۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سالانه ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می‌کنند
کد خبر: ۳۵۷۷۱۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۸ ساعت: ۲۲:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مدیر عامل انجمن اهداء عضو استان قزوین:

سالانه ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می‌کنند

سعید مظفری گفت:حدود ۶ هزار عضو حیاتی در سال خاکسپاری می‌شوند و هر ۳ ساعت یک نفر و در مجموع بالغ بر ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند.

سالانه ۳ هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می‌کنند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سعید مظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین برگزار شد، با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ مغزی در ایران تصادفات است، اظهار کرد: عدم آگاهی خانواده‌ها در رابطه با مرگ مغزی مهمترین مشکل فرهنگی است و نیاز به تغییر نگرش دارد.

وی در رابطه با وضعیت کنونی اهدای عضو در ایران افزود: سالانه 5 تا 8 هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که از این میان 50 درصد یعنی حدود 3 هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند که متاسفانه فقط حدود هزار مورد مغزی یعنی یک سوم به اهدا می‌رسند.

مدیر عامل انجمن اهداء عضو استان قزوین بیان کرد: حدود 6 هزار عضو حیاتی در سال خاکسپاری می‌شوند و هر 3 ساعت یک نفر و در مجموع بالغ بر 3 هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو مناسب پیوندی فوت می‌کنند.

مظفری ابراز کرد: ایران در جهان رتبه 31 اهدای عضو و در پیوند کبد رتبه اول جهان را دارد.

دارندگان کارت اهدای عضو شانس بیشتری برای کسب رضایت از خانواده دارند

وی عنوان کرد: با توجه به شیوع بیماری‌هایی مانند فشار خون و دیابت که از بیماری‌های رایج در ایران است احتمال اینکه فردی نیازمند پیوند عضو شود حدود 6 برابر است.

مدیر عامل انجمن اهداء عضو استان قزوین تصریح کرد: عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ قطعی، عدم آگاهی از تفاوت مرگ مغزی و کما، شک به فرآیند تایید مرگ مغزی، عدم آگاهی از محدودیت زمانی برای تصمیم‌گیری، اعتقاد به معجزه، عدم آگاهی مردم نسبت به اهدای عضو، تاخیر در تصمیم‌گیری، توقعات مالی، ترس از سرزنش اطرافیان و عدم آگاهی از روش‌های دریافت کارت از چالش‌های بازدارنده‌ای است که مانع از اقدام به موقع در رابطه با اهدای عضو می‌شود.

مظفری اذعان کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ اهدای عضو و تربیت نیروهای متخصص و واگذاری این سازمان به سازمان‌های مردم‌نهاد از عوامل اساسی در پیشرفت اهدای عضو در استان است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه‌های بیماران نیازمند پیوند و در صف انتظار، جلوگیری از خروج ارز از کشور برای پیوند بیماران و کاهش هزینه‌های دیالیز کشور از مزایای اهدای عضو محسوب می‌شود.

مدیر عامل انجمن اهداء عضو استان قزوین در پایان گفت: کارت اهدای عضو یکی از موثرترین ابزارهای نهادینه سازی فرهنگ اهدای عضو در جامعه است که معمولا 95 درصد از خانواده‌ها که از تصمیم فرد اهداکننده مطلع می‌شوند رضایت به انجام کار را می‌دهند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان