۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۵۰ هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند
کد خبر: ۳۵۷۷۱۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۸ ساعت: ۲۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

۵۰ هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند

ابوالفضل ابراهیمی گفت: درحال حاضر ۵۰ هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند که با توجه به جمعیت رضایت بخش نیست.

۵۰ هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ابوالفضل ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی اهدای عضو که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد در سطح جامعه اطلاعات کافی در رابطه با مرگ مغزی ندارند و این اتفاق را با کما اشتباه می‌گیرند.

وی مسمومیت شدید و تروما را مهم‌ترین عوامل مرگ مغزی عنوان کرد و افزود: در هر مرکز درمانی یک تیم شناسایی مرگ مغزی و یک هماهنگ کننده در کل استان وجود دارد که اقدامات نهایی این اتفاق را تایید می‌کنند.

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اگر سطح هوشیاری بیماری زیر پنج باشد احتمال مرگ مغزی وجود دارد و تیم تایید کننده موارد را بررسی و با انجام معاینات بالینی این اتفاق را تایید و در نهایت تیم رضایت گیری فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ابراهیمی اذعان کرد: موارد مرگ مغزی استان قزوین به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل می‌شود اما رایزنی‌های صورت گرفته با تجهیز امکانات اولیه و تیم‌های متخصص پیوند برخی اندام‌ها در بیمارستان ولایت صورت گیرد.

وی عنوان کرد: اگر فردی کارت اهدای عضو داشته باشد میزان موفقیت تیم رضایت‌گیری از خانواده‌ها برای انجام این امر افزایش می‌یابد.

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: سال ۹۹، 6 مورد پیوند اعضا در استان داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ مورد رسید که بالاتر از نرم کشوری است.

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که از بیمارستان امام خمینی(ره) صورت گرفته اکنون 135 نفر در انتظار پیوند کلیه، 12 نفر قلب و 10 نفر در صف انتظار پیوند کبد هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سنی اهداکنندگان عضو در استان 40 سال است، عنوان کرد: درحال حاضر 50 هزار نفر در استان کارت اهدای عضو دارند که با توجه به جمعیت رضایت بخش نیست و انتظار می‌رود که رسانه‌ها آگاهی لازم در زمینه مزایای این امر خداپسندانه را داشته باشند.

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: افراد می‌توانند جهت دریافت کارت اهدای عضو از یکی از روش‌های ثبت نام در سامانه www.ehda .centerو یا ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره ۳۴۳۲ اقدام نمایند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان