۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ناقوس پیری جمعیت ایران به صدا درآمد
کد خبر: ۳۵۷۶۶۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۶ ساعت: ۱۲:۴۱ ↗ لینک کوتاه

یک پژوهشگر در گفت‌وگو با صبح قزوین:

ناقوس پیری جمعیت ایران به صدا درآمد/ روزانه یکهزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی با بیان اینکه بر اساس آمارهای دقیق روزی یکهزار نوزاد از روی جهل خانواده‌ها سقط می‌شوند، گفت: هفت تا ۱۹ سال فرصت داریم تا از پیری جمعیت در سال ۱۴۲۰ جلوگیری کنیم.

ناقوس پیری جمعیت ایران به صدا درآمد
حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: در حال حاضر بحث جمعیت و فرزندآوری یکی از مسائل جدی در کشور بوده و تنها موضوعی است که مقام معظم رهبری نسبت به آینده آن اظهار امیدواری نمی‌کنند.

نویسنده کتاب مثبت ۳ ابراز کرد: تنها موضوعی که مقام معظم رهبری خیلی نسبت به آن خوشبین نیستند پیر شدن جمعیت است چه بسا که با ادامه این روند علاجی باقی نماند.

موسوی با بیان اینکه جمعیت ایران رو به پیری است، افزود: بر اساس آماری که سازمان ملل ارائه کرده 30سال دیگر جمعیت ایران به 30میلیون خواهد رسید و‌ کشور دچار سونامی پیری می‌شود؛ مگر اینکه اکنون تدبیری برای حل این معضل شود.
 
این نویسنده کتاب تشریح کرد: دهه اول انقلاب، نرخ باروری زنان ایران ۶/۴ درصد بود یعنی هر مادر به طور متوسط بیش‌از ۴ فرزند به دنیا می‌آورد و این در حالی بود که وزیر بهداشت وقت و عده‌ای دیگر تلاش کردند تا بحث کنترل جمعیت در ایران به قانون تبدیل شود.
 
وی عنوان کرد: با کنترل جمعیتی که انجام شد، در دهه هفتاد نرخ باروری ۶/۴ به ۳/۴ یعنی به نرخ جمعیت هدف رسیدیم؛ متاسفانه سیاست اشتباه این بود که تبلیغات در این راستا ادامه داشت و زمانی که به عدد مورد نیاز نرخ باروری رسیدیم، غفلت صورت گرفت.

نرخ باروری در ایران از نرخ جایگزین هم پایین است

نویسنده کتاب مثبت ۳ عنوان کرد: متاسفانه این تبلیغات اشتباه یعنی "فرزند کمتر؛ زندگی بهتر" آنقدر ادامه یافت تا اینکه به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شد؛ به طوریکه سال 1390 مقام معظم رهبری در خراسان رضوی با صراحت اعلام کردند که باید به ایران ۱۵۰ میلیونی برسیم و همه در این راستا اشتباه کردیم و هرچه زودتر باید سیاست‌های کنترل جمعیت جمع‌آوری شود.
 
موسوی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بارها مقام معظم رهبری در راستای فرزندآوری تذکر دادند اما وضعیت نه تنها بهتر نشده بلکه حتی حالت ایستایی هم پیدا نکرده و در حالت قهقرایی پیش می‌رویم.
 
این نویسنده کتاب اذعان کرد: بنابر آمار دقیق ثبت احوال اکنون نرخ باروری در ایران به ۱/۷ درصد رسیده است یعنی از هر زوج ایرانی یک بچه و نیم به دنیا به می‌‌آید که این امر موجب شده که جمعیت کشور سال به سال به سمت پیری برود.
 
وی عنوان کرد: اگر نرخ باروری و فرزندآوری ‌زوجین ایرانی ۲/۱ یا ۲/۲ دهم درصد باشد در واقع نرخ جایگزینی اتفاق افتاده یعنی جمعیت ایران همان ۸۵ میلیون نفر باقی می‌ماند.
 
نویسنده کتاب مثبت۳ تصریح کرد: اکنون که فرهنگ فرزندآوری تغییر کرده باید به طور مستمر این موضوع مطرح شود و امیدواریم که دولت هم در جهت اجرای سیاست‌های تشویقی قانون جوانی جمعیت که اخیرا در مجلس تصویب شده تعلل نکند.

دولت در اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت تعلل نکند

این نویسنده کتاب ابراز کرد: سیاست‌های خوبی که در رابطه با طرح جوانی جمعیت و فرزندآوری مطرح شده مانند ارائه زمین رایگان، تسهیلات با درصد پایین، ارائه خودرو بدون امتیاز ثبت‌نام، ارائه مسکن و... طرح‌های خوبی هستند که امیدواریم تحقق یابد.
 
وی بیان کرد: از آنجایی که فرهنگ فرزندآوری تغییر کرده با اعمال تمام سیاست‌های تشویقی و اقتصادی مسئله حل نمی‌شود چون گره کار در بینش، نگرش و فرهنگ است و همه چیز در مادیات خلاصه نمی‌شود چه بسا که اکنون می‌بینیم بسیاری از ثروتمندان و مرفهین تمایلی به فرزندآوری ندارند‌.
 
نویسنده کتاب مثبت ۳ گفت: والدین با افکاری نظیر فراهم کردن بهترین امکانات در واقع بزرگترین ظلم را در حق فرزندشان می‌کنند در حالی که حتی اگر بهترین امکانات را برای فرزندانشان تامین کنند، ارزش نسبت خواهر و برداری را برای آنها فراهم نمی‌کند.
 
وی با اشاره به لطمه‌‌های تک فرزندی عنوان کرد: در بخشی از کتاب مثبت ۳ به آسیب‌ها تک فرزندی اشاره شده به طوریکه در آینده علاوه‌بر خود فرزند؛ خانواده و جامعه او نیز آسیب خواهند دید.

بیش از 4هزار خانواده تک فرزند در کشور داریم

این نویسنده کتاب تاکید کرد: ۴ هزار و ۲۰۰خانواده تک فرزند در کشور داریم که نیمی از این خانواده‌ها متقاعد و صاحب فرزند دوم شوند از بحران خارج خواهیم شد.

موسوی ادامه داد: متأسفانه ایران سومین کشوری است که با سرعت به سمت پیر شدن حرکت می‌کند و این فاجعه بار است که شاید بسیاری از مردم به این موضوع توجهی ندارند.
 
وی عنوان کرد: بر اساس نظریه جمعیت شناسان هفت تا ۱۹ سال فرصت داریم تا از پیری جمعیت در سال ۱۴۲۰ جلوگیری کنیم در غیر این صورت قربانی سونامی پیری خواهیم شد.
 
موسوی در پایان گفت: بحث سقط جنین در ایران یک فاجعه بزرگ است که بر اساس آمارهای دقیق روزی یکهزار نوزاد از روی جهل خانواده‌ها سقط می‌شوند.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان