۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین این ۲۰ کتاب را در نمایشگاه از دست ندهید!
کد خبر: ۳۵۷۶۶۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۶ ساعت: ۹:۲۲ ↗ لینک کوتاه

پیشنهاد ویژه؛

پیشنهاد ویژه؛ این ۲۰ کتاب را در نمایشگاه از دست ندهید!

با پیشنهادهای ویژه به سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بروید

این ۲۰ کتاب را در نمایشگاه از دست ندهید!
 

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر صبح قزوین ؛در این پرونده مروری خواهیم داشت به 20 کتاب متنشرشده از سوی ناشران مختلف در حوزه‌های متنوع. این معرفی‌ها کوتاه و مختصر هستند تا علاقه‌مندان به‌سرعت بتوانند کتاب‌های مورد نظر خود را انتخاب و برای تهیه آن، اقدام کنند.

جمشید مشایخی

در گفت‌وگو با زاون قوکاسیان و ویدا مشایخی

ناشر: مرغابی

100 هزار تومان

زاون قوکاسیان، فیلم‌ساز و منتقد سینما، یکی از چهره‌های صاحب‌نظر در این عرصه بود. او در کنار فعالیت‌های سینمایی، آثاری هم با رویکردهای تاریخ شفاهی با سینماگران بزرگ ایران داشت که همگی از جمله کتاب‌های خواندنی در این حوزه هستند؛ گفت‌وگو با چهره‌هایی نظیر بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، خسرو سینایی، عباس کیارستمی و…. کتاب «جمشید مشایخی» اما پس از مرگ قوکاسیان و مشایخی منتشر شد. اسفندماه سال گذشته بود که رونمایی از این کتاب انجام شد و اثری عرضه شد درباره یکی از چهره‌های شاخص بازیگری سینمای ایران؛ بازیگری که بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال در کارنامه خود داشت. جمشید مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» دریافت کرده بود. مشایخی نشان درجه یک فرهنگ و هنر داشت. او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک» آغاز کرده بود و بعدها تبدیل به یکی از مشهورترین بازیگران تاریخ سینمای ایران شد.

هر چه بادا باد

نویسنده: استیو تولتز

مترجم: پیمان خاکسار

ناشر: چشمه

140 هزار تومان

کمتر کسی گمان می‌کرد رمان حجیمی نظیر «جزء از کل» تا این حد مورد استقبال خوانندگان قرار گیرد. استیو تولتز، نویسنده استرالیایی بود که در ایران اثری از او ترجمه نشده بود و پیمان خاکسار اولین مترجمی بود که او را به فارسی‌زبانان معرفی کرد. این رمان در حال حاضر در ایران به چاپ هفتاد و دوم رسیده. همین امر سبب شد خاکسار رمان دیگری از او با عنوان «ریگ روان» را ترجمه کند. البته هر دو ترجمه در ایران توسط ناشران دیگر و اغلب با مترجمان بی‌نام و نشان هم منتشر شد. حتی به شکل قاچاق و کف خیابانی هم در حال عرضه است. این‌ها جای تأسف دارد اما نشان دهنده استقبال مخاطبان از این رمان بود. خاکسار حالا سراغ رمان دیگری از این نویسنده رفته با عنوان «هر چه بادا باد». مخاطبانی که تاکنون آثار این نویسنده را مطالعه نکرده‌اند باید بدانند با داستان‌نویسی قصه‌گو مواجه خواهند بود که از داستان‌سرایی غافل نمی‌ماند اما در عین حال بسیار پایبند به مطرح کردن سوالات هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و مایه‌های فلسفی در آثارش است.

امید در تاریکی

(تاریخ‌های ناگفته، احتمالات بی‌کران)

نویسنده: ربه‌کا سولنیت

مترجم: نرگس حسن‌لی

ناشر: مهرگان خرد

45 هزار تومان

ربکا سولنیت، نویسنده‌ای آمریکایی است که درباره موضوعات مختلفی، از جمله حقوق زنان، محیط زیست و سیاست به نقد ادبی می‌پردازد. سولنیت اغلب در نشریات هارپرز و لیترری‌هاب یادداشت‌هایی درباره مسائل روز می‌نویسد. او وقتی هفده‌ساله بود برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. پس از آن به سان‌فرانسیسکو بازگشت و در سال ۱۹۸۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد و تاکنون نویسنده‌ای مستقل بوده‌. سولنیت از دهه هشتاد به فعالیت در کمپین‌های محیط زیستی و حقوق بشری پرداخت و در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش از سردمداران جنبش ضد جنگ بود و در این بین همواره برای آگاهی‌رسانی در حوزه تغییرات زیست‌محیطی و خشونت علیه زنان تلاش می‌کرد. او برنده جوایز متعددی از جمله بورس گوگنهایم، جایزه حلقه منتقدان کتاب ایالات متحده و جایزه لنِن برای آثار ادبی شده ‌است. ربکا سولنیت تا به حال بیش از بیست کتاب درباره حقوق زنان، تحول و خیزش اجتماعی، امید و فاجعه تألیف کرده‌ است. او در این کتاب، نگاهی نو به مسأله امید، آن هم در زمان فجایع زندگی دارد.

کاپیتالیسم

نویسنده: پل بولز

مترجم: شیرین سادات‌صفوی

ناشر: نی

86 هزار تومان

نشر «نی» به‌تازگی اقدام به انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌ها کرده با عنوان «کارگاه تاریخ»؛ سلسله کتاب‌هایی در شناخت مفاهیم و رویدادهای تاریخی که به‌خصوص از اوایل عصر مدرن تا روزگار کنونی را در بر می‌گیرد و زمینه‌ساز تحولاتی دوران‌ساز و تأثیرگذار بوده. کتاب «کاپیتالیسم» هم ذیل همین مجموعه تعریف شده. درپی فروپاشی اتحاد شوروی، «سرمایه» عرصه‌ای بی‌رقیب پیش روی خود دیده و در هر گوشه‌ عالم به رنگ و سیمایی خاص درآمده است. پل بولز، استاد اقتصاد و مطالعات بین‌الملل در دانشگاه نوردرن بریتیش کلمبیا، در این کتاب نخست مؤلفه‌های ثابت کاپیتالیسم را همراه با سیر تحولات آن در بستر زمان و مکان تبیین می‌کند و بعد ضمن طرح پرسش‌هایی اساسی، پاسخ‌هایی تأمل‌برانگیز به مسئله‌ کاپیتالیسم جهانی می‌دهد. چراکه کاپیتالیسم، ماندگارترین سیستم اقتصادی دوران ماست. واقعیت این است که بعد از یک قرن تلاش برای به زیر کشیدن این سیستم از سوی سوسیالیست‌ها، حالا قسمت اعظم جهان زیر سایه اقتصادهای کاپیتالیستی زندگی می‌‌کنند. به همین منظور مطالعه این سیستم اقتصادی و سیاسی می‌تواند برای علاقه‌مندان مباحث اقتصاد و تاریخ و سیاست، قابل تأمل باشد.

هیتلر و ظهور حزب نازی

فرانک مک‌دانو

ترجمه آرش کلانتری

ناشر: نی

80 هزار تومان

سال 1933، رئیس جمهور آلمان، پل فون هیندنبورگ، آدولف هیتلر را به مقام صدر اعظمی منصوب کرد. هیتلر در شرایطی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که از موج عظیم حمایت مردمی در انتخابات دموکراتیک برخوردار بود. یک سال قبل‌تر حزب نازی با 13 میلیون و 700 هزار رأی بزرگ‌ترین حزب سیاسی شده بود. هرچند بعدها قرار بود به شکل مستقیم یا غیرمستقیم عامل قتل حدود 55 میلیون نفر در جریان جنگ جهانی دوم باشد، اما واقعیت این بود که مردم به شعارهایش تن داده بودند. در واقع شور و احساسات هیتلر در برپایی آلمانی جدید، آشکارا به دل میلیون‌ها رأی‌دهنده آلمانی نشست. هیتلر نه از روی خدعه سیاسی، بلکه در کوران تحولات اجتماعی ناگهان به صدارت رسید و بخش عظیمی از جامعه آلمان را تحت تأثیر قرار داد. در واقع کتاب در پی آن است تا نشان بدهد ظهور و اوج‌گیری هیتلر و نازیسم نتیجه نظام سیاسی معیوبی نبود که در برابر معضلات اقتصادی به زانو درآمده باشد بلکه در واقع انقلابی بود مطابق خواست واقعی میلیون‌ها نفر از رأی‌دهندگان.

یک روز از زندگی ایوان دنیسوویچ

نویسنده: الکساندر سولژنیتسین

مترجم: رضا فرخ‌فال

ناشر: نشر نو

52 هزار تومان

«یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ» رمانی است از الکساندر سولژنیتسین که نخستین بار در نوامبر ۱۹۶۲ در مجله ادبی «دنیای نو» در شوروی سابق منتشر شد. انتشار چنین کتابی در آن سال‌ها بی‌سابقه بود. چراکه مردم همچنان حتی از جنازه استالین هم ترس داشتند. گذشته از این‌ها، سولژنيتسين به‌خاطر انتقاد از استالين به هشت سال كار در اردوگاه مخوف گولاگ محكوم شده بود و تا مرگ استالين در تبعيد مانده بود. او در آثارش جنايات استالين و فجايع اردوگاه‌هاى كار اجبارى را بى‌پرده فاش مى‌‌كرد كه به اخراج از ميهنش هم منجر شد. سال ۱۹۷۰ برندۀ جايزۀ نوبل ادبیات هم شد اما حکومت وقت اجازه خروج او را نداد و نتوانست برای دریافت جایزه از کشور خارج شود. در این کتاب، سولژنيتسين تصويری از یک روز عادی در اردوگاه كار اجبارى ترسيم مى‌كند و آن را نمادى می‌سازد از حيات هرروزه تحت حاكميت خودکامگان. این كتاب فقط درباره هرا‌س‌هاى حاكم بر عصر استالين نیست بلکه نوعی سلطه‌گری نظام‌های توتاليتر و سركوبگر را در هر دوره‌ای از ادورا تاریخ نشان‌تان می‌دهد.

استانبولی

نویسنده: منصور ضابطیان

ناشر: مون

75 هزار تومان

منصور ضابطیان، از مجری‌های موفق رادیو و تلویزیون است که با برنامه‌هایی نظیر «رادیو هفت» و «محاکات» توانسته استقبال خوبی بین مخاطبان داشته باشد. او نوشتن سفرنامه‌هایش را حدود یک دهه پیش شروع کرد؛ اول با «مارک و پلو» و بعد سفرنامه‌های دیگری نظیر «برگ اضافی»، «چای نعنا»، «سباستین و موآ»، «بی‌زمستان» و… در یکی از گفت‌وگوهایش درباره سفرنامه‌نویسی‌ها گفته: «از کتاب اولم «مارک و پلو» به بعد، یعنی از «مارک دو پلو»، سفرهایم به طور مشخص برای نگارش کتاب انجام می‌شد و گزارش سفرها دیگر برای مطبوعات نبود. این کار به بخشی از زندگی من بدل شده و سفر می‌روم که کتاب بنویسم و واقعا خیلی راضی هستم. انگار یک عده‌ای در طول سال منتظر هستند یک نفر به جای آن‌ها به مسافرت برود و چیزهایی را ببیند و برای‌شان بنویسد. من هم به عنوان وظیفه اجتماعی خودم، این کار را انجام می‌دهم.» او حالا تازه‌ترین سفرنامه‌اش از سفر به ترکیه را با عنوان «استانبولی»‌ منتشر کرده. کتاب نامی طنازانه دارد که در عین اشاره به پایتخت ترکیه به غذای ایرانی هم نظر دارد.

کالبدشکافی ترور

نویسنده: اندرو سینکر

مترجم: خسرو صبری

ناشر: نشر نو

200 هزار تومان

اندرو سینکلر، مورخ، رمان‌نویس و فیلمساز انگلیسی، در سال ۱۹۳۵ در آکسفورد متولد شد. او در دانشگاه‌های کمبریج و هاروارد و کلمبیا تحصیل کرد و از اعضای چرچیل‌کالج‌ِ دانشگاه کمبریج بود. آثارش در حوزه تاریخ، موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند؛ از «شوالیه‌های معبد» گرفته تا «چه‌گوارا» و «سازمان سیا». سینکر اما در کتاب «کالبدشکافی ترور» به شیوه‌ها و تفکرات تروریستی از شرق تا غرب و در پهنه‌های وسیع تمدنی مختلف پرداخته. «کالبدشکافی ترور» با ارائه جزئیاتی مفصل و دقیق، تصویر قساوت در تاریخ بشر را ترسیم می‌کند. او در این کتاب نشان می‌دهد که بشر در طول تاریخ، همواره از ترور و ارعاب، استفاده سیاسی کرده؛ چه زمانی که در دوره باستان در پی کسب خون‌بار قدرت بوده و چه در طول مبارزات خشونت‌بار انقلابیون و شورشیان مسلح و چه در شمایل دولت‌های مدرن. او در واقع در این کتاب می‌گوید هر کشوری در استفاده از تاکتیک‌های مربوط به ترور در جنگ‌هایی که درگیرشان بوده سهمی دارد. سینکلر بررسی ترور را از اساطیر یونان آغاز می‌کند و کار خود را در طی ۴۲ فصل، ادامه می‌دهد.

ایده‌های بزرگ فلسفی

(بازخوانی 131 اندیشه از 96 متفکر بزرگ جهان)

نویسنده: جانی تامسون

مترجم: شهاب‌الدین عباسی

130 هزار تومان

جانی تامسون در آکسفورد فلسفه تدریس می‌کند. او یک حساب کاربری و وب‌سایت محبوب و پرطرفدار اینستاگرامی به نام «فلسفه جیبی» را اداره می‌کند که حاصل گفت‌وگوهایش با دانشجویان و تاملات و مطالعات متراکم آثار فلسفی است. «ایده‌های بزرگ فلسفی» یک دائره‌المعارف فشرده بانشاط، خواندنی و تأمل‌برانگیز از اندیشه‌های فلسفی است. کتابی همه‌فهم که ایده‌های فلسفی را بدون تنزل محتوا معرفی می‌کند. تامسون در این کتاب، 131 اندیشه یا پرسش را با توجه به نظرات 96 متفکر بزرگ جهان، به‌طور مختصر و مفید مطرح می‌کند. از فیلسوفان سرشناسی نظیر نیچه و هایدگر و هگل گرفته تا نویسندگان محبوبی مثل کامو، پروست و کافکا. این مباحث در 10 بخش کلی‌تر دسته‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از: اخلاق، اگزیستانسیالیسم، هنرها، جامعه و روابط، دین و متافیزیک، ادبیات و زبان، علم، روان‌شناسی، فلسفه روزمره، معرفت و ذهن، سیاست و اقتصاد. این کتاب در واقع سیری است جذاب از آرا و اندیشه‌های برخی از چالشی‌ترین ذهن‌های 2500 سال گذشته درباره پرسش‌های مهم زندگی. او در این کتاب نشان می‌دهد چرا این پرسش‌ها به همه ما و به همه زمان‌ها مربوط می‌شوند.

تجاوز به سبک یک جنتلمن

نویسنده: سید میثم میرهادی

مترجم: الهام بن عباس

ناشر: ستاک

45 هزار تومان

جنگ بوسنی از سال ۱۹۹۲م. آغاز شد و در سال ۱۹۹۵م. با امضای قرارداد «دیتون» به پایان رسید. در این جنگ، بیشترین آسیب به کودکان و زنان بوسنیایی وارد شد، بیش از ۸ هزار مسلمان به قتل رسیدند و بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی کشته شدند. همچنین هزاران زن مورد تجاوز قرار گرفتند که بر اساس آن مستندها و آثار سینمایی فراوانی ساخته شده است. هرچند برخی کشورها همواره در حال رد گم کردن از این نسل‌کشی عظیم بودند و تمایل داشتند درباره آن چیزی گفته نشود اما نتایج این فاجعه چنان هولناک و وحشتناک بود که امروزه کسی یارای رد کردن مستنداتش را ندارد. این جنگ، بعد از جنگ‌جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در قاره اروپا بود و زنان مسلمان بوسنیایی، هزینۀ بسیار سنگینی در آن متحمل شدند. کتاب «تجاوز به سبک یک جنتلمن» هم بر اساس همین واقعیات نوشته شده. این کتاب اثر پژوهش‌های سید میثم میرهادی براساس یافته‌هایی از افرادی است که مورد خشونت‌های جنگی قرار گرفته‌اند. ترجمه‌های این گفته‌ها توسط الهام بن عباس، به زبان روان داستان درآمده و در نشر ستاک چاپ شده است.

ژن

(تاریخ خودمانی)

سیدارتا موکرجی

مترجم: حسین رأسی

ناشر: فرهنگ معاصر

240 هزار تومان

پال برگ، برنده جایزه نوبل شیمی، درباره این کتاب گفته: «کتاب ژن، حاصل آمیزش شکوهمندی است از علم حیات، نیروهایی که با جوهر و ذات این علم رودررو می‌شوند و همچنین چالش‌های اخلاقی و فلسفی مستتر در درک ما از مفهوم انسان بودن.» نثر روان و سرگرم‌کننده سیدارتا موکرجی در کتاب «تاریخ ژن خودمانی»، روشنگر سفر اکتشافی رمزگشایی از شاه کُد دستورالعمل‌هایی است که سازنده و تشریح‌کننده ماهیت انسان، حاکم بر فرم، علمکرد و سرنوشت او، و تعیین‌کننده آینده فرزندان ماست. داستان ژن، در سال 1856 از باغچه یک صومعه دورافتاده وابسته به آگوستین مقدس در ایالت موراویا – واقع در جمهوری چک کنونی – آغاز می‌شود. در همین صومعه بود که باغبان و راهب تازه‌واردی به نام گریگور مندل که علاقه عجیبی به تولید و پرورش بوته‌های نخودفرنگی داشت، به‌طور اتفاقی با گزاره «واحد انتقال صفات موروثی» روبه‌رو شد. این گزاره با نظریه تکامل چارلز داروین در اواخر قرن نوزدهم و همچنین تجربه خوفناک بهسازی نژادی کارگزاران آلمان نازی در دهه 1940 تلاقی پیدا می‌کند. ظهور پدیده ژن، علم زیست‌شناسی را در دوران پس از جنگ جهانی دوم متحول می‌کند.

تو زودتر بکش

(60 سال ترورهای موساد به روایت یک محقق اسرائیلی)

نویسنده: رونین برگمن

مترجم: وحید خضاب

ناشر: شهید کاظمی

100 هزار تومان

رونین برگمن، سالیان طولانی است که در عرصه ژورنالیسم تحقیقی فعالیت دارد و مقالات و کتب او در سراسر جهان، خوانندگان فراوانی یافته. کتاب حاضر، آخرین اثر تحقیقی اوست که در سال گذشته منتشر شده و از همان آغاز، نظرهای فراوانی را به خود جلب کرده است. کتاب، روایتی اسرائیلی از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هر هر چیز بر ترورهای صورت‌گرفته از سوی این دستگاه‌ها تمرکز دارد. برگمن برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه‌ها، هزاران سند (که برخی از آن‌ها محرمانه بوده و به‌صورت غیرقانونی در اختیارش قرار گرفته) و تعداد بی‌شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است. اما اهمیت بیشتر این کتاب، به صدها مصاحبه اختصاصی نویسنده یا کسانی برمی‌گردد که خود به‌صورت مستقیم در این سازمان‌ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته‌اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آن‌ها نیز در بالاترین سطح بوده و همین اطلاعات آن‌ها را به معنای دقیق کلمه «دست اول» کرده است.

موج‌آفرینی

نویسنده: ماریو بارگاس یوسا

مترجم: مهدی غبرایی

ناشر: خزه

140 هزار تومان

ماریو بارگاس یوسا، برنده نوبل ادبیات سال 2010، بیشتر به رمان نویسی شهرت دارد و از جمله آثارِ مطرحش می توان به «جنگِ آخرالزمان»، «گفت‌وگو در کاتادرال»، «سورِ بُز» و «سال‌های سگی» اشاره کرد. دو عنصر قدرت و خشونت، مهم‌ترین شاخصه رمان‌هایش هستند و از دریچه همین دو مؤلفه انسانی، تاریخ دیکتاتوری‌های قرن بیستم در آمریکای لاتین را ورق می‌زند. ماریو بارگاس یوسا، قصه‌گوی کم‌نظیری است که هر خواننده‌ای را پایا آثارش می‌نشاند و تمام رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش، گواه این مدعاست. او با بیش از ده رمان، نمایشنامه، نقد ادبی و سفرنامه، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان زنده ادبیات امروز است. یوسا علاوه بر این‌ها در کارنامه خود صدها مقاله در زمینه‌های ادبی، هنری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد. کتاب «موج‌آفرینی» که به‌تازگی از این نویسنده ترجمه شده، گزیده‌ای است از مهم‌ترین و بهترین مقالات او. در این کتاب می‌توان دیدگاه‌های یوسا را درباره نویسندگانی چون آلبر کامو، ویلیام فاکنر، ژان پل سارتر و… دید. او در این کتاب همچنین از دیدارش با لوئیس بونوئل فیلمساز نوشته و اسطوره‌ فوتبال دنیا، دیه‌گو مارادونا.

هلگولند

(درک معنای انقلاب کوانتومی)

نویسنده: کارلو رووِلّی

مترجم: سمانه نوروزی

ناشر: چترنگ

50 هزار تومان

از کارلو رووِلّی در ایران چندین اثر ترجمه شده: از جمله «گفتارهایی از فیزیک»، «سِیر زمان»، «روی دیگر حقیقت؛ سفر به گرانش کوانتومی»، «جاهایی در جهان که مهربانی مهم‌تر از قانون است»، «واقعیت ناپیدا» و…. شاخصه اصلی آثار رووِلّی اما سادگی و همه‌فهمی آثارش است؛ طوری‌که مخاطب غیرمتخصص نیز می‌تواند به راحتی با آثارش ارتباط برقرار کند. او در «هولگلند» روند شکل‌گیری نظریۀ کوانتوم را با بیانی گیرا شرح می‌دهد و با مثال‌ها و چالش‌های ابتدایی نظریه، خواننده را به درک آن رهنمون می‌شود. پس از آن است که نظریه را بسط می‌دهد و به جنبه‌های فلسفی و درک و شناخت انسان و نظریات اجتماعی همراه با این نظریه می‌پردازد. گستره وسیع مطالعات نویسنده و خوشه‌چینی او از فرهنگ‌های مختلف دیدگاهی پهناور در برابر خواننده علاقه‌مند می‌گسترد و او را به تعمق و مطالعات بیشتر راغب می‌کند. کارلو رووِلّی فیزیک‌دان نظری است که سهم به‌سزایی در فیزیک فضا و زمان داشته است. او در ایتالیا و آمریکا مشغول به کار است و اکنون سرپرستی گروه تحقیقاتی گرانش کوانتومی را در مرکز فیزیک نظری مارسی، در فرانسه، به عهده دارد.

کلاه‌گردانی میان آس‌ و پاس‌ها

نویسنده: حسین سناپور

ناشر: برج

45 هزار تومان

حسین سناپور، حالا بعد از سه دهه و انتشار 9 رمان، دیگر به شمایلی تبدیل شده که همواره به وضعیت جامعه شهری ایران و جوانان متجدد این جامعه می‌پردازد و دغدغه‌ها، خواسته‌ها، عشق‌ها، دوستی‌ها، روابط و سبک زندگی آن‌ها را با تعمقی ویژه روایت می‌کند. سناپور به ویژه در «نیمه‌ غایب» و «ویران می‌آیی»، جوانان طبقه متوسط تحصیلکرده با سویه‌های فکری و رفتاری روشنفکرانه، درگیر با سیاست و البته عشق، را روایت می‌کند. کتاب «کلاه‌گردانی میان آس‌وپاس‌ها» روایت وضعیت جوانان حاضر در دهه پنجم انقلاب است، جوانانی آزادتر و بی‌قیدتر و آگاه‌تر از منظر حجم عظیم اطلاعات تکثیرشده در عصر انفجار اطلاعات و البته سردرگم‌تر! شخصیت‌های رمان تازه‌ سناپور، زنان و مردان امروزی طبقه‌ متوسطی هستند که به همه مناظر تهران این سال‌ها سرک می‌کشند و در خلال گفت‌وگوهای‌شان قصد دارند مسیری برای کامیابی‌شان برگزینند. سناپور در «کلاه‌گردانی میان آس‌وپاس‌ها» انتهای مسیر حرکت نسل‌های آرمانگرای جوانان شهری ایرانی را ترسیم کرده و سرخوردگی عمیق ریشه دوانده در آن‌ها را که منتهی به ناامیدی از مفهوم وطن و سرزمین مادری شده، هویدا می‌کند.

آلِگرو (ترانه زندگی)

نویسنده: آریل دورفمن

مترجم: حسن امامی

ناشر: برج

78 هزار تومان

«مرگ و دوشیزه»، فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی بود که نمایشنامه آن را آریل دورفمن نوشته؛ قصه‌ای تلخ از روایت وحشتناک تجاوز به زنان مبارز در حکومتی دیکتاتوری. دورفمن رمان‌هایی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به رمان «اعتماد» اشاره کرد؛ داستانی خواندنی و نفس‌گیر دوباره در پیچ و تاب گرفتاری در حکومت‌های توتالیتر. دورفمن در بوینس آیرس چشم به جهان گشود. کمی پس از تولد آریل، خانواده‌اش به آمریکا نقل مکان کردند و او ده سال از دوران کودکی خود را در ایالات متحده گذراند. دورفمن به همراه خانواده در سال ۱۹۵۴ به شیلی رفت. او پس از حضور در دانشگاه شیلی، در سال ۱۹۶۷ به شهروندی شیلی درآمد. به همین خاطر از او بیشتر به عنوان نویسنده‌ای شیلیایی یاد می‌شود. «آلگرو» (ترانه زندگی) تازه‌ترین اثری است که از این نویسنده به فارسی ترجمه شده. او در این رمان به جادوی ادبیات و موسیقی پرداخته. ماجرا از جایی شروع می‌شود که موتزارت به آرامگاه یوهان سباستین باخ رفته است. موتزارت یقین دارد که چیزی در مرگ بزرگ‌ترین موزیسین باروک وجود دارد؛ کیفیتی که خود رازی ناگشوده است….

نخل و همسایه‌ها

نویسنده: غائب طعمه فرمان

مترجم: معانی شعبانی

ناشر: ثالث

99 هزار تومان

«نخل و همسایه‌ها» را یکی از شاهکارهای ادبیات نوین عرب می‌دانند. در فهرست صد رمان برتر ادبیات عرب هم همواره نامش را آورده‌اند. البته این رمان پیشتر با ترجمه موسی اسوار از سوی نشر «هرمس» چاپ شده بود اما انتشار آن از سوی ناشری دیگر، بهانه‌ای شده تا معرفی دیگری از آن ارائه بدهیم. چراکه کتاب درباره رنج روزگار نویسنده‌ای عراقی است از آنچه در زندگی‌اش دیده. «نخل و همسایه‌ها» ماهیتی ضد استعماری دارد. قهرمان داستان این رمان یک زن نانوا به نام سلیمه که در دوران پادشاهی ملک فیصل، آخرین پادشاه عراق، با سختی روزگار می‌گذراند. داستان مربوط به دورانی است که انگلیسی‌ها عراق را اشغال کرده و از نفت و منابعش استفاده می‌کردند. در نتیجه در عراق هم مثل ایران که از آمدن نیروهای بیگانه ضربه زیادی خورده بود، آرد نایاب و مردم مبتلا به قحطی می‌شوند. در این داستان خانه‌ای قدیمی و دوری وجود دارد که همسایه‌ها در آن، دور هم زندگی می‌کنند و شبیه به خانه «همسایه‌ها»ی احمد محمود است. از این جهت برخی این رمان با رمان «همسایه‌ها»ی احمد محمود مقایسه کرده‌اند.

در قلمرو پادشاهان

نویسنده: کارمن بن لادن

مترجم: علیرضا میراسداله

ناشر: ثالث

70 هزار تومان

در سال 1974، کارمن بن لادن، زنی نیمه‌ایرانی و نیمه‌سوئیسی به ازدواج یکی از پسران خانواده بن لادن درآمد. او جوان و عاشق‌پیشه بود. زنی اروپایی که به خانواده‌ای عربستانی قدم گذاشته بود با فرهنگی پیچیده و عجیب. ضمن اینکه اسامه بن لادن، برادر شوهر او بود. کارمن بن لادن در این کتاب که با عنوان پرده‌برداری از اسرار بزرگ‌ترین و قدرتمندترین خانواده سعودی منتشر شده است، سعی می‌کند تصویر نسبتا کاملی از روابط درون خانواده بن لادن نشان دهد. او به دنبال اثبات این مطلب است که اگرچه خانواده بن لادن در ظاهر اسامه را از خود طرد کرده بودند اما در حقیقت همچنان پیوندهای خود را با او حفظ کرده و به او کمک‌های مالی و اقتصادی می‌رسانند. ضمن اینکه هرگز سهم او را از ارث پدری بین خود تقسیم نکردند. کارمن در این کتاب با شکافتن رابطه میان برادران بن لادن این حقیقت را آشکار می‌کند که پیوندهای عشیره‌ای در جامعه سنتی و بدوی عربستان در این کشور که مظاهر تمدن غرب در همه جای آن مشاهده می‌شود، همچنان حرف اول را می‌زند.

نشخوار ذهنی

(چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟)

نویسنده: اتان کراس

مترجم: شاهین غفاری

ناشر: فلسفه

78 هزار تومان

نیویورک تایمز درباره این کتاب نوشته است: «در مورد صدای درونی ما چیزی بسیار اسرارآمیز و حتی فوق العاده وجود دارد؛ وسیله‌ای که به وسیله آن ما خود را از این که چه کسی هستیم و چه اندیشه‌هایی داریم، آگاه می‌کنیم. کراس ایده‌های خوبی در مورد نحوه مدیریت این صدا دارد.»

«نشخوار ذهنی»، بهترین کتاب روان‌شناسی سال از نگاه واشینگتن پست، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان هم بوده. اتان کراس در این کتاب به مبحثی می‌پردازد که این روزها بسیاری از ما با آن درگیر هستیم؛ نوعی گفت‌وگوی درونی که گاهی به منازعه و جنجال می‌کشد و گاهی حتی توان تفکر را از ما می‌گیرد. تا جایی که دچار نوعی خستگی شدید و ملالی بی‌اندازه می‌شویم. در واقع بحث اصلی این کتاب، سر و صداهای ذهنی و راه کنترل کردن آن‌هاست. اتان کراس در کتاب «نشخوار ذهنی» ابتدا به این موضوع می‌پردازد که اساسا چرا ما با خود صحبت می‌کنیم و سپس ما را با این پدیده بیشتر آشنا می‌کند. کراس به ما می‌آموزد که چگونه می‌توانیم این افکار را مدیریت کنیم تا شاهد تاثیر مثبت آن بر زندگی‌مان باشیم.

به رنگ ارغوان

نویسنده: آلیس واکر

مترجم: امیرحسین مهدی‌زاده

ناشر: همان

120 هزار تومان

آلیس واکر نویسنده، شاعر، و فعال سیاسی آمریکایی آفریقایی‌تبار، از مهم‌ترین چهره‌های ادبی معاصر است. او در فوریه ۱۹۴۴ در ایالت جورجیای آمریکا به دنیا آمد. واکر اولین نویسنده سیاه‌پوست برنده جایزه پولیتزر در داستان است. «به رنگ ارغوان» یکی از آثار مشهور اوست. ماجرای این رمان اما چیست؟ داستان «به رنگ ارغوان» در جنوب ایالات متحده آمریکا و در سال‌های میانه دو جنگ جهانی می‌گذرد. سیلی دختر جوان سیاه‌پوستی است که در فقر و تبعیض نژادی به دنیا آمده و زندگی‌اش توام با سختی‌های طاقت‌فرسا است. فرزندان ناخواسته‌ای دارد که از او گرفته‌اند، از خواهر عزیزش نتی دور افتاده و در ازدواجی رنج‌آور گرفتار شده است. اما زمانی می‌رسد که با شوگ ایوری افسونگر آشنا می‌شود؛ خواننده جذاب و مسحورکننده‌ای که اختیار سرنوشتش را خود به دست گرفته است. اندک اندک قدرت روحی‌اش کشف می‌کند و خود را از گذشته رها کرده، دوران متفاوتی را با پیوستن به عزیزانش تجربه می‌کند. در مجموع رمان تلاش دارد از موقعیتی بحرانی با پشت سر گذاشتن تجربیاتی برای کاراکترها، به وضعیتی الهام‌بخش و تازه برسد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان