۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین دیده نشده است
کد خبر: ۳۵۷۸۶۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۸ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد انگل‌شناسی دامپزشکی استان قزوین:

هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین دیده نشده است

محمد فرحی با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین دیده نشده، گفت: برخی تمایل دارند امعا و احشا نظیر دل، جگر و قلوه را به صورت خام مصرف کنند؛ توصیه می‌کنیم از مصرف این اقلام به صورت خام خودداری شود.

هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین دیده نشده است
به گزارش صبح قزوین؛ بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، با آغاز فعالیت کنه‌ها در فصل گرما و تشدید شیوع بیماری تب کریمه کنگو به عنوان ویروس مشترک میان دام و انسان، دامداران باید از له کردن و دست زدن کنه روی بدن دام خودداری و مردم هم از خوردن گوشت‌های نیمه پخته و جگر خام اجتناب کنند.

به گفته مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ابتدای سال تاکنون ۷ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که متاسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است بنابراین ضرورت دارد که مردم توصیه‌های دامپزشکی را با جدیت رعایت کنند.

برای بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با کارشناس ارشد انگل‌شناسی دامپزشکی استان قزوین و مسئول روابط عمومی این سازمان پرداختیم؛

محمد فرحی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان بوده که ناقل آن انگل‌های خارجی روی بدن دام هستند که  می‌توانند این ویروس را منتقل کنند.

وی افزود: این بیماری از اوایل بهار تا اواخر تابستان که زمان فعالیت کنه‌ها است، بیشتر دیده می‌شود بنابراین در جمعیت روستایی توصیه می‌کنیم که در آغاز فصل گرما بدن دام‌ها ضدعفونی شود چون بر اثر تماس یا گزش کنه‌های آلوده با بدن انسان بیماری منتقل خواهد شد.

کارشناس ارشد انگل‌شناسی دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: در جوامع شهری ارتباط نزدیکی با دام زنده وجود ندارد اما توصیه داریم به هیچ وجه دام زنده را تحت عناوینی مانند قربانی، عقیقه یا موضوعات دیگر در منزل کشتار نکنند.

فرحی تصریح کرد: شهروندان برای احتیاط بیشتر، گوشت قرمز مصرفی خود را از مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های خام دامی که تحت نظارت دامپزشکی بوده و دارای مهر دامپزشکی است، تهیه کنند.

وی عنوان کرد: تب کریمه در حیوانات علائم مشخصی ندارد اما با این فرض که تمام دام‌ها آلوده هستند؛ تا 24 ساعت بعد از کشتار در محیط یخچال کشتارگاه نگه‌داری شده تا در صورت آلودگی با پایین آوردن دما و ph، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو غیرفعال و سپس وارد چرخه توزیع در سطح قصابی‌های شهر شود.

کارشناس ارشد انگل‌شناسی دامپزشکی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قزوین دیده نشده، تصریح کرد: برخی تمایل دارند امعا و احشا نظیر دل، جگر و قلوه را به صورت خام مصرف کنند؛ توصیه می‌کنیم از مصرف این اقلام به صورت خام خودداری شود و با پختن ویروس را از بین ببرند چون این عامل بیماری نسبت به گرما حساس بوده و در  دمای بالا از بین می‌رود.

فرحی در پایان گفت: توصیه می‌شود شهروندان درصورت کشتار دام در منزل  به طور کلی مراقب تماس مخاط بدن به‌ویژه دست، چشم و دهان خود با خون و ترشحات دام  باشند چون دام بیمار، علائم مشخصی ندارد اما انتقال آن به انسان می‌تواند کشنده باشد به همین خاطر توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان کشتار خارج از محیط کشتارگاه انجام نشود.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان