۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی موقوفات قزوین است
کد خبر: ۳۵۷۶۵۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۵ ساعت: ۲۲:۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی موقوفات قزوین است/ ۲۰ درصد استان موقوفه است

سید مصطفی مجیدی گفت: براساس آمار ۲۰ درصد استان در مالکیت وقف است و ۳۴ هزار و ۶۰۰ رقبه موقوفه در قزوین وجود دارد.

۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی موقوفات قزوین است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام سید مصطفی مجیدی در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین که عصر امروز برگزار شد با اشاره به گره‌گشایی وقف در طول تاریخ اظهار کرد: برخلاف اینکه نام وقف ایستایی و انجماد را به ذهن متبادر می‌سازد اما دارای حیات است.

وی با اشاره به وجود ۸۱۵ موقوفه منفعتی و ۲ هزار موقوفه انتفاعی در استان افزود: موقوفه انتفاعی به موقوفاتی‌ گفته می‌شود که برای ساخت دانشگاه، بیمارستان، مدرسه و مسجد وقف شده است اما در موقوفه منفعتی واقف عین اموال را حبس و متولی وقف را مکلف به احیا و کسب درآمد برای نیات خیر می‌کند.

۲۰ درصد استان در مالیک وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به ۱۶۴ هزار اراضی موقوفه در استان گفت: براساس آمار ۲۰ درصد استان در مالکیت وقف است و ۳۴ هزار و ۶۰۰ رقبه موقوفه قزوین وجود دارد.

این‌ مسئول ادامه داد: ۳۵۰ هزار میلیاردتومان ارزش ریالی موقوفات استان است.

مجیدی تاکید کرد: اگر موقوفات استان یک درصد درآمد سالانه داشته باشد قزوین از اعتبار دولتی بی‌نیاز می‌شود.

وی عنوان کرد: درآمد موقوفات استان در سال گذشته ۸۵ میلیارد تومان بود که این آمار برای ما بسیار تاسف بار است.

این مسئول با اشاره به فروش اراضی موقوفه استان در اصلاحات ارضی تصریح کرد: قزوین اولین استانی است که اراضی موقوفه خود را صددرصد از وقف خارج و به مردم واگذار کرده است.

مجیدی افزود: اکنون قزوین یکهزار و ۲۴۰ پلاک دارد که ۲۵۴ پلاک و به عبارتی یک پنجم آن وقف است.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد متصرفین موقوفات استان به قانون وقف تمکین نمی‌کنند و علیه آن موضع‌گیری دارند.

۵۰۶ موقوفه متعلق به دوران انقلاب اسلامی است

این مسئول عنوان کرد: برخلاف اینکه می‌گویند داشته‌های اوقاف متعلق به قبل از انقلاب اسلامی است اما از ۸۱۴ موقوفه منفعتی استان ۳۰۹ موقوفه متعلق به اول اسلام تا سال ۱۳۳۳ و ۵۰۶ وقف دیگر متعلق به دوران انقلاب اسلامی می‌باشد.

مدیرکل اوقاف استان اظهار کرد: ناکارآمدی برخی‌ها در دهه‌های گذشته باعث شده است که عده‌ای اوقاف را یک معضل بدانند درصورتی که اولین سایت چشم الکترون ایران با حمایت وقف و با همراهی روسیه در قزوین شکل خواهد گرفت.

این مسئول ادامه داد: وقف در حوزه‌های مختلف مانند دانش بنیان، علمی و آموزشی، کشاورزی و فرهنگی حضور دارد و بنابراین مجموعه اوقاف برای برون رفت از فضای عدم بهره‌برداری از وقف می‌خواهد پلاک به پلاک تبدیل به احسن انجام دهد.

مجیدی تاکید کرد: برای اینکه اوقاف بتواند در حوزه اشتغال و تولید در استان خدمتگزار باشد باید پاشنه‌ها را بالا کشید و با رعایت حقوق مردم، افراز و تبدیل احسن را انجام داد.

وی در پایان با بیان اینکه وقف یک سازمان مستقل است؛ گفت: اگر بحث افراز در قزوین به عنوان پایلوت به خوبی شکل بگیرد گام بسیار بلندی در حوزه اشتغال دانش بنیان برخواهیم داشت.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان