۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برگزاری مسابقات نغمات دینی به میزبانی استان قزوین
کد خبر: ۳۵۷۷۶۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱ ساعت: ۱۶:۱۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور خبرداد

برگزاری مسابقات نغمات دینی به میزبانی استان قزوین

حمید مجیدی‌مهر با اشاره به میزبانی استان قزوین در بخش نغمات دینی مسابقات قرآن کریم گفت: مجموعه مدیریتی استان قزوین بسیج شدند تا این رویداد ملی قرآنی به بهترین شکل در این شهر رقم بخورد.

برگزاری مسابقات نغمات دینی به میزبانی استان قزوین
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح‌قزوین، حمید مجیدی‌مهر در نشست خبری که ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات اداره‌کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین میزبانی برگزاری مسابقات کشوری در بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم را بر عهده خواهد داشت.
 
وی افزود: مسابقات قرآن‌کریم در بخش کشوری همواره تحت یک قالب کلی و در بازه زمانی مشخص در یک استان برگزار می‌شد؛ اما امسال تصمیم داریم تا یک موج قرآنی در سراسر کشور ایجاد شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: امسال بخش‌های مختلف مسابقات قرآن‌کریم در بین چند استان تقسیم شد به طوریکه مرحله مقدماتی آن در آبان ماه به میزبانی استان کرمانشاه، بخش معارفی اوایل آذر ماه به میزبانی استان قم، بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین و بخش قرآنی نیز در مرحله نهایی به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود.
 
وی بیان کرد: مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم به میزبانی استان خراسان رضوی و مرحله نهایی سی و نهمین دوره آن هم به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود.
 
عمق راهبردی قرآنی ما در سال پیش‌رو، کشورهای افریقایی و امریکایی است
 
مجیدی‌مهر عنوان کرد: برای اولین بار مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم در حوزه آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین به سه زبان اسپانیایی، پرتقالی و فرانسوی در حال برگزاری است و این نوید را می‌دهیم که عمق راهبردی قرآنی ما در سال پیش رو کشورهای افریقایی و امریکایی خواهد بود.
 
وی خاطرنشان کرد: در دوره پیش رو جامعه هدفی از امریکای جنوبی به استعداد بیش از 23 کشور داریم که در تاریخ مسابقات بین‌المللی بی‌سابقه است که سرمایه‌گذاری کرده و کارهای قرآنی وسیعی در این کشورها انجام می‌شود.
 
این مسئول گفت: امسال تصور ما این است که بین ۱۰ تا ۱۵ کشور آفریقایی، نماینده در مسابقات داشته باشیم که تاکنون در مسابقات ایران حضور نداشتند و امید داریم امسال رکورد مشارکت در مسابقات جمهوری اسلامی ایران را پس از چند سال جابه‌جا کنیم.
 
وی بیان کرد: بالاترین میزان مشارکت در مسابقات قرآنی ایران حضور ۸۴ کشور در سال 94 بوده و امیدواریم امسال بتوانیم مشارکت ۹۰ کشور را در مسابقات داشته باشیم و این موضوع قدرت دیپلماسی فرهنگی و قرآنی جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد و به دنیال اعلام می‌کند که ایران، کشور صلح و سلم و برکت و رحمت معنوی حول محور قرآن است.
 
قزوین جزو استان‌های ویژه در مباحث قرآنی است
 
مجیدی‌مهر با بیان اینکه شعار مسابقات بین‌المللی "یک کتاب یک امت" است؛ افزود: در مسابقات قرآن امسال ۲ رشته جدید داریم و یک رشته را هم به مجموعه مسابقات بازگرداندیم که ترجمه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه رشته‌های جدید در این مسابقات بوده و رشته مدیحه‌سرایی بانوان هم پس از 6 سال وقفه مجدد به مجموعه مسابقات اضافه شد.
 
وی تصریح کرد: در دنیا ۲۷ کشور اقدام به برگزاری مسابقات بین‌المللی می‌کنند که معتبرترین و باشکوه‌ترین مسابقات قرآن مربوط به جمهوری اسلامی ایران است؛ ضمن اینکه نمایندگان عزیز ما در مسابقات سایر کشورها خوش درخشیدند بطوریکه کسب بیش از ۴۰۰ رتبه ممتاز در طول چهار دهه اعزام نمایندگان ایران به ثبت رسیده و در دنیا سرآمد هستیم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه بیان کرد: مسابقات قرآن‌کریم امسال با هم‌افزایی که در مجموعه رسانه ملی و شبکه استانی قزوین صورت گرفته به صورت زنده پخش خواهد شد، البته در بخش بانوان به لحاظ شرعی با معذوریت‌هایی مواجهیم اما در بخش آقایان به جز رشته اذان سایر بخش‌ها به صورت زنده پخش خواهد شد.
 
وی ابراز کرد: تاکنون مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در کل دنیا نشان داده است که نتیجه از پیش تعیین شده نیست بلکه عدالت را به عنوان یکی از اصول اصلی مدنظر داشته تا بتوانیم از هویت نظام نیز به شایستگی صیانت کنیم.
 
برگزاری محافل قرآنی در بیش از 1300 بقعه و امامزاده کشور طی ماه رمضان امسال
 
مجیدی‌مهر با تاکید بر اینکه قزوین جزو استان‌های ویژه در مباحث قرآنی است؛ عنوان کرد: مجموعه مدیریتی استان قزوین بسیج شدند تا این رویداد ملی قرآنی به بهترین شکل در این شهر رقم بخورد.
 
وی خاطرنشان کرد: داوران ممتاز جمهوری اسلامی ایران برای داوری بخش نغمات دینی که از بخش‌های جذاب مسابقات قرآن کریم است به شهر قزوین خواهند آمد و امیدواریم رقابت پرشوری را شاهد باشیم.
 
مجیدی مهر خاطرنشان کرد: همچنین همه متونی که توسط گروه‌ها در بخش نغمات دینی اجرا خواهد شد، پیش از اجرا باید به تایید مجموعه فنی سازمان اوقاف برسد.
 
وی در پایان گفت: در ماه مبارک رمضان امسال در یک هزار و 396 بقعه و امامزاده سراسر کشور مراسم تفسیر و کرسی تلاوت قرآن‌کریم دایر بود.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان