طریق مدیریت دستگاه‌های کارت خوان در استان قزوین آغاز شده است.

وی افزود: مدیریت هوشمند از طریق شبکه‌های بانکی ابتدا در استان زنجان و بعد قزوین آغاز شد و بنا است عرضه نان به قیمت مصوب سال 1400 و از طریق کنترل شبکه متمرکز صورت گیرد.

حدود ۸۰۰ دستگاه کارتخوان در نانوایی‌های قزوین نصب شد

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین عنوان کرد: اکنون در استان زنجان 1200 دستگاه جدید عرضه نان و در قزوین حدود ۸۰۰ دستگاه کارتخوان با هدف جلوگیری در تفاوت قیمت عرضه نان سنتی تعبیه شده است.

پیله‌فروش با اشاره به افزایش سرعت نصب دستگاه‌های جدید کارتخوان ادامه داد: با اجرای این طرح تراکنش‌های بانکی نانوایان، ساعت کاری و زمان آغاز به کار آن‌ها توسط مرکز متمرکز نظارت و رصد می‌شود.

وی تشریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند انگیزه خروج آرد از شبکه توزیع را از بین ببرد به طوریکه کارخانجات و نانوایان باید مواد اولیه مصرفی خود که همان گندم و آرد است را به قیمت آزاد خریداری کنند و شبکه حمل نیز محصول تولیدی را به قیمت آزاد تحویل گیرد.

معاون امور اقتصادی استاندار قزوین ابراز کرد: در اجرای این طرح مردم با قیمت مصوب گذشته نان را خریداری می‌کنند و ما به‌التفاوت قیمت آزاد شده نان توسط دولت به حساب نانوا واریز می‌شود بنابراین هیچ تغییری در هزینه‌های نانوایان صورت نمی‌گیرد.

پیله‌فروش عنوان کرد: در واقع نانوا هزینه‌ای که به کارخانه آرد واریز می‌کند را به اضافه مشوق‌های در نظر گرفته شده، دریافت می‌کند و از این طریق جریان عرضه آرد از مزرعه تا نانوایی توسط مکانیسم بازار مدیریت می‌شود.

وی در پایان گفت: اکنون با همکاری دستگاه‌های متولی در تلاش هستیم تا عدم تطابق‌هایی که ممکن است بین شماره حساب صاحب پروانه با دستگاه وجود داشته باشد را رفع رجوع کنیم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان