۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین یک سوم قزوینی‌ها فشار خون بالا دارند
کد خبر: ۳۵۷۷۶۴ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱ ساعت: ۱۵:۵۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

یک سوم قزوینی‌ها فشار خون بالا دارند

فاطمه ناجی گفت: از هر سه قزوینی، یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است و این عدد حدود ۳۳/۶ درصد است.

یک سوم قزوینی‌ها فشار خون بالا دارند

فاطمه ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، به مناسبت روز جهانی فشار خون، اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایش عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير، شیوع فشارخون بالا در افراد بالای 18 سال در کشور، 32 درصد است که در استان قزوین، این عدد، 33.6 درصد می‌باشد.

وی با بیان اینکه  از هر سه قزوینی، یک نفر مبتلا به فشار خون بالا است، افزود: میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری، همچنان در سطح پایین، یعنی 62 درصد قرار دارد که حدود نیمی از مبتلایان به فشار خون بالا در کشور، تحت درمان قرار دارند و حدود 42 درصد هم درمان موثر دریافت می‌کنند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، عدم آگاهی افراد از بالا بودن فشار خون خود را یکی از موانع مهم در درمان موثر فشار خون بالا عنوان کرد و افزود: افزایش آگاهی از بیماری فشارخون بالا، می‌تواند بر پایه برپایی برنامه‌های غربالگری همگانی با ظرفیت بالا، برای تشخیص فشار خون بالا در افراد در معرض خطر و ترویج اندازه گیری معمول فشار خون توسط کارکنان بهداشتی و درمانی در تمام مطب‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت صورت گیرد.

ناجی ادامه داد: هدف اصلی برگزاری مناسبت این روز در سال جاری، ترویج آگاهی عمومی از فشار خون بالا با تاکید بر اندازه گیری صحیح فشار خون و تشویق شهروندان برای پیشگیری و کنترل این قاتل خاموش است.

فشارخون بالا به عنوان یک قاتل خاموش محسوب می‌شود

در ادامه دکتر نسرین تنکابنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: فشارخون بالا به علت بی‌علامت بودن به عنوان یک قاتل خاموش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فشارخون بالا، یا پُرفشاری خون، سبب عوارض مختلفی در بدن می شود، افزود: این بیماری  ممکن است با خطرهای بزرگ‌تری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کما، یا حتی مرگ منجر شود.

کارشناس حوزه بهداشت استان قزوین با اشاره به اینکه فشار خون بالا اولین علت بار بیماری در کشورهای توسعه یافته در دنیا است، بیان کرد: این بیماری اثر زیادی بر هزینه مراقبت‌های بهداشتی و میزان مرگ در دنیا دارد، در حالی که به سادگی و با استفاده از دستگاه فشارسنج می‌توان به موقع آن را شناسایی کرد.

تنکابنی با اشاره به لزوم افزایش  آگاهی جامعه در این خصوص ابراز کرد: یکی از این راهکارها، برگزاری بسیج‌های اطلاع رسانی و آموزشی است که راهنمایی برای طراحی و اجرای فعالیت‌ها در طول سال است.

وی اظهار کرد: که اتحادیه جهانی فشارخون بالا(WHL)، از سال 2005 میلادی، بسیجی را راه اندازی کرده و روز 17 ماه می سال میلادی را روز جهانی فشار خون تعیین کرده است.

کارشناس حوزه بهداشت استان قزوین در پایان گفت: این بسیج سالانه با هدف ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا با شعار «فشار خون خود را دقیق اندازه گیری کنید» و با پیام" با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، زندگی با کیفیت و عمر طولانی‌تری داشته باشید، برنامه‌ریزی شده است. 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان