۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین پشت پرده نایابی خوراک دام
کد خبر: ۳۵۷۶۷۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۶ ساعت: ۱۵:۲۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های منابع طبیعی کشور مطرح کرد؛

پشت پرده نایابی خوراک دام/ انحصار واردات خوراک دام در دست عده‌ای خاص

حسین رضایی گفت: صحبت ها درباره خوراک دام، اشتباه است و خوراک دام وارد شده به بنادر و انبارهای کشور معطل قیمت گذاری جراحی اقتصادی دولت باقی مانده بودند.

پشت پرده نایابی خوراک دام

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از دانا ؛طی چندین روز گذشته با آزادسازی قیمت ها و حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی از چرخه اقتصادی کشور، جامعه شوک قیمتی سنگینی را تجربه کرد که متفاوت تر از تجربه التهاب های قیمتی نسبت به سال های گذشته بوده است.

طی این مدت کوتاه، رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری در کشور به طور مستمر واکنش ها و رفتارهای مردم و صنوف به این تصمیم گیری جراحی اقتصادی دولت مردمی را انعکاس داده اند و در مقابل نیز انعکاس دهنده اقدامات و جزئیات تصمیمات دولت و مدیران اجرایی برای مدیریت بازار و جامعه بوده اند.

هر چند که نظر مردم درباره اطلاع رسانی های دولت به جامعه مبنی بر اینکه می بایست انجام اطلاع رسانی ها به هنگام و شفاف می بود، رضایت بخش نبوده است.

در این میان که شوک قیمت های جدید، رفتار احتکار عمومی برای ذخیره اقلام خوراکی، احتکار کالاها توسط عده ای شاید دلال، انباردار، صنف و کارخانه دار همچنین افزایش قیمت خودسرانه برای برخی از قیمت های کالا و خدمات را رقم زد ( مسئله ای که طی چند سال اخیر هر از چند گاهی با هر افزایش قیمتی تکرار شده است) دوباره شنیده شد که تزریق مواد اولیه برای چرخ برخی از واحدهای تولیدی دچار مشکل شد.

طی چندین روز اخیر، گفته ها و شنیده های انعکاس یافته از مردم و برخی از نمایندگان مردم در مجلس حکایت از آن داشته است که دوباره خوراک دام نایاب شد و دام ها گرسنه ماندند.

در خراسان شمالی که از قطب های صنعت دامپروری کشور است نیز این روایت مطرح شد که پایگاه خبری عصراترک موضوع صحیح بودن و یا صحیح نبودن آن را در گفت و گو ب با مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور را سوال کرد.

حسین رضایی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور در گفت و گو با عصراترک در پاسخ به این سوال که عده ای از مردم و حتی نمایندگان مردم در مجلس از نایاب شدن خوراک دام گلایه کرده اند، آیا در این شرایط حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی و آزادسازی قیمت ها این مسئله نیز اتفاق افتاده است یا خیر؟ اظهار کرد: دولت پیشین همچنین دولت کنونی برای حمایت از صنعت دامپروری کشور برنامه سهمیه بندی خوراک دام در قالب تحویل کنسانتره به دامداران و دامپروران با قیمت دولتی را در دستور کار قرار دادند.

رضایی گفت: در راستای اجرای این برنامه، تا به کنون هر ماهه سهمیه کنسانتره دامی با قیمت یارانه ای از سامانه بازارگاه به استان ها برای تحویل به واحدهای دامی سبک و سنگین اختصاص یافته است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه دولت برنامه حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی از چرخه اقتصادی کشور و آزادسازی قیمت ها را به منظور اصلاح قیمت اقلام بر مبنای عرضه و تقاضا را در دستور کار قرار داده، جامعه با شوک قیمت ها مواجه شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور افزود: در عین حال، در این تصمیم گیری دولت، اطلاعات ناقصی از سوی عده ای از جمله نماینده مجلس نیز به جامعه وارد شده است.

وی تصریح کرد: صحبت ها درباره کمبود و یا نایاب شدن خوراک دام در کشور با قیمت دولتی، اشتباه است و صحیح نیست.

دپوی خوراک دام در انبارها و معادن برای اجرای طرح اقتصادی دولت 

رضایی خاطرنشان کرد: پایان سال گذشته خوراک دام به کشور وارد شد، با این وجود، این خوراک در انبارها و بنادر باقی ماند تا دولت برنامه جراحی اقتصادی را اجرایی کند و قیمت خوراک دام وارد شده برای عرضه به بازار نیز تعیین شود.

وی اعلام کرد: اخیرا عرضه خوراک دام یارانه ای از طریق سامانه بازارگاه شروع شده است که پیش بینی می شود حداقل تا پایان بهار امسال خوراک دام یارانه ای از طریق سامانه بازارگاه به بازار عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور افزود: با این وجود، این محصول نیز مشمول آزادسازی قیمت خواهد شد و ارز چهار هزار و 200 تومانی به واردات آن تعلق نخواهد گرفت.

وی بیان کرد: با آزادسازی قیمت خوراک دامی، مبنای قیمت گذاری، عرضه و تقاضا و قیمت دلار خواهد بود که البته این مبنا، مدیریت مصرف و حتی مازاد عرضه را نیز به همراه خواهد داشت.

 


 

انحصار واردات خوراک دام در دست عده ای خاص 
رضایی در پاسخ به این سوال که آیا تشکل ها و اتحادیه های صنعت دامپروری کشور به انجام واردات و تامین خوراک دام برای این صنعت دعوت خواهند شد یا خیر؟ اظهار کرد: واردات خوراک دام در انحصار عده ای خاص است و هنوز دستورالعملی مبنی بر ورود تشکل ها و اتحادیه های صنعت دامپروری کشور بر واردات خوراک دام به کشور ابلاغ نشده است.

وی با تصریح بر این مطلب که تا به کنون به تشکل ها و اتحادیه های صنعت دامپروری کشور امکان و اجازه واردات داده نشده است، بیان کرد: تحقق چنین مطالبه ای به گذر زمان نیاز دارد که شاید در آینده ای بلند مدت تحقق این مطالبه رقم بخورد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های منابع طبیعی کشور در ادامه تاکید کرد: دولت باید بخش خصوصی را برای مدیریت تولید همچنین مدیریت عرضه و تقاضا در بازار به پای کار دعوت کند و برای این بخش، وظیفه تعریف کند و آن را به حال خود رها نکند.

وی همچنین خواستار شد: دولت تمامی تصمیمات و اقدامات خود در راستای اجرای جراحی اقتصادی در دستور کار خود را به طور شفاف و به موقع به جامعه اطلاع رسانی کند تا افکار عمومی از اجرای اهداف آن ناامید نشوند.

در عین حال، رضایی در بخش دیگری از سخن خود از ناقص بودن چرخه تولید تا مصرف صنعت دامپروری در خراسان شمالی گلایه و انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه استان خراسان شمالی از قطب های صنعت دامپروری کشور است، با این وجود، در این استان هنوز زنجیره تولید تا مصرف آن تکمیل نشده است.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان