۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین هنجارشکنی این بار در حسینیه امینی‌های قزوین
کد خبر: ۳۵۷۷۴۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۳/۱ ساعت: ۰:۱ ↗ لینک کوتاه

دیوار قزوین در جولان ضدفرهنگ‌ها کوتاه است؛

هنجارشکنی این بار در حسینیه امینی‌های قزوین/ دیوار حاشای مسئولین امر بلند است!

در روزهای اخیر فیلمی از یک خانم با پوشش نامناسب و بدون حجاب در حسینیه امینی‌های قزوین در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و این هنجارشکنی سبب اعتراض افراد مختلف شده است.

هنجارشکنی این بار در حسینیه امینی‌های قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ رواج بی بندوباری در فضاهای تاریخی استان قزوین به جایی رسیده که متاسفانه در سال گذشته و در ماه‌های اخیر شاهد جولان بلاگرهای فضای مجازی برای فیلمبرداری و عکاسی در این اماکن هستیم که بیشتر هم زیر نظر ارگان‌های رسمی همچون میراث فرهنگی هستند.

سال گذشته ماجرای عکاسی یک دختر جوان با پوشش‌های نامناسب و بدون حجاب در بناهای تاریخی تحت نظارت میراث فرهنگی استان قزوین مانند گراند هتل و برج‌های خرقان خبرساز شد و پس از آن هم رقاصی یک خانم بلاگر در اسفندماه سال گذشته در خانه تاریخی رئوفی حواشی متعددی بر جای گذاشت.

در روزهای اخیر فیلمی از یک خانم با پوشش نامناسب و بدون حجاب در حسینیه امینی‌های قزوین در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و این هنجارشکنی سبب اعتراض افراد مختلف شده است.

جالب اینجاست که اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین در بروز هر کدام از این اتفاقات اظهار بی‌اطلاعی و در نهایت به انتشار یک بیانیه در محکومیت این اتفاقات رخ داده اکتفا می‌کند!

می‌طلبد متولیان امر برای پایان دادن به چنین اتفاقات که موجبات رنجش خاطر اهالی دیار دارالمومنین را فراهم می‌سازد نیز دقت لازم داشته و دستگاه‌های نظارتی براساس قانون با خاطیان برخورد کند.

اوقاف با انتصاب متولی حسینیه امینی‌ها مخالف بود 

حجت‌ الاسلام مصطفی مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اتفاق افتاده در حسینیه امینی‌های قزوین اظهار کرد: متولی موقوفه حسینیه امینی‌ها چند ماهی است که با رای قانونی منصوب شده، البته اوقاف مخالف تولیت وی بوده و مخالفت خود را هم اعلام کردیم.

وی افزود: به دلیل آنکه واقف محترم در وقف‌نامه اولاد اکبر خود را متولی موقوفه قرار داده و هیچ شرطی هم برای آن نگذاشته است؛ متولی در حال حاضر به دلیل اینکه اولاد اکبر متولی است به عنوان متولی حسینیه امینی‌ها انتخاب شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در مجموع اوقاف با انتصاب وی از همان ابتدا مخالف بوده و چند ماهی هم پیگیری‌های مجدانه انجام دادیم و حتی شخص دیگری را به عنوان متولی حکم دادیم اما در مجرای قانونی حکم ما شکسته شد و وی به عنوان متولی، مشخص و معین شد.

وی بیان کرد: متولی حاضر حسینیه امینی‌ها قریب ۴ ماه است که تولیت حسینیه را در اختیار دارد و از آنجا که از خاندان متولی است مسلما به این امر واقف است که حسینیه متعلق به سیدالشهداست و تاکیدات وافر هم در بحث رعایت حفظ منزلت حسینیه بارها تاکید شده ضمن اینکه شفاهی هم اعلام شده که مجالسی دور از شأن حسینیه نمی‌توانند در این مکان برگزار کنند.

مجیدی خاطرنشان کرد: حسینیه مجهز به دوربین مدار بسته بوده و دارای نگهبان و مسئول حراست است که حتماً باید موارد را تذکر دهد تا در این مکان کشف حجاب و هنجارشکنی اتفاق نیفتد.

مجموعه اوقاف و میراث فرهنگی مجدانه پیگیر برخورد قضایی با هنجارشکنان است

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز با خبر شدیم که هنجارشکنی در حسینیه رقم افتاده که بسیار جای تاسف دارد و از مردم شریف استان قزوین نیز از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: اوقاف در مدیریت موقوفاتی که تولیت خاصی دارد دخالت نمی‌کند بلکه نظارت بر امور براساس وقف‌نامه است و اینگونه نیست که اوقاف متوجه شود که به طور مثال حسینیه چه تعداد مراجعه‌کننده یا گردشگر دارد.

وی بیان کرد: براساس قانون و شرط، تولیت موقوفه در تولیت خاص، مستقل از سازمان اوقاف است و از سوی دیگر هم اوقاف به دلیل عدم توانایی مدیریتی حسینیه، مخالف انتصاب تولیت حال حاضر بود اما مورد موافقت واقع نشد.

مجیدی با اشاره به اقدامات انجام شده در پی هنجارشکنی صورت گرفته در حسینیه گفت: شناسایی فرد هنجارشکن انجام شده و از این فرد و انتشار دهنده کلیپ و متولی موقوفه به صورت حقوقی و کیفری شکایت خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: متولی موقوفه را ممنوع المداخله خواهیم کرد تا نتوانند دخالتی در امور داشته باشند و تعیین تکلیف نهایی بر اساس رای قضایی مشخص خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در پایان تصریح کرد: بیانیه‌ای هم خطاب به مردم شریف استان قزوین صادر خواهد شد مبنی بر اینکه مجموعه اوقاف و میراث فرهنگی با تمام توان مجدانه پیگیر برخورد قضایی و امنیتی با این موضوع بوده و نتیجه و اقدامات آتی انجام شده هم به محضر شریف مردم استان اطلاع داده می‌شود.

در بخشی از بیانیه اداره کل اوقاف و میراث‌فرهنگی استان قزوین آمده است؛

با توجه به اینکه موقوفه مذکور دارای متولی خاص می باشد و متولی در چندماه اخیر با رای قانونی به تولیت منصوب گردیده ، لکن اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و سازمان اوقاف و امورخیریه کشور به دلیل عدم توانایی فردی متولی در اداره موقوفه مراتب مخالفت خود را اعلام نموده اند.
مع الوصف سازمان اوقاف و امورخیریه براساس قوانین موضوعه نسبت به برخورد لازم با متولی اقدام خواهد نمود.

با توجه به اینکه حسینیه مذکور دارای حراست فیزیکی دائم و مجهّز به دوربین مداربسته می باشد در نتیجه وقوع چنین اتفاقی نمیتواند بدون اطلاع عناصرمدیریتی این حسینیه صورت گرفته باشد ، لذا پاسخگویی روشن از سوی متولی و سایر عناصر مرتبط با این ماجرای تلخ به دستگاه های امنیتی و قضایی و عموم مردم استان الزامی است ، هرچند تاکید می گردد که متولیان ارجمند موقوفات همواره در جهت صیانت از این نهاد ارزشمند کوشیده اند لکن هرگونه کوتاهی ولو سهواً مورد پذیرش نخواهد بود.

در پایان مجدداً تاکید می گردد که ادارات کل اوقاف و امورخیریه و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تا مشخص شدن زوایای پیدا و پنهان این واقعه تاسف بار ، از تمامی ابزارهای قانونی و قضایی و امنیتی تا حصول نتیجه مورد انتظار مردم شریف استفاده نموده و گزارش دقیقی از اقدامات صورت گرفته به مردم شریف استان ارائه خواهد داد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان