۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برخی از عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین رضایت ندارند
کد خبر: ۳۵۷۶۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۴ ساعت: ۲۳:۵۷ ↗ لینک کوتاه

معاون شهردار:

برخی از عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین رضایت ندارند

محمودی‌کلایه با اشاره به اینکه برخی از عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین رضایت ندارند، افزود: نمی‌توانیم حمایت مالی از نهادهای دولتی و حاکمیتی داشته باشیم؛ اموال شهرداری فقط متعلق به مردم شهر است و حاکمیت و دولت سهمی در آن ندارند.

برخی از عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین رضایت ندارند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام محمد محمودی کلایه در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز در خانه شهروند قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در بدو ورود به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، بزرگترین مشکل این بود که سازمان نیاز به یک هویت بخشی جدی داشت.

وی افزود: هویت سازمان یا باید از نو بازیابی می‌شد یا باید هویت جدیدی برای آن تعریف می‌کردیم و این یک کار زمین مانده و‌ جدی بود.

سرپرست معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ادامه داد: ماموریت‌های غیر تکلیفی و غیر رسالتی سازمان را از نقش اصلی خود خارج و این به لایه‌های مختلف کارمندان هم سرایت کرده بود.

این مسئول اذعان کرد: در گام اول باید به اصل و رسالت سازمان بازمی‌گشتیم که ذیل همین حرکت معاونت اجتماعی را ایجاد کردیم چون یکی از حوزه‌های زمین مانده بود و پیش از این هیچ مسئول مستقیمی برای این موضوعات وجود نداشت.
 
معاون شهردار قزوین افزود: سعی ما بر این بود که به جای اصلاح محصولات به اصلاح فرآیند و ریشه‌ها برسیم که ماندگارتر و اثرگذارتر است.

معوقات مالی در سازمان نداریم

این مسئول اذعان کرد: یکی از موارد اصلاح ساختار مالی بود که در گذشته معوقات مالی در سازمان مشاهده می‌شد اما در دوره جدید هیچ مخاطبی نداریم که بعد از انجام کار برای سازمان، تعهد مالی آن برآورد نشده باشد.

وی ابراز کرد: در کنار تمام کارها و اصلاحات انجام‌شده اما احساس می‌کنم که برخی هنوز از سازمان ما دلخور هستند و ما می‌خواهیم دلیل آن را از طریق هم‌اندیشی با رسانه‌ها بدانیم و نقدها و اشکالاتی که به سازمان وارد است را بشنویم.

محمودی عنوان کرد: برخی انتظاراتی دارند که جزو ماموریت‌های ما نیست؛ نمی‌توانیم حمایت مالی از نهادهای دولتی و حاکمیتی داشته باشیم؛ طبق قانون، اموال شهرداری فقط متعلق به مردم شهر است و حاکمیت و دولت سهمی در آن ندارند.

سرپرست معاونت فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ادامه داد: هر موضوعی که خارج از ماموریت حقوق عامه و مردم شهر باشد منع جدی قانونی دارد لذا در مساعدت‌های مالی نسبت به دستگاه‌های دولتی منع قانونی و شرعی داریم.

این مسئول در ادامه توضیح این مسئله گفت: به دلیل همین منع قانونی که در حمایت مالی از نهادها و ارگان‌ها داریم باعث ایجاد کدورت در آنها شده و این رو عملکرد ما را در حمایت‌ها ناقص برداشت می‌کنند در حالی که ما داریم طبق قانون عمل می‌کنیم.

چاپ بنر را ضدفرهنگ در شهر می‌دانیم

وی افزود: برخی حمایت‌هایی که پیش از این در سازمان اتفاق افتاده جنبه فرهنگی نداشت و طبق بررسی‌ها تنها در سه فصل اول سال گذشته حدود ۱۵ هزار متر مربع بنر در سازمان چاپ شده که این میزان از قزوین تا محمدیه را پوشش می‌دهد و ما این کار را نه تنها یک کار فرهنگی نمی‌دانیم بلکه یک کار ضدفرهنگ در فرهنگ شهروندی می‌دانیم.

محمودی تصریح کرد: این اقدامات تا کجا ادامه خواهد داشت آیا نباید رنج اصلاح این رویه را به جان بخریم تا رویکردها تغییر کند؟ تبعات این ۱۵هزار متر می‌شود چندصد میلیون بدهی به صنعت چاپ که آیا اسم این کار یک کار فرهنگی است؟

وی اذعان کرد: متاسفانه این انتظار از سازمان وجود دارد که به عنوان پشتیبان فعالیت‌های فرهنگی نهادهای دولتی یا بخش‌های مردمی پای کار باشد که این انتظار به جایی نیست، اگر چه چنین اتفاقاتی در گذشته افتاده اما استمرار آن موجب می‌شود به این نقطه برسیم که بپرسیم سازمان سازمان فرهنگی در حوزه فعالیت‌های خود چه کارنامه قابل دفاعی دارد؟

این مسئول ابراز کرد: پول پاشی بدون پیوست‌های برنامه‌ای و بدون توجه به اسناد بالادستی و ماموریت‌ها و‌ رسالت‌ها به هیچ عنوان جزو تکالیف سازمان ما نیست.

محمودی با اشاره به اینکه از همه پدیده‌های فرهنگی شهری حمایت می‌کنیم، بیان کرد: تمام ظرفیت‌های سازمان را در خدمت اهداف عمومی و شهری می‌دانم اما حمایت‌ها براساس طرح‌هایی است که منفعت عمومی داشته باشد.

ما مخالف رقص در برنامه‌های نوروزی بودیم

معاون شهردار قزوین اذعان کرد: برای شادی و نشاط برنامه‌های عید سعی کردیم اگر تعداد برنامه‌ها کم است اما کیفیت خوبی داشته باشند؛ به طور خاص هم تعصبی داشتیم که در فضای نوروزی موضوع رقص وارد نشود.

وی اضافه کرد: اما در برنامه مشابهی که هیچ‌ نسبتی با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نداشت، رقص اقوام‌ را در لیست برنامه‌ها گنجاندند و برخی ما را مورد بازخواست قرار دادند که نهایت سعی خود را کردیم تا به دغدغه‌مندان فرهنگی ثابت کنیم که چنین خطایی از ما سر نزده اما در فضای رسانه‌ای و مجازی این گناه نابخشودنی را بر ما نوشتند.

محمودی عنوان کرد: این هجمه‌ها مدیران را در انجام مأموریت‌ها دلسرد می‌کند و می‌طلبد که رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی به کمک ما بیایند.

این مسئول با اشاره به اینکه بهسازی فرهنگ سراها برای معلولین در دستور کار است، بیان کرد: رصد مستمر آسیب‌های اجتماعی یکی از ماموریت‌های سازمان بوده که مغفول واقع شده و ما این کار را آغاز کردیم.

سرپرست معاونت فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهردار قزوین با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی شهر قزوین گفت: بلندترین تعابیر درباره هویت شهر قزوین را در سخنان مقام معظم رهبری در سفر به استان مشاهده می‌کنیم که در جای دیگر مشابه آن را نمی‌بینیم.

فرهنگسراهای تخصصی در شهر ایجاد می‌شود

وی بیان کرد: یکی از پیشنهادات ما به شورای شهر ایجاد فرهنگسرای هویت شهری است و در این راستا تعدادی فرهنگسرای تخصصی در شهر تعریف می‌کنیم که مرجع آن موضوع تخصصی در شهر باشد.

محمودی تاکید کرد: ما برای مجموعه قرآن و عترت فرهنگسرای تخصصی پیش‌بینی کردیم چون این حوزه متولی مشخصی در شهر ندارد؛ همچنین در حوزه فرهنگ پایداری و مقاومت هم فرهنگسرای تخصصی خواهیم داشت و شاید بتوانیم در حوزه علم و فناوری هم خانه علوم ایجاد کنیم.

این مسئول افزود: در حوزه سلامت، انقلاب و مهدویت هم در صدد هستیم که فرهنگسرای تخصصی ایجاد کنیم که شاید همه این بخش‌ها در‌ سال جاری به لحاظ سخت افزاری و زیرساختی قابل بهره‌برداری نباشد اما در مرحله اخذ مجوز هستیم.

وی اذعان کرد: ما در فرهنگسراها نه به دنبال نگاه اقتصادی و نه سفارشی سازی فرهنگسراها هستیم چون اگر از مجرای ضوابط قانونی عبور کنیم ممکن است به مبتلای به دام شخصی سازی غیرقابل دفاع شویم، بنابراین بر مدار قانون حرکت می‌کنیم.

معاون شهردار قزوین در پایان گفت: هیچ نگاه سیاسی در مجموعه ما نیست و دست سیاست از برنامه‌های فرهنگی و هنر کوتاه است و سازمان فرهنگی ورزشی حیات خلوت هیچ شخص، گروه‌ سیاسی نیست و ما وقف مردم هستیم و باید تمام کارهای ما برای شهروندان باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان