۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ورزش باستانی ادغامی از عشق و هنر است
کد خبر: ۳۵۷۷۲۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۳۱ ساعت: ۱۰:۵۲ ↗ لینک کوتاه

مرشد جوان در گفت‌وگو با صبح قزوین:

ورزش باستانی ادغامی از عشق و هنر است/ بخشی از تاریخ کشورمان در زورخانه‌ها نهفته است

حامد امینی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند ورزش زورخانه‌ای یک ورزش نیست و بلکه فرهنگ است، بنابراین باید برای حفظ این تاریخ و فرهنگ تلاش کرد.

ورزش باستانی ادغامی از عشق و هنر است
به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ ورزش زورخانه‌ای باستانی یا پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی است که از گذشته در محلی به نام زورخانه و با ضرب مرشد انجام می‌شده است.

این ورزش باستانی که قدمت آن به قرن ۷ خورشیدی برمی‌گردد اکنون نیز رواج دارد و بسیاری از افراد در سنین مختلف به آن علاقه نشان می‌دهند.

حامد امینی یکی از مرشدان جوان قزوینیاست که از سال ۱۳۸۴ رشته مرشدی را زیر نظر استاد حاج ولیان در زورخانه شهید رجایی تعلیم دیده است.

در ادامه گفت‌وگوی صبح قزوین با این مرشد جوان را می‌خوانید؛

چه چیزی باعث علاقه شما به این رشته ورزشی شد؟
از کودکی به همراه پدرم به زورخانه می‌رفتم و هر ضربی که مرشد می‌نواخت آن را روی پای خود می‌نواختم تا اینکه مرشد متوجه علاقه من شد و از پدرم خواست تا مرا به کلاس‌های ضرب بیارید.

طی این سال‌ها چه مدال‌هایی کسب کرده‌اید؟
در سال ۱۳۸۸ نایب قهرمانی کشور، سال ۱۳۹۲ قهرمان اول مرشدی کشور، سال ۱۳۹۳ قهرمان سومی مرشدی کشور را کسب کردم و اکنون هم عضو تیم ملی کشور هستم.

درباره فضای زورخانه توضیح دهید.
زورخانه محلی است که ورزشکاران در آن جمع می‌شوند و به اجرای آیین‌های پهلوانی و تمرین ورزش‌های باستانی می‌پردازند، درب ورودی زورخانه‌ها در معماری کوتاه طراحی شده تا هنگامی که پهلوان‌ها وارد این مکان می‌شوند قامت خود را خم کنند و اینگونه فروتنی بیاموزند.


مرشد چه وظایفی برعهده دارد؟
مرشد به معنای ارشاد کننده است که با نواختن ضرب، کلام آهنگین، ذکر نام ائمه اطهار و اشعار شاهنامه مهم‌ترین کار که ارشاد و هدایت ورزشکاران است را برعهده دارد.

از آداب زورخانه و آداب پهلوانی برایمان بگویید.
زورخانه و ورزش پهلوانی آداب بسیاری دارد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد، برای مثال سحرخیزی، اظهار فروتنی، طهارت و داشتن وضو برای ورود به زورخانه، احترام به پیشکسوت‌ها و سالمندان از آداب این نوع ورزش است، همچنین طبق رسوم مرشد به هر شخصی که وارد زورخانه می‌شود ادای احترام می‌کند و برایش زنگی می‌نوازد.

ورزش باستانی چه ابزاری دارد؟
این ورزش تجهیزات و لباس خاص خود را دارد و می‌توان به میل، کباده، سنگ و تخته شنا اشاره کرد.

استقبال از ورزش باستانی در قزوین چگونه است؟
با اینکه استقبال از این رشته بهتر از گذشته است اما نمی‌توان رضایت کامل داشت و فکر می‌کنم باید برای شناساندن ورزش باستانی تبلیغات بیشتر و گسترده‌تری انجام شود.

آیا ورزش باستانی مسابقات بین‌المللی هم دارد؟
طی یک دوره فدراسیون تمام مربیان خود را به کشورهای خارجی اعزام کرد تا این ورزش را به دیگر ورزشکاران آموزش داده و به این صورت ورزش باستانی را ترویج دهند، هم اکنون نیز کشورهای لهستان، نپال، عراق و دیگر کشورها این ورزش را پیگیری می‌کنند.

آیا کسی که ورزش باستانی انجام می‌دهد از نظر مالی تامین می‌شود؟
نمی‌توان با دید درآمدزایی وارد این ورزش شد چرا که تنها هنر و عشق است، درواقع فقط باید با عشق و علاقه این ورزش را انجام داد.


آیا انجام این ورزش به صورت حرفه‌ای با تحصیل شما تداخل نداشته است؟
خیر، همیشه سعی کردم هر دو را به بهترین نحو مدیریت کنم.

آیا خانواده‌ها از تعلیم فرزندشان در ورزش باستانی استقبال می‌کنند؟
با اینکه ورزش باستانی به صورت رایگان آموزش داده می‌شود اما ما همچنان شاهد عدم استقبال خانواده‌ها هستیم و امیدوارم پدران و مادران حتی برای یک بار با فرزند خود در این مکان حضور پیدا کنند تا شاید در آنها علاقه ایجاد شود.

حمایت مسئولین از ورزش باستانی چگونه است؟
فکر می‌کنم مسئولین می‌توانند حمایت‌های خود را بیشتر کنند و توجه ویژه‌ای به این ورزش داشته باشند.

از حال و هوای زورخانه برایمان بگویید.
زورخانه فضای به شدت مثبتی دارد چراکه همواره ذکر صلوات و اشعار شاهنامه در آن جاری است به طوری که می‌گویند بیشتر از مساجد ذکر صلوات در زورخانه‌ها به گوش می‌رسد.

سخن پایانی.
مقام معظم رهبری می‌فرمایند ورزش زورخانه‌ای یک ورزش نیست بلکه فرهنگ است، بنابراین باید برای حفظ این تاریخ و فرهنگ تلاش کرد.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان