۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین شایع‌ترین علت‌های ناباروری در زوجین
کد خبر: ۳۵۷۷۴۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۲ ساعت: ۱۱:۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت علوم پزشکی قزوین مطرح کرد

شایع‌ترین علت‌های ناباروری در زوجین/ قزوین جزو استان‌های با شیوع پایین ناباروری اولیه و ثانویه است

دکتر ناهید یزدی گفت: شیوع عمری ناباروری ثانویه در کشور ۱۵.۳ بوده است که این عدد در استان ما ۱۱.۸گزارش شده و استان قزوین جز استان‌هایی با شیوع پایین ناباروری اولیه و ثانویه بوده است.

شایع‌ترین علت‌های ناباروری در زوجین
به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ ناباروری از مشکلات شایع در زندگی بوده و براساس نتایج برخی مطالعات، شیوع آن در سال‌های اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف در حال تغییر است.

ناباروری يکي از بحران‌های پيچيده در زندگی زوجين است که به فشارهای عميق عاطفی و روانی بر روی زوجين منجر می‌شود به طوریکه تنش، افسردگی، پايين بودن عزت نفس، نارضايتی زناشويی از پيامدهای روان شناختی ناباروری به شمار می‌آید.

متاسفانه ناباروری تبعات فردی و اجتماعی زیادی را به دنبال داشته و جدا از آسیب‌های روانی بر افرادی که از آوردن فرزند محروم می‌شوند، این موضوع تأثیر زیادی بر روابط بین زوجین داشته و در برخی موارد بقای یک زندگی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این در حالی است که فرزندآوری بر ثبات زندگی زوجین و نشاط و پویایی آن تاثیر فراوانی دارد.

دکتر ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ با اشاره به عوامل موثر در ناباروری زوجین اظهار کرد: در خصوص علل ناباروری مطابق با مطالعه بررسی شیوع ناباروری در ایران که در سال ۹۸ توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت انجام شد؛ علل ناباروری در زنان و مردان به صورت جداگانه بررسی شده است.
 
یک سوم موارد نازایی در زنان و مردان علت علمی یافت نشده دارند
 
وی افزود: شایع‌ترین علل ناباروری گزارش شده در زنان علت تخمدانی مانند مشکل در تخمک‌گذاری، کیست تخمدان، برداشتن تخمدان و مسائلی از این قبیل است؛ ضمن اینکه در حدود یک سوم موارد نازایی در زنان، علت علمی یافت نشده دارد.
 
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: تقریباً در نیمی از موارد ناباروری در مردان علت خاصی یافت نشده و در رتبه بعدی نیز اختلال در پارامترهای اسپرم مثل فقدان اسپرم، حرکت و شکل غیرطبیعی اسپرم و سپس علل آناتومیک مثل واریکوسل و وازکتومی به عنوان علل ناباروری در مردان گزارش شده است.
 
وی عنوان کرد: در خصوص شیوع عمری ناباروری طبق همین مطالعه و بر اساس تعریف کلینیکال شیوع عمری ناباروری اولیه در کل کشور ۱۱.۹ گزارش شده است که این میزان در استان ۹.۵ می‌باشد.
 
یزدی اضافه کرد: شیوع عمری ناباروری ثانویه در کشور ۱۵.۳ بوده است که این عدد در استان ما ۱۱.۸گزارش شده و استان قزوین جزو استان‌هایی با شیوع پایین ناباروری اولیه و ثانویه بوده است.

فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راهکار برای فرزندآوری
 
وی در ادامه با اشاره به عوامل موثر بر فرزندآوری خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که عوامل بسیار زیادی بر روی فرزندآوری موثر هستند که از جمله آنان می‌توان به کاهش ازدواج یا تاخیر در ازدواج، افزایش طلاق، کاهش تمایل عمومی بر فرزندآوری، کاهش امکان فرزند بیشتر و مهاجرت اشاره کرد.
 
این مسئول عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری در نظام سلامت و القای باورهای سلامت باروری در جامعه است که برای این منظور ابتدا ضرورت دارد تا تغییر سیاست‌ها اتفاق بیفتد و به تبع آن تغییر در رفتار عادت و عقاید مردم ایجاد شود.
 
وی بیان کرد: برای ایجاد تغییر در رفتار، عقاید و عادت‌ها در عموم مردم باید خودِ مردم به عنوان یکی از ذی نفعان افزایش جمعیت معرفی شوند.
 
یزدی ابراز کرد: اجماع نخبگان و استفاده از ظرفیت آنان، همراه کردن مراجع مذهبی، آموزش‌های محسوس و نامحسوس، استفاده از ظرفیت رسانه و تبلیغات، در نظر گرفتن و رفع موانع محیطی می‌تواند در افزایش جمعیت کمک‌کننده باشد.

زوجین ایرانی تمایل به داشتن بیش از 2 فرزند دارند
 
وی در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین توصیه به زوجین برای پیشگیری از ناباروری، اتخاذ سبک زندگی سالم مانند تغذیه سالم، دوری از استرس، انجام ورزش، رساندن وزن به حد ایده‌آل و دوری از مصرف سیگار و الکل است.
 
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: احتمال ناباروری با افزایش سن افزایش می‌یابد و این مسئله به ویژه در خانم‌ها با کاهش تعداد و کیفیت تخمک و در آقایان با کاهش کیفیت اسپرم (نطفه مرد) نمایان می‌شود.
 
وی تصریح کرد: با افزایش سن خانم‌ها عملکرد تخمدان‌ها و قدرت باروری کاهش می‌یابد به طوریکه در سنین بالاتر، زنان عدم تخمک‌گذاری و تاخیر در قاعدگی را تجربه می‌کنند؛ همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش سن از قدرت باروری آقایان کاسته می‌شود.
 
یزدی تصریح کرد: نکته مهم دیگر مراجعه زودتر برای بررسی مشکل باروری است و می‌توان گفت هرچه مشکل باروری زودتر شناسایی شود تشخیص آن سریع‌تر و درمان آن آسان‌تر خواهد بود.
 
حدود 19 درصد خانواده‌هاي کشور تک فرزند هستند

وی در مورد دلیل رغبت خانواده‌های ایرانی به تک فرزندی بیان کرد: بررسی‌های کشوری نشان می‌دهد که زوجین ایرانی تمایل به داشتن بیش از 2 فرزند دارند و تحقیق کشوري انجام شده در سال 1393 نشان داد که زوج‌هایی که تازه ازدواج می‌کنند خواهان داشتن 3/2 فرزند هستند.
 
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: نتیجه نظرسنجی از زوجین ایرانی که 6-5 سال از ازدواج آنها گذشته است نشان می‌دهد که تمایل به داشتن 8/2 فرزند دارند.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 19 درصد خانواده‌های کشور تک فرزند هستند؛ تاکید کرد: در خیلی از موارد غفلت از فرزندآوری به موقع باعث می‌شود که خانواده‌ها نتوانند به تعداد فرزند دلخواه خود دست یابند.
 
یزدی تصریح کرد: اگرچه عوامل بسیار زیادی در گرایش به تک فرزندی می‌توانند نقش داشته باشند، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم آگاهی از پیامدهای تک فرزندی نقش مهمی بر رواج این پدیده دارد.

عدم آگاهی از پیامدهای تک‌فرزندی نقش مهمی بر رواج این پدیده دارد
 
وی عنوان کرد: با توجه به ایجاد قرارگاه‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سطح وزارت کشور و استانداری‌ها و در راستای اجرایی شدن قانون فوق قرارگاه "عملیاتی سلامت و جوانی جمعیت" در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سپس در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شد.
 
این مسئول تصریح کرد: مرکزیت بخشی در الگوی مفهومی و عملیاتی اجرای قانون و سازماندهی ویژه متناسب با شرح وظایف معاونت‌های مختلف وزارتی و دانشگاهی جهت حسن اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اهداف تشکل قرارگاه است.
 
وی خاطرنشان کرد: این قرارگاه در استان قزوین به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل امور خانواده و بانوان تشکیل خواهد شد که وظایف متعددی را برعهده خواهد داشت.
 
مدیرگروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین گفت: وظایف قرارگاه خانواده و جمعیت عبارتند از ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ها و فعالیت‌ها در سطح استان، نظارت بر حسن اجرای مصوبات قرارگاه و ارزیابی اجرای قانون در چارچوب وظایف و ماموریت‌های سازمان‌های مرتبط.

تشکیل قرارگاه خانواده و جمعیت در استان قزوین
 
وی اضافه کرد: انجام هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای همکار و تقویت همکاری‌های متقابل بین دستگاه‌های اجرایی و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های آنها جهت چگونگی اجرای سیاست‌های کلی خانواده و جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری از دیگر وظایف قرارگاه خانواده و جمعیت است.
 
یزدی عنوان کرد: قرارگاه خانواده و جمعیت همچنین راهبری و تعیین ضرورت و اولویت‌ها در برنامه‌ها و فعالیت‌های معطوف به خانواده و جمعیت را برعهده خواهد داشت.
 
این مسئول در پایان بیان کرد: بررسی و تعیین سیاست‌های اجرایی و برنامه‌ها در چگونگی پیش‌بینی پیشگیری از آسیب‌های خانواده و اتخاذ تدابیر لازم برای دستیابی به الگویی مناسب فرزندآوری، تشکیل کارگروه‌های کارشناسی و مشورتی به منظور استفاده از نظرات صاحب‌نظران و فعالین حوزه خانواده و جمعیت از دیگر مباحثی است که این قرارگاه دنبال خواهد کرد.
 
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان