۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اولین پرچم ایران در جاده اهواز – خرمشهر توسط رزمندگان قزوینی نصب شد
کد خبر: ۳۵۷۷۸۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۳ ساعت: ۱۰:۴۹ ↗ لینک کوتاه

روایتگری رزمندگان قزوینی از آزادسازی خرمشهر؛

اولین پرچم ایران در جاده اهواز – خرمشهر توسط رزمندگان قزوینی نصب شد

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر میزگردی با حضور چند تن از فرماندهان و رزمندگان قزوینی دوران دفاع مقدس با موضوع" مروری بر نقش رزمندگان سپاه و بسیج استان قزوین در عملیات فتح خرمشهر" در قزوین برگزار شد.

اولین پرچم ایران در جاده اهواز – خرمشهر  توسط رزمندگان قزوینی نصب شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ رزمندگان غیور و جان بر کف ایران اسلامی در روز سوم خرداد سال 1361 به یکی از اهداف عملیات بین‌المقدس که آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی بود دست یافته و خونین شهر را پس از ۵۷۸ روز اشغال آزاد ساختند.

در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید، رزمندگان از اقصی نقاط ایران اسلامی برای باز پس‌گیری این شهر حماسه آفرینی کرده که در این بین نقش رزمندگان دلاور و رشید قزوینی در پیروزی عملیات را نمی‌توان نادیده گرفت؛ عملیاتی که نقطه عطفی در دوران هشت ساله دفاع مقدس محسوب می‌گردد و تاریخ جنگ هشت ساله را به دو بخش قبل و بعد فتح خرمشهر تقسیم می‌کند.

استان قزوین در عملیات بیت المقدس بیش از ۲۱۲ شهید والا مقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که نشان از نقش موثر زمندگان قزوینی در دوران دفاع مقدس دارد.

به گزارش صبح قزوین؛ به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر میزگردی با حضور چند تن از فرماندهان و رزمندگان قزوینی دوران دفاع مقدس با موضوع" مروری بر نقش رزمندگان سپاه و بسیج استان قزوین در عملیات فتح خرمشهر" در استودیو شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

خاک خرمشهر را بدون دادن هیچ امتیازی به دشمن پس گرفتیم

محمدعلی حضرتی‌ها در این نشست با اشاره به خصوصیات منطقه عملیاتی خوزستان اظهار کرد: منطقه خوزستان از نظر طبیعی یک شبه جزیره است، بنابراین اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ اقتصادی، نفت و انرژی ایران دارد به طوریکه بزرگترین سدهای کشور در استان خوزستان قرار دارد.

وی افزود: خوزستان با دارا بودن منابع عظیم نفتی در کنار خاک حاصلخیز که توسعه کشاورزی و دامداری را در این منطقه فراهم کرده در واقع یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود و از گذشته‌های بسیار دور مورد اهمیت بوده است.

حضرتی‌ها خاطرنشان کرد: شهر خرمشهر در قرن ۱۹ و ۲۱ میلادی دوبار به وسیله عثمانی‌ها و انگلیس مورد تجاوز قرار گرفته و با مذاکرات سیاسی به خاک ایران بازگشته که البته این مذاکرات مبتنی بر دادن امتیازاتی بوده است اما در جنگ تحمیلی بر خلاف گذشته با شهادت و شجاعت رزمندگان ایرانی توانستیم دشمن را پس زده و بدون دادن امتیازی و مشتی خاک، خرمشهر را آزاد کنیم.

این رزمنده قزوینی بیان کرد: این منطقه با توجه به اهمیت خاصی که دارد در دهه ۴۰ خورشیدی ایران را در یک نقشه پدافندی با ۲۵ دژ مرزی از خرمشهر تا طلائیه طراحی می‌کند و چند دستگاه مهم را تقویت کرده و سلاح و مهمات در آن قرار می‌دهد، به اندازه‌ای که توانایی مقابله ۴۸ ساعته تا حضور نیروهای پشتیبان را در برابر دشمن داشته باشد.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها از همان سال‌ها برای حفاظت از بصره یک کانال ماهی به طول ۳۵ و عرض یک کیلومتر طراحی کرده بودند، گفت: عراقی‌ها با فراهم کردن امکانات پاسگاهی در شلمچه و مسلح کردن زمین با مین و خاکریزهای هندسی متفاوت به دنبال حفظ اراضی خود بودند.

حضرتی‌ها یادآور شد: خوشبختانه پیش از جنگ یک گردان مرزی در یکی از دژ‌های خرمشهر مستقر بودند و لشگر ۹۲ زرهی خوزستان به ترتیب در فکه، کوشک و خرمشهر براساس ماموریت‌های پدافندی تقسیم شده بودند اما عراقی‌ها با سپاه سوم خود که کارآمدترین و آماده‌ترین نیروهای رزمی را داشت به منطقه خوزستان حمله کردند.


بیش از ۳۰ عملیات در منطقه خوزستان انجام شد

وی ادامه داد: نیروهای عراقی پس از تصرف پایگاه وحدتی دزفول به اشغال شهرهای دزفول و اندیمشک و محاصره شمال اهواز می‌پرداختند که در کل این اقدامات با قصد تصرف کامل خوزستان همراه بود.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: با مقاومت مردم و نیروهای سپاه پاسداران و لشگر ۹۲ زرهی اهواز، برنامه‌ سه روزه دشمن که برای تصرف خوزستان داشت، متوقف شد و با حضور شهید چمران به منطقه و اتخاذ تصمیم‌های تاکتیکی و استفاده از پدافند آبی و رها کردن آب‌های جاری در دشت برای جلوگیری از پیش روی دشمن، تجاوزات نیرو‌های زرهی عراق متوقف شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ عملیات در منطقه خوزستان انجام ‌شد، افزود: عملیات نصر در دی‌ماه توسط لشگر ۱۶ زرهی قزوین و سپاه حمیدیه اهواز انجام شد که در ابتدا موفق اما در اثر پاتک‌های سنگین دشمن مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند اما در نهایت در سوم خرداد سال 1361 با انجام عملیات بیت‌المقدس شهر خرمشهر با سلحشوری رزمندگان از دست رژیم بعث عراق آزاد می‌شود.

نقش برجسته امدادهای غیبی در آزادسازی خرمشهر

در ادامه علیرضا کشاورز دیگر رزمنده قزوینی که در عملیات بیت المقدس شرکت داشته، اظهار کرد: در دوران هشت ساله دفاع مقدس، قزوین به عنوان یک شهرستان، زیر مجموعه استان زنجان بود و سپاه نیز تازه شکل گرفته و اعزام‌ها به صورت پراکنده و نیروهای داوطلب بسیجی با گردان‌های دیگر استان‌ها ادغام می‌شد.

وی افزود: در عملیات بیت‌المقدس تعداد قابل توجهی نیروهای بسیجی قزوین در قالب ۴ گردان سازماندهی شده و در دیگر یگان‌ها جا گرفتند و راهی منطقه شدند.

این رزمنده دفاع مقدس اذعان کرد: ما با توجه به تجربه خوبی که عملیات فتح‌المبین کسب کرده بودیم، پس از مرخصی در قالب گردان عمار به فرماندهی شهید علی اکبر حاجی‌پور با داوطلب شدن 90 نفر در کادر سپاه مستقر شدیم.

کشاورز تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که حاج احمد متوسلیان به آموزش نظامی و دفاعی داشت ما در این مدت آموزش‌های سنگینی از جمله مانورها و آموزش‌های رزمی، راهپیمایی شبانه و طولانی مدت و ورزش‌های سنگین را به خوبی تجربه کردیم.

این رزمنده قزوینی گفت: گروهان ما بسیار زبده بود و تجربه عملیات فتح‌المبین و انسجام و آموزش کارایی خود را قبل از عملیات به خوبی نشان داده بود به همین خاطر فرمانده گروهان متوجه این قابلیت شد و ما را با گروهان عمار که متشکل از سه گروهان شهید بهشتی قزوین، شوشتر و مرند بود ادغام کرد.

وی ادامه داد: منطقه عملیاتی گردان عمار در غرب کارون بود؛ پنجشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ حوالی غروب بعد از اقامه نماز مغرب با قایق‌های بادی عبور کردیم؛ ماموریت ما عبور از مسافت ۱۷ کیلومتری جاده اهواز _خرمشهر و مستقیم در زیر گلوله و آتش دشمن بود.

کشاورز با بیان اینکه فاصله دو عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس بسیار کم بود و بسیاری از نیروها آماده نبودند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تنها با یاری خداوند و جانفشانی‌های رزمندگان توانستیم در این عملیات پیروز شویم.

وی یادآور شد: عملیات بیت‌المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد.

عبور از موانعی مانند کارون خودش نوعی عملیات است

حاج زعیم عابدینی دیگر رزمنده قزوینی با بیان خاطراتی در این میزگرد گفت: عملیات بیت‌المقدس مقدماتی داشت که برای درک آن، باید عملیات‌های دیگر را بررسی می‌کردیم بنابراین روزهای اول جنگ شرکت در عملیات‌ها فداکاری و شجاعت بسیاری می‌طلبید.

وی ادامه داد: بین بچه‌های سپاه و بسیج رسم بود که وقتی از عملیاتی سالم باز می‌گشتند سریع خود را برای عملیات بعدی آماده می‌کردند، بنابراین زمانی که از عملیات فتح‌المبین سالم بازگشتیم بالافاصله خود را برای این عملیات آماده کردیم.

عابدینی یادآور شد: ما با گردان امام محمد باقر(ع) قزوین به فرماندهی شهید حداد حرکت کردیم، وقتی در پادگان امام حسن (ع) تهران سازماندهی شدیم شهید حداد به ما اعلام کرد که نیروهای کم سن و سال را جدا کنند چرا که ممکن است به اسارت دشمن درآمده و یک تبلیغات سوء برای نظام شود.

وی اذعان کرد: به یاد دارم زمانی که در حال جدا کردن این جوانان بودیم دیدم مثل زنجیر به هم پیوسته هستند و مدام خواهش می‌کنند که بگذارید ما هم حضور داشته باشیم.

وی افزود: در آبادان در خانه‎های شرکت نفت مستقر شدیم آن زمان بنده و شهید مجید نبیل و آقای عباسپور فرمانده گردان بودیم؛ یکسری از نیروهای تدارکات را برای شناسایی منطقه به ۵۰ کیلومتری کارون جاده اهواز آبادان بردند تا آنجا پل بزنند، ما چند روزی آنجا مستقر بودیم، شور و حال عجیبی داشت.

این رزمنده قزوینی خاطرنشان کرد: به طرف غرب حرکت کردیم باید با احتیاط زیادی عمل می‌کردیم، صبح جلوی خاکریز دشمن رسیدیم درحالیکه هیچ راهی برای استتار نداشتیم، چاره ای جز حرکت نبود به سمت سیم خاردار رفته، پشت سیم‌ها میدان مین بود با سر نیزه سیم‌ها را بریده و با احتیاط از میدان مین عبور کردیم.

وی ادامه داد: یکی از بچه‌های خرمشهر که راه‌بلد بود، جلوی سیم خاردار زخمی روی زمین افتاده و پایش جدا شده بود؛ از میدان مین که عبور می‌کردیم کسی فکر جانش نبود همه به فکر رسیدن به دشمن بودند، دشمن این شجاعت بچه‌ها را می‌دید در حالیکه اگر با تیربار می‌زد همه کشته می‌شدیم؛، اما دست‌هایش را به نشانه امان خواهی بالا برد، از خاکریز رد شدیم و به جاده اهواز خرمشهر رسیدیم.

عابدینی تصریح کرد: در عملیات‌های نظامی عبور از موانعی مانند کارون که خودش ۲۵۰ متر عرض دارد، خودش نوعی عملیات بود در حالیکه رزمندگان با آن همه سلاح سنگین و تجهیزات نظامی باید بعد از عبور از رود حدود ۱۵ کیلومتر هم پیاده‌روی می‌کردند و بعد از گذر از خاکریز و موانع تازه عملیات اصلی و درگیری با نیروی دشمن شروع می‌شد.

وی با اشاره به مشکل تامین آب در جبهه‌های جنگ برای رزمندگان گفت: در آن گرمای طاقت فرسا، تامین آب رزمنده‌ها بسیار مشکل بود، در این عملیات 130 هزار نیرو در حال جنگ بودند که حتی قمقمه به تعداد آن‌ها نبود و برای کیلومترها پیاده روی آب بیشتری نیاز بود که این تاب‌آوری بزرگی حماسه رزمندگان را نشان می‌دهد.

عابدینی ادامه داد: بدن هر کس یک سری نیازهای طبیعی دارد که به دلیل خستگی زیاد و سنگینی تجهیزاتی که حمل می‌کردیم وقتی غروب می‌شد ناخودآگاه بدن به خواب می‌رفت و بعد از ساعت‌ها پیاده‌رویی و بی خوابی برای شناسایی منطقه، فرصت مناسبی برای خواب‌های کوتاه شیرین بود.

اعزام ۶ گردان از قزوین به عملیات بیت المقدس

در ادامه مجید بیفتاده فرمانده گردان مقداد قزوین در عملیات بیت المقدس در این میزگرد گفت:۱۱۲ گردان عمل کننده از کل کشور برای حضور در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشتند که ۶ گردان آن از قزوین بود.

بیفتاده افزود:گردان‌های قزوین در این عملیات به نام‌های عمار، مقداد، بدر ۲۲ ، ۴۶ فجر، گردان مطهری و مالک اشتر بود که فرماندهی گردان مقداد بر عهده بنده قرار داشت.

این فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: گردان مقداد در تاریخ هشت دی‌ماه سال ۶۰ برای آموزش به پادگان حمزه تهران انتقال یافت و تا ۲۱ اسفند آن سال نیروها آموزش لازم را دیدند.

وی اضافه کرد: گردان مقداد قزوین ۲ روز بعد از عید سال ۶۱ به سمت جنوب حرکت کرد و عملیات نیروهای قزوین برای آزادسازی خرمشهر از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز شد.

بیفتاده افزود: گردان مقداد قزوین کنار رودخانه کارون نرسیده به پل مارد یک هفته مستقر بود و نیروهای قزوینی در شب عملیات همانند شب عروسی یا سفر برای زیارت خانه خدا همدیگر را بغل گرفته و با هم خداحافظی کردند.

نصب اولین پرچم ایران بر جاده اهواز – خرمشهر توسط نیروهای قزوینی

این رزمنده اضافه کرد: شب عملیات بعد از ۳۰ کیلومتر پیاده‌روی و عبور از کانال‌ها به میدان مین و با گذشتن از آن در گرگ و میش صبح و زیر آتش شدید دشمن به جاده اهواز- خرمشهر رسیدیم در حالیکه دنیای گلوله و خمپاره بر سر نیروهای قزوینی ریخته می شد.

وی افزود: در این وضعیت بسیاری از نیروهای عراقی‌ها گیر افتاده بودند و درگیری شدیدی میان نیروهای قزوینی و عراقی جریان داشت در این حال یکی از نیروهای بسیجی گردان قزوین اولین پرچم ایران را بر روی جاده اهواز – خرمشهر نصب کرد.

بیفتاده یادآور شد: در آن شرایط چون گردان مکانیزه نداشتیم یک گروهان تشکیل دادیم تا با جمع آوری غنائم جنگی یک واحد مکانیزه راه اندازی شود.

این فرمانده اضافه کرد: نیروهای قزوینی در این عملیات شور و هیجان بسیار زیادی داشتند و با مردانگی و رشادت جدا از این عالم مادی برای مقابله با دشمن و جانفشانی در راه انقلاب و نظام تلاش می‌کردند.

این رزمنده گفت: تنها ۱۵۰ قدم با خاکریز دشمنان فاصله داشتیم که با فداکاری و مردانگی رزمندگان قزوینی ۱۱۳ نیروی عراقی به اسارت درآمدند و حتی یک خلبان نیز بعد از سرنگونی جنگنده توسط نیروهای قزوینی اسیر شد.

بیفتاده اضافه کرد: در این ماموریت رزمندگانی بودند که در نهایت اخلاص، فداکاری و مردانگی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و در بسیاری از امور از قبیل برپایی نماز جماعت، روحیه دادن به سایر رزمندگان و ایستادگی و مقاومت الگویی برای دیگران بودند.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه تعداد شهدای قزوینی در این عملیات کم بود، افزود: با وجود باتلاق‌های ناشناخته و مین باران مسیرها، معابر و مناطق تصرفی توسط دشمنان در هنگام عقب نشینی، تعداد تلفات و شهدای نیروهای خودی بسیار کم بود و تنها دلیل آن نیز به امدادهای غیبی و ایمان نیروها باز می گشت.

وی اضافه کرد: در آن زمان که با کمبود تجهیزات، امکانات و نیروها مواجه بودیم گردان‌های قزوینی با رشادت‌ها و جانفشانی‌های خود، دشمن متجاوز را از خاک ایران بیرون کرده و خرمشهر را آزاد ساختند.

این رزمنده قزوینی عملیات بیت المقدس در پایان گفت: جوانان امروز باید بدانند که آزادسازی خرمشهر به خودی خود میسر نشد بلکه برای آزادسازی هر وجب آن قدم به قدم شهید داده شده و رزمندگان از بالای سر شهیدان رد شده‌اند تا خاک کشور را از چنگال دشمنان آزاد کنند.

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان