۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پشتوانه حکومتی سرود «سلام فرمانده» چه کسانی هستند؟!
کد خبر: ۳۵۷۷۵۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱ ساعت: ۱۲:۲۳ ↗ لینک کوتاه

دلایل توجه غافلگیرکننده جامعه ایرانی به اجتماعات سلام فرمانده

پشتوانه حکومتی سرود «سلام فرمانده» چه کسانی هستند؟!

سرود سلام فرمانده غیر دولتی و غیر حاکمیتی گسترش پیدا کرد ولی حتما یک سرود حکومتی است! در جای جای این سرود، انقلاب اسلامی، آرمان ها و قهرمانانش حضور مستقیم دارند.

پشتوانه حکومتی سرود «سلام فرمانده» چه کسانی هستند؟!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ؛سرود «سلام فرمانده» یک غافلگیری بزرگ به خصوص برای آندسته از اپوزسیون خارج نشین بود، که بر اقدامات ضد فرهنگی در جامعه ایران تمرکز دارند. آنها در برابر این غافلگیری مجبور شدند سرود سلام فرمانده و کمپین خودجوش تبلیغاتی آن را یک کار حاکمیتی معرفی کنند و خبر بدتر نیز برای آنها، آن شد که علی رغم طرح این موضوع، سیر توجه مردمی به ایران سرود نه تنها کم نشد بلکه اظهارات آنها مردم را بیشتر تحریک کرد و چه بسا ضدانقلاب از علنی کردن مخالفت های خود با این سرود اینک پشیمان نیز شده باشد. با این وجود پشتوانه حکومتی سرود سلام فرمانده چه کسانی هستند و دلایل توجه غافلگیرکننده جامعه ایرانی به آن چیست؟!

یک: هنر «سرود» در جامعه ایرانی مدت ها مورد غفلت قرار گرفته بود و در همین چند سال اخیر است که جریان انقلابی یکبار دیگر این عرصه مهم و تاثیرگذار را مورد توجه قرار داده است. در اواخر دهه پنجاه و دهه شصت سرودهای انقلابی پرشوری در کشور مورد توجه فرآگیر آحاد جامعه قرار گرفت ولی به مرور هم جامعه هنری و هم فعالین انقلابی از سرود فاصله گرفتند. البته در اواخر دهه هفتاد و همچنین در دهه هشتاد و نود هم مداحی های متعدد و  با مضامین خوب در کشور مورد توجه سراسری قرار گرفت و اساسا روح جامعه ایرانی هراز چندگاهی اشتراک نظر جمعی نسبت به برخی مداحی ها و آهنگ ها از خود نشان داد و اصل اقبال عمومی، چیز جدید و استثنایی در این پنج دهه اخیر نیست.

دو: ایران مدت هاست در زیر پوست خود فضای حماسی ویژه ای به خود گرفته است، در این سالها ایران بارها اقدامات شجاعانه نظامی همانند متلاشی کردن داعش در عراق و سوریه، حملات موشکی غافلگیرکننده مقتدرانه به دشمنانش و در راس آن آمریکا داشته که زیر پوست جامعه ایرانی روح سربازی برای وطن و آرمانهای مذهبی را بیش از گذشته تقویت کرده است. روح سرود سلام فرمانده یک حماسه هم در درون و هم در ظاهر کلید واژه های خود دارد و توانسته حماسه خوانی و حماسه خواهی به روز شده جامعه ایرانی، را بیرون بریزد. البته این خاصیت ذاتی سرود خوب و موسیقی تاثیر گذار است که درون انسانها را می تواند، نمایان می کند.

سه: متن سرود سلام فرمانده در ذات خود یک اعتقاد تاریخی چند صد ساله قوی (مهدویت) در عقبه خود دارد و یک حس و تجربه قوی چهل ساله انقلابی نیز آن را تقویت می کند. این دو مولفه سبب هم فرآگیر شدن آن و هم اعتماد گسترده به این سرود در جامعه ایرانی شده و مردم نسبت به آن حس پیشداوری سیاسی و اجتماعی قبلی کمتری دارند. در واقع مجموع این دو بخشی از فطرت جامعه ایرانی است و کافیست یک سرود و موسیقی خوب این فطرت را تحریک کند.

چهار: برخی موسیقی ساده و حتی سبک بودن متن شعر سلام فرمانده را نقطه ضعف آن می دانند، این در حالیست که اتفاقا همین موسیقی و شعر ساده خودمانی سبب گسترش و اقبال به آن شده است. ضمن اینکه کار پیچیده موسیقی چه بسا متناسب نیز برای کودکان و نوجوان نباشد و کار تربیتی برای کودکان به پیچیدگی های معمول موسیقی و شعری نیاز چندانی ندارد.

پنج: نکته جالب فرهنگی و تربیتی نیز در فرامتن شعر وجود دارد و آن اینکه اکثریت پدر و مادرها نسبت به متن سرود اطمینان قلبی دارند ولو اینکه خود به لحاظ ظاهر، چندان مقید به نمایان کردن زیاد، چنین اعتقاداتی در جامعه نباشند. پدر و مادرهای ایرانی متن و حضور در چنین محافل سرودخوانی را برای تربیت بچه هایشان مفید می دانند و به همین دلیل اولین مشوق سرودن سلام فرمانده توسط کودکان، در خود خانواده ها و توسط پدران و مادران شکل گرفته است.

شش: نکته آخر اینکه سرود سلام فرمانده غیر دولتی و غیر حاکمیتی گسترش پیدا کرد ولی حتما یک سرود حکومتی است! در جای جای این سرود، انقلاب اسلامی، آرمان ها و قهرمانانش حضور مستقیم دارند. اصرار به اینکه سرود را به شکلی سکولار ادامه داده شود اتفاقا بدترین چیز است و ریشه در این دارد که مدعیان از فطرت جامعه ایرانی خبر ندارند و یا خوشبینی لازم را به ملت ایران که بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله(ص) و مردم کوفه در عهد امیرالمومنین(ع) است را ندارند. همین مردمی که برای شنیدن و همراهی با سرود سلام فرمانده حضور پیدا می کنند، اتفاقا پشتوانه مردمی حکومت هستند ولو اینکه اگر از آنها پرسیده شود از جمهوری اسلامی درحال حاضر راضی هستید، جواب منفی بدهند. زیرا اینان همان مردمی هستند که در یوم الله های چهل سال گذشته، چنان به خیابان می ریزند که میزان حضورشان از راهپیمای های  معمول روز قدس و یا 22 بهمن که برگزار می‌شود، هم جلوتر می زند. ایران در روز 9 دی 88 و یا تشییع میلیونی حاج قاسم در تهران و کلان شهرهای دیگر ایران در سال 98، تا دلمان بخواهد جمعیت های رنگارنگ تر و بسیار بزرگتر از برخی اجتماعات «سلام فرمانده» به خود دیده است. خلاصه آنکه پشتوانه حکومتی سرود سلام فرمانده دقیقا همین مردمی هستند که با خواندن سرود سلام فرمانده منقلب می شوند، اشک می ریزند و با احترام نظامی فریاد می زنند؛ «سیدعلی دهه‌ی نودی‌ هاشو فراخوانده ...»
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان