۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین یک مورد مشکوک به آبله‌میمونی در قزوین شناسایی شد
کد خبر: ۳۵۷۹۰۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۰ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین:

یک مورد مشکوک به آبله‌میمونی در قزوین شناسایی شد

حسن خوبان گفت: اکنون یک مورد مشکوک به آبله میمون در قزوین داریم که در بخش ایزوله بیمارستان بستری است که نمونه آن تهیه شده و برای بررسی بیشتر به تهران ارسال کردیم.

یک مورد مشکوک به آبله‌میمونی در قزوین شناسایی شد
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ عامل آبله میمونی، نوعی ویروس است و دلیل نام‌گذاری آن این است که نخستین بار در سال 1958 در میان میمون‌هایی شناسایی شد که برای تحقیقات و پژوهش نگهداری می‌شدند. این بیماری بعدها در سال 1970 میلادی در انسان نیز مشاهده شد.

شیوع آبله میمونی در بیش از ۲۰ کشور جهان، نگرانی‌هایی برای مقامات بهداشتی کشورها و مردم ایجاد کرده اما روش‌هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.

حسن خوبان مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهیدبلندیان قزوین اظهار کرد: بیماری آبله میمون جزو بیماری‌های نو پدید به شمار می‌رود که عامل اصلی آن در اثر عفونت با ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه آبله میمون جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، افزود: شایع‌ترین نشانه معمول این بیماری، ‌تب‌ولرز، سردرشدید، درد عضلانی کمر، تورم غدد لنفاوی، احساس ضعف و بی حالی شدید همراه با دانه‌های پوستی در صورت، دست، ‌پا، دهان است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین با اشاره به قرار گرفتن در فصل شیوع آبله مرغان بیان کرد: یکی از روش‌های تشخیص ابتدایی که می‌توان این بیماری را نسبت به آبله مرغان شناسایی کرد این است که آبله میمونی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود اما در آبله مرغان اینگونه نیست.

خوبان بیان کرد: دوره کمون بیماری آبله میمون یعنی از زمان عفونت در بدن تا بروزعلائم، معمولا یک هفته تا 14 روز است اما می‌تواند بین 5 تا21 روز متغیر باشد و تا زمانی که شخصی علائم ذکر شده را داشته باشد، می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

وی ادامه داد: سیر بیماری آبله میمون معمولا یک تا سه روز گزارش شده که فرد بیمار بعد از تب دچار بثورات پوستی شده و اغلب روی صورت و گاهی روی دست‌ها، پاها و سایر قسمت‌های بدن بروز پیدا می‌کند.

زیرساخت لازم برای تشخیص ویروس آبله میمون نداریم 

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین ادامه داد: در شهرستان قزوین برخی پزشکان به مواردی مشکوک شده و گزارش داده بودند که با بررسی‌های همه‌گیری‌ شناسی ومراقبت‌های صورت گرفته خوشبختانه مورد تأیید قرار نگرفت.

خوبان با بیان اینکه شهرستان قزوین درحال حاضر زیرساخت لازم برای انجام و تشخیص آزمایش بیماری آبله میمون را ندارد، ابراز کرد: اکنون یک مورد مشکوک به آبله میمون در قزوین داریم که در بخش ایزوله بیمارستان بستری است و نمونه آزمایشگاهی آن تهیه شده و برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شده است.

وی ابراز کرد: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری آبله میمونی در قزوین مشاهده نشد اما این به معنای عادی‌انگاری در برابر این بیماری و یا علائم آن نیست.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین تاکید کرد: از شهروندان تقاضا داریم با توجه به استرس‌هایی که در مورد بیماری کرونا وجود داشت در بحث این بیماری نیز با جدیت نسبت به اصول اولیه پیشگیری از بیماری توجه داشته باشند؛ هرچند نگرانی خاصی درحال حاضروجود ندارد اما انتظار داریم تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.

خوبان عنوان کرد: روش‌های پیشگیرانه درباره آبله میمونی تقریباً همانند روش‌های پیشگیرانه از بیماری کووید ۱۹ از جمله رعایت بهداشت فردی به‌ویژه شستن دست‌ها با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده است که باید مورد توجه قرارگیرد.

بیماری آبله میمون بیماری مشترک انسان و حیوان است

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک به ویژه در اماکن پرجمعیت از مهمترین نکات پیشگیری از بیماری آبله میمونی است، افزود: همچنین از آنجایی که بیماری آبله میمون بیماری مشترک انسان و حیوان است توصیه می‌کنیم که شهروندان از تماس مستقیم با حیوانات بپرهیزند.

خوبان ابراز کرد: اغلب نمونه‌ها از بثورات پوستی گرفته می‌شود و بعد از ارسال به آزمایشگاه، قطعیت آن تشخیص داده می‌شود که خوشبختانه تاکنون هیچکدام از موارد مشکوک قطعی نبوده اما نتایج آن در حال بررسی است.

وی اذعان کرد: نگرانی خاصی از نظر بحث شیوع و بروز در سطح جامعه وجود ندارد اما همچنان بر رعایت مراقبت‌های اولیه و پیشگیرانه، رعایت بهداشت فردی و شستن دست و صورت تاکید می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین ادامه داد: در صورت مثبت شدن تشخیص بیماری و تماس مستقیم با بیمار به ویژه از طریق ترشحات، بثورات پوستی و مخاط و تنفس حلق و بینی امکان سرایت نیز وجود دارد.

خوبان در پایان با تاکید بر عدم تماس مستقیم با افراد مشکوک گفت: از آنجایی که اکنون در فصل شیوع بیماری آبله مرغان قرار داریم انتظار می‌رود به محض بروز علائم با قید فوریت، افراد مبتلا به تب و بثورات جلدی به نزدیکترین مرکزخدمات جامع سلامت محل سکونت خود و یا بیمارستان‌های سطح شهرها مراجعه کنند تا مراقبت‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام/1003

منبع: شاخص خبر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان