۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پیوند زیست عالمانه با سبک زندگی عفیفانه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
کد خبر: ۳۵۷۸۸۶ نویسنده: سیدعلی قاسم‌زاده تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۹ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

پیوند زیست عالمانه با سبک زندگی عفیفانه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

حجاب و عفاف بر خلاف تبلیغات رسانه‌های معاند نه تنها مانعی برای حضور اجتماعی زن نیست بلکه فرصتی برای حضور موثر و مفید او در عرصه‌های مختلف اجتماعی با حفظ کرامت انسانی خواهد بود.

پیوند زیست عالمانه با سبک زندگی عفیفانه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

به گزارش صبح قزوین، اگر نگرشی تاریخی و فرهنگی به موضوع حجاب و پوشش داشته باشیم در­می‌یابیم که در تاریخ و تمدن ایران باستان، حجاب نشانه اصالت و نجابت بود. کافی است به متون کهن و حتی حکاکی دیوار­ها و گور­نگاره‌های اجداد ایرانی‌­مان در اماکنی چون تخت جمشید رجوع کنیم. حجاب و عفاف یکی از ارزش­های فرهنگی و اجتماعی و معیار و نماد زنان اصیل ایرانی است؛ مثلا در شاهنامه که از کتاب قومی ما ایرانیان است در وصف زنان نجیب می آورد: " کس از پرده بیرون ندیده مرا / نه هرگز کس آوا شنیده مرا" و اسلام هم به سبب حفظ کرامت و ارجمندی زنان و مردان و به منظور اصالت بخشی به نهاد خانواده به عنوان کانون آرامش، تعالی و بقای نسل انسان بر این اصل تاکید کرده است.

از منظر آموزه‌های اسلامی که متناسب با فطرت اجتماعی و تاریخی انسان است، امر خصوصی به درون خانه و خانواده کشانده شده تا مظاهر متفاوت جنسیت در ارتباطات اجتماعی ملاک و معیار نباشد و نگاه و رویکرد انسانی در این گونه روابط حاکم باشد.

لذا حجاب و عفاف بر خلاف تبلیغات رسانه‌های معاند نه تنها مانعی برای حضور اجتماعی زن نیست بلکه فرصتی برای حضور موثر و مفید او در عرصه‌های مختلف اجتماعی با حفظ کرامت انسانی خواهد بود.

با توجه به اهمیت این موضوع امروزه قوام و استحکام خانواده ایرانی به میزان حیای زنان و غیرت مردان بستگی دارد و غرب با آگاهی از این حقیقت، برای فروپاشی و به سخره گرفتن فرهنگ ایرانی با سیطره رسانه‌های خود و فضای مجازی، تمرکز برنامه­‌های خود را حول ترویج و تشویق دختران و زنان به فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ملل مسلمان بویژه ملت ایران قرار داده است.

در این میان نهاد دانشگاه به عنوان مبدا همه تحولات و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی برای نقش‌آفرینی زنان و مردان جامعه، باید نقشی جریان‌ساز و راهبردی داشته باشد؛ ما دانشگاهیان به فرهنگ و تمدن خود می‌بالیم که اتفاقا از نشانه‌های اقتدار تاریخی و قدمت فرهنگی ما در جهان است.

فارغ از نقش متولیان فرهنگی در پالایش و تامین زیست مومنانه، ما در دانشگاه وظیفه خود می‌دانیم مطابق برنامه‌های فرهنگی و ارتقاء اخلاق اسلامی به تقویت بنیان‌های عفاف و حجاب همت گماریم؛ البته در اغلب دانشگاه‌­های جهان از جمله غرب و حتی آمریکا حدود و ثغور پوشش تعریف شده و واقعا به حریم علم و دانش احترام می‌گذارند. برای ما کرامت علم و ساحت دانشگاهی به تضاعف مقدس است، لذا رعایت نمادهای فرهنگی چون پوشش عرف اسلامی واجب شرعی است.

برای ایجاد فضایی آرام و امن در محیط‌ها و اماکن عمومی دانشگاه ، رعایت قوانین دانشگاه آن‌هم دانشگاهی که مزین به نام امام(ره) است، وظیفه قانونی و شرعی است و رعایت شئونات دانشگاهی را از دانشجویان مجدانه می­‌خواهیم. قطعا تربیت خانوادگی و فرهنگ غنی دانشجویان اجازه نمی‌دهد برخی ناهنجاری‌ها، این حریم مقدس را تحت الشعاع قرار دهد و خود بنا بر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به دوستان خود اجازه نمی‌دهند که بستر دانشگاه را زمینه سوء استفاده عده ای فرصت طلب قرار دهند.

دانشگاه شور و نشاط می خواهد ولی این مهم از طریق محیطی سالم و پر جنب و جوش علمی میسر می‌شود و قطعا تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و مذهبی بهترین بستر برای مهیا شدن چنین فضایی است.

از استادان مومن و یاوران علمی خدوم دانشگاه همراهی و همگامی برای ایجاد فضای خدمت و هدایت را تقاضا داریم و قطعا ارشاد آن‌ها موجب ترقی دانشگاه و ایجاد فضایی علمی به دور از حواشی می‌شود؛ با وجود اینکه آموزش مجازی در این دو سه سال به بافت های فرهنگی دانشگاه آسیب جدی وارد کرده دانشگاه رعایت پروتکل های قانونی و شرعی را ملاک برنامه ریزی خود می داند.

استادان ما در کلاس‌ها و کارکنان ما در محیط اداری همواره بر نقش یاری‌گری خود، برای نهادهای فرهنگی دانشگاه تاکید دارند و از این باب از همه این بزرگان تشکر می‌کنیم. برای دانشگاهی که مولود انقلاب فرهنگی است فرهنگ زیربناست و برای آموزش و پژوهش، عمران و آبادانی و ... به پیوست فرهنگی اعتقاد داریم و برآنیم برنامه‌های فرهنگی دانشگاه می‌تواند در ایجاد دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی تمدن ساز اثرگذار باشد.

لذا ضرورت تبیین فلسفه حجاب و بیان اهمیت آن در دستور کار دانشگاه است. سیاست دانشگاه بر محور آموزش و پژوهش اخلاق محور و فرهنگ مدار است و با هدف تقویت مبانی اعتقادی دانشجویان اقداماتی از قبیل برگزاری همایش‌ها، سمینارها، مسابقات کتابخوانی و نمایشگاه‌های حجاب و کرسی های آزاد اندیشی در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی برگزار خواهد شد. امید که به زودی ستاد پیوند و ازدواج در راستای طرح تعالی خانواده و حمایت از زیست عالمانه همراه با سبک زندگی عفیفانه فاطمی و علوی خانواده به مرکزیت نهاد مقام معظم رهبری کلید بخورد و زمینه های ازدواج های دانشجویی که پایدارترین نوع ازدواج است محقق شود.

تلاش دانشگاه برای ساخت خوابگاه متأهلی دانشجویان ایرانی در آینده نزدیک برای تحقق همین هدف و نیت مقدس است. امید که انجمن خيران دانشگاه که اخیرا در دانشگاه شکل داده ایم و مجوز لازم را اخذ کرده، در خدمت این اهداف خداپسندانه قرار بگیرد.


یادداشت میهمان به قلم دکتر سیدعلی قاسم‌زاده، سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین

انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان