۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قزوین رتبه نخست مصرف سیگار در کشور را دارد
کد خبر: ۳۵۷۸۸۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱۲ ساعت: ۸:۱۷ ↗ لینک کوتاه

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین:

قزوین رتبه نخست مصرف سیگار در کشور را دارد/استعمال دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه است

دکترنسرین تنکابنی با اشاره به اینکه قزوین رتبه نخست مصرف سیگار در کشور را دارد، گفت: ۴۶ درصد مصرف کنندگان مواد دخانی در استان قزوین را آقایان و ۴.۵ درصد آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

قزوین رتبه نخست مصرف سیگار در کشور را دارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ طی سال‌های اخیر مصرف انواع مختلف مواد دخانی به ویژه قلیان در جامعه افزایش پیدا کرده است و متاسفانه شاهد کاهش میانگین سن شروع مصرف مواد دخانی در بین نوجوانان هستیم.

ضرورت دارد با افزایش سطح آگاهی مردم و اطلاع رسانی در مورد مضرات مصرف مواد دخانی از گرایش بیشتر افراد به این سمت از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

در این میان برخی باورهای غلط بر افزایش میزان مصرف قلیان به ویژه در بین زنان و جوانان دامن زده، حال آنکه بنا برگفته کارشناسان خطرات مصرف قلیان حتی ممکن است بیشتر از سیگار هم باشد.

دخانیات شایع‌ترین عامل قابلِ پیشگیری مرگ در جهان

دکترنسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به مضرات مصرف دخانیات اظهار کرد: دخانیات یکی از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر بوده و شایع‌ترین عامل قابلِ پیشگیری مرگ در جهان به شمار می‌آید.

وی افزود: استعمال دخانیات مشکلات متعددی را برای افراد به همراه خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و سرطان‌ها اشاره کرد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین تصریح کرد: استعمال دخانیات عامل اصلی سرطان ریه است و بیش از دو سوم مرگ‌های ناشی از سرطان ریه را در سطح جهان موجب می‌شود؛ همچنین مصرف دخانیات در ابتلا به سرطان لب، حفره دهان و مثانه و سایر اعضای بدن می‌تواند موثر باشد.

استعمال دخانیات عامل بروز 90 درصد سرطان‌های ریه است

وی عنوان کرد: بیشتر افراد سیگاری با مشکلاتی همچون ابتلا به بیماری‌ انسدادی مزمن ریه(COPD) مواجه می‌شوند و ۹۰ درصد مرگ و میر در این بیماری ناشی از مصرف دخانیات است.

تنکابنی بیان کرد: مصرف سیگار منجر به آسیب در کودکان شده و در کودکانِ افرادِ سیگاری بیماری آسم و عفونت گوش میانی و خِس خِس سینه بیشتر دیده شود.

وی با تاکید براینکه شایع‌ترین بیماری‌ها در افراد سیگاری مشکلات ریوی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است؛ افزود: استعمال دخانیات علاوه بر به خطر افتادن سلامتی افراد مضرات دیگری هم دارد و باعث افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی، به مخاطره انداختن بحث امنیت غذایی، نابودی جنگل‌ها و همچنین ایجاد آلودگی هوا می‌شود.

بیماری ریوی، قلبی عروقی و سرطان شایع‌ترین بیماری‌ها در افراد سیگاری است

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر افراد شاغل در مزارع توتون را خانم‌ها و بچه‌ها تشکیل می‌دهند که هم سلامتی آنان در معرض خطر قرار می‌گیرد و هم آموزش و رشد بدنی کودکان با مشکل مواجه می‌شود و همچنین در بانوان باردار اختلال تکامل در جنین و وزن کم کودکان متولد شده را به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل مصرف سیگار در افراد سیگاری حادث می‌شود مشکلات پوستی و از بین رفتن کلاژن است، به طوریکه سن افراد سیگاری‌ معمولا بیشتر از سن واقعی آنان دیده می‌شود.

تنکابنی عنوان کرد: براساس نتایج به دست آمده از مطالعات سال 1400 شیوع مصرف مواد دخانی در کشور 19.4 می باشد که این آمار در استان قزوین 23.6 است و رتبه ششم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: 46 درصد مصرف کنندگان مواد دخانی در استان قزوین را آقایان و 4.5 درصد آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

46 درصد مصرف کنندگان مواد دخانی در استان آقایان هستند

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین ابراز کرد: شیوع مصرف سیگار در کشور 9.33 درصد است که 20 درصد آنان مرد و کمتر از یک درصد زن هستند و متاسفانه میزان شیوع مصرف سیگار در استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری و 15.8 درصد بوده و رتبه نخست کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات قبلی انجام شده استان قزوین رتبه سوم مصرف سیگار و در مصرف دخانیات هم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده بود.


این مسئول خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده پیرامون مصرف سیگار و دخانیات مربوط به افراد بالای 18 سال است و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گروه سنی 25 تا 34 سال بالاترین درصد مصرف مواد دخانی را دارند و در رتبه بعدی هم گروه سنی 55 تا 64 سال قرار دارند که بیشترین مصرف کنندگان مواد دخانی محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: بررسی‌های صورت گرفته در مورد عوامل موثر در آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که کنجکاوی کودکان و نوجوانان از یک طرف و قبح شکنی مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان در خانواده از سوی دیگر و عدم آگاهی از مضرات مصرف دخانیات در گرایش آنان به سمت مصرف مواد دخانی موثر است.

افزایش مصرف قلیان در سالیان اخیر
تنکابنی با اشاره به خطرات استفاده از قلیان عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برخی باورهای نادرست شاهد افزایش مصرف قلیان در جامعه هستیم به شکلی که در کشور به لحاظ آماری 9 درصد آقایان و 3.95 درصد خانم‌ها قلیان مصرف می‌کنند.

وی در ادامه نداشتن آگاهی نسبت به مخاطرات مصرف قلیان و همچنین عرضه قلیان در اماکن تفریحی و قهوه خانه‌ها و استفاده از آن به عنوان یک وسیله تفریحی را از عوامل موثر در ازدیاد مصرف آن در جامعه عنوان کرد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین بیان کرد: بسیاری از افراد به غلط فکر می‌کنند که خطر مصرف قلیان کمتر از سایر مواد دخانی است در حالیکه اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: فردی که یک قلیان کامل می‌کشد در واقع معادل 80 نخ سیگار و حتی گاهی تا 100 نخ سیگار مصرف کرده است؛ ضمن اینکه در مقایسه با سیگار حجم بیشتری از دود که ترکیبی از دود تنباکو و دود حاصل از سوختن زغال است وارد ریه فرد می‌شود، علی‌رغم اینکه برخی فکر می‌کنند آب موجود در قلیان دود مضر را تصفیه می‌کند، اینگونه نیست.

مصرف یک قلیان کامل معادل 100 نخ سیگار است

تنکابنی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد از تنباکوهای معطر استفاده می‌کنند که اثرات سرطان‌زایی آن بیشتر است، همچنین به علت استفاده مشترک از قلیان در معرض بیماری‌‌های هپاتیت و سل هم قرار می‌گیرند حتی اگر سر قلیان را هم تعویض نمایند.

وی تاکید کرد: مصرف قلیان نه تنها خطرات کمتری نسبت به سایر مواد دخانی ندارد چه بسا ممکن است آسیب‌های بیشتری را هم متوجه فرد مصرف کننده سازد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین خاطرنشان کرد: سیگار دارای یک دود اولیه است که وارد ریه فرد سیگاری می‌شود اما یک دود دست دوم هم داریم که در محیط پخش شده و افراد به ویژه بانوان و کودکان حاضر در محیط این دود را تنفس می‌کنند که عوارض بسیار زیادی دارد، به طوریکه این افراد هم می‌توانند دچار بیماری‌های قلبی عروقی شوند یا در کودکان، موجب ابتلا به عفونت گوش میانی و آسم و خِس خِس سینه شود.

وی در ادامه گفت: فردی هم که با شخص سیگاری زندگی می‌کند مثل این است که او هم سیگار مصرف می‌کند منتها با تعداد نخ سیگار کمتر و در معرض همه این خطرات قرار می‌گیرد.


استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی از عوامل موثر در ازدیاد مصرف آن در جامعه

تنکابنی در ادامه بیان کرد: 4 تا 10 خرداد ماه با عنوان هفته ملی بدون دخانیات معرفی شده و "دخانیات تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما" به عنوان شعار این هفته نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف تعیین شده در سطح ملی و استانی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر این است که تا سال 1404 مصرف دخانیات را 30 درصد کاهش دهیم.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین تصریح کرد: پیش‌بینی شده که افزایش مالیات بر دخانیات می‌تواند از عوامل بازدارنده در مصرف سیگار باشد؛ چون دیده شده افزایش قیمت در کاهش مصرف موثر است که البته هنوز اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: باید مضرات مصرف دخانیات به افراد اطلاع‌رسانی شده و از مصرف سیگار در اماکن عمومی و مکان‌های سربسته اجتناب شود و با خاطیان برخورد شود و همچنین بر قانون عدم فروش دخانیات و سیگار به افراد زیر ۱۵ سال نظارت شود.

قزوین رتبه نخست مصرف سیگار در کشور را دارد

تنکابنی تاکید کرد: باید کلینیک‌های ترک دخانیات افزایش پیدا کند تا مصرف کنندگان مواد دخانی با آموزش و درمان، مصرف سیگار و مواد دخانی را ترک کنند.

وی عنوان کرد: زمانیکه فرد، سیگار را ترک می‌کند اثرات مفید آن را از همان دقایق اول ظاهر می‌شود و می‌توان گفت 20 دقیقه پس از ترک سیگار ضربان قلب وی کاهش پیدا کرده و 12 ساعت بعد آن نیز سطح مونوکسید کربن خون فرد کم می‌شود.

تنکابنی اضافه کرد: با ترک سیگار در مدت 2 تا 12 هفته گردش خون فرد بهبود و عملکرد ریه او بهتر می‌شود همچنین سرفه و تنگی نفس در عرض 1 تا 9 ماه کاهش پیدا می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: می‌توان گفت با ترک مصرف سیگار در مدت 15 سال خطر ابتلا به بیماری قلبی در فرد سیگاری به اندازه یک شخص غیرسیگاری می‌شود و در مدت 5 تا 15 سال هم خطر بروز سکته مغزی به اندازه فرد غیرسیگاری کم می‌شود و همچنین پس از 10 سال میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به میزان نصف فرد سیگاری می‌ رسد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان