۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیل‌کننده فرزندآوری است
کد خبر: ۳۵۷۷۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱ ساعت: ۲۴:۴۸ ↗ لینک کوتاه

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور:

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیل‌کننده فرزندآوری است/ سیاست‌های جامع حمایت از فرزندآوری در ۶۵درصد کشورهای دنیا اجرا می‌شود

صالح قاسمی گفت: بعد از سالیان متوالی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد، این قانون مشوق فرزندآوری نبوده بلکه تسهیل کننده فرزندآوری است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تسهیل‌کننده فرزندآوری است

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ جلسه بررسی سیاست‌های جمعیتی دولت‌ها در ادوار مختلف و الزامات فرهنگی مسئله جمعیت به همت انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین با حضور جمعی از دانشجویان در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

صالح قاسمی در این جلسه با بیان اینکه تنها پنج سال فرصت برای اصلاح الگوی فرزندآوری کشور وجود دارد، اظهار کرد: اغلب در جهان بر این گمان هستند که اقتصاد ریشه اصلی کاهش فرزندآوری بوده اما سبک زندگی و نگرش مهم‌ترین علت آن است و درواقع شرایط اقتصادی در کنار سبک زندگی قرار گرفت و مزید بر علت شد.

وی افزود: اگر علت کاهش فرزندآوری صرفا مربوط به مسئله اقتصاد می‌شد باید جابه‌جایی در الگوی فرزندآوری و افزایش تعداد فرزندان خانواده‌های پردرآمد و کم درآمد را مشاهده می‌کردیم در حالی که چنین نیست.

کشورهای غربی حساسیت ویژه‌ای نسبت به فرزندآوری دارند

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: در حال حاضر در 65 درصد کشورهای دنیا، سیاست‌های جامعی برای حمایت از خانواده و فرزندآوری در حال اجراست و این کشورها به اشکال مختلف از خانواده و فرزندآوری حمایت می‌کنند.

قاسمی اذعان کرد: کشورهایی مانند ژاپن در نسبت تولید ناخالص به بدهی عمومی به عنوان بدهکارترین کشور دنیا هستند زیرا امروز 39 درصد جامعه آن سالمندان است که بدون انجام فعالیتی باید دولت از آنها حمایت مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های دقیقی در حوزه جمعیت در کشورهای دنیا انجام می‌شود و الگوی فرزندآوری تحلیل‌های جامعه شناسی دقیق‌تری را می‌طلبد.

این مسئول ادامه داد: اقدام نخست کشورهای غربی عمدتا این است که مشوّق و حمایت‌هایی برای فرزندآوری توسط قانون‌گذاری در نظر گرفته‌اند و این مشوق‌ها از جایزه تولد تا مرخصی زایمان، معافیت‌های مالیاتی و مشوّق‌های گوناگون مالی را در بر می‌گیرد.

قاسمی تصریح کرد: کشورهای غربی به طور دقیق موضوع فرزندآوری را مطالعه کرده و نسبت به آن حساسیت دارند در این رابطه می‌خواهیم مثالی بزنم که در جای خودش قابل توجه است.

اقدام موثری در راستای سیاست‌های کلی جمعیت صورت نگرفته است

وی یادآور شد: کشور دانمارک پویشی را به نام «D0 it for Denmark» راه‌اندازی کرد که معنی آن «به خاطر دانمارک این کار را انجام بده» است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور اذعان کرد: براساس مطالعه‌ای در دانمارک مشخص شد که 30 درصد بارداری‌های زو‌ج‌های جوان دانمارکی در سفر اتفاق افتاده است؛ پس بلافاصله قانونی تصویب شد که براساس آن، به زوج‌های دانمارکی کمک هزینه سفر تعلق گرفت.

قاسمی ابراز کرد: در این رابطه مسئولان دانمارکی کمپینی را راه‌اندازی کردند و کمک هزینه‌ای برای والدین زوج‌ها در نظر گرفته شد تا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها از نوه‌هایشان مراقبت کنند و به این ترتیب زوج‌های جوان به مسافرت بروند.

وی با بیان اینکه در دو دهه گذشته، کشورهای غربی تمام تلاش خود را در حوزه ارزش‌گذاری اجتماعی برای فرزندآوری به کار گرفته‌اند، گفت: سیاست‌های کلی جمعیت در 30 اردیبهشت سال 93 ابلاغ شد و به تبع آن این روز به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده اما فعالیتی صورت نگرفته است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تصریح کرد: سال‌های بعد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس تصویب شد، این قانون مشوق فرزندآوری نبوده بلکه تسهیل کننده فرزندآوری است؛ قانون در مرحله نخست برای زوجینی کاربرد دارد که تمایل به فرزندآوری دارند که بخشی از موانع آنها توسط قانون یاد شده مرتفع می‌شود.

دانشجویان در سیاست‌های جمعیت مطالبه‌گر باشند

قاسمی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مانند هر قانون دیگر در ابتدا عیوبی دارد اما در حال حاضر تنهاترین و بهترین قانون در دسترس است چراکه به لحاظ زمانی زمان زیادی برای تصویب قانون جدید نداریم.

وی ادامه داد: دانشجویان باید براساس منویات مقام معظم رهبری در مواجهه با مسئولان مطالبه‌گری جدی در فضاهای مختلف داشته باشند؛ این قانون باید اجرا شود و دستگاه اجرایی موظف به اجرای آن است.

این مسئول اذعان کرد: دانشجویان باید در مواجهه با مردم گره‌های ذهنی آنها را باز کنند و توجه داشته باشند در سیاست‌های جمعیتی کشورهایی موفق بودند که امتیازهای اقتصادی برای خانواده‌ها در نظر گرفته و نگرش آنها را تغیر دادند.

قاسمی در پایان یادآور شد: در شرایط کنونی لازم است نگرش مطلوب به خانواده و فرزند صورت بگیرد و فرزند به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود.

انتهای پیام/4006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان