۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پیش‌بینی‌ ۴سال پیش استاندار قزوین در مورد خطرات ارز ترجیحی
کد خبر: ۳۵۷۶۳۵ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۵ ساعت: ۰:۵۳ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

پیش‌بینی‌ ۴سال پیش استاندار قزوین در مورد خطرات ارز ترجیحی/ پوست موزهایی که دولت روحانی در مسیر اقتصاد کشور پهن کرد

نخستين روزهای سال ٩٧ با نوسانات بازار ارز همراه بود و اين امر نگرانی‌های منتقدان را در پی داشت؛ در ظاهر دولت تدبیر و امید سعی داشت دست دلالان را از بازار ارز كوتاه کند ولی در واقع مديران وقت بانک مركزی اقتصاد کشور را در سراشیبی سقوط رها کردند.

پیش‌بینی‌ ۴سال پیش استاندار قزوین در مورد خطرات ارز ترجیحی
به گزارش صبح قزوین، وقتی به گذشته دلار برمی‌گردیم، با اندکی جستجو در سایت‌های گوناگون به اطلاعات جالبی دست پیدا می‌کنیم که شاید بیان مجدد آن خالی از لطف نباشد.

نخستين روزهای سال ٩٧ با نوسانات بازار ارز همراه شد و اين امر نگرانی‌هایی را در پی داشت. در ظاهر دولت تدبیر و امید سعی داشت دست دلالان را از بازار ارز كوتاه و این فضای ناآرام اقتصادی را سروسامان دهد.

در این میان برخی کارشناسان همواره اشتباه راهبردی دولت وقت را متذکر و با هشدارهای جدی سعی داشتند اقتصاد کشور را از این پرتگاه نجات دهند ولی همواره منتقدان را متهم به بدخواهی کرده، قلم‌هایشان را شکسته و دهان‌هایشان را می‌بستند.

محمدمهدی اعلايی از آن دسته افرادی است که در سال 97 بارها خطر ارزهای ترجیحی 4200 تومانی را متذکر شد و این در حالی است که با حمله یکپارچه رسانه‌های اطلاح‌طلب روبرو و وی را از مدیرانی که غوره نشده مویز شدند، معرفی کردند.

اعلایی در همان سال به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت بیمه ایران منصوب شده بود که بارها با تبيين استراتژی مالی و ارزی کشور ، خطر اقدامات و تصمیمات وقت را متذکر شده بود که البته مورد هجمه رسانه‌های حامی دولت تدبیر قرار گرفت.

وی در شبکه اجتماعی خود با تحلیل شرایط موجود کشور نوشته بود: به نظرم هیچ فرد اقتصاد خوانده یا فعال اقتصادی صاحب تحلیلی نباشد که سبک فعلی مدیریت بر بازار ارز توسط بانک مرکزی را تایید کند .

تا کی قرار است رفتارهای احساسی ، آزمون و خطایی و بی‌پشتوانه علمی و مدیریتی به اسقاط دارائی‌های ملی و منافع عمومی ، ایجاد رانت برای فرصت طلبان و متصلین ، افزایش ریسک برای فعالین واقعی و حقیقی اقتصاد ، به هم خوردن نظم منطقی بازارها و نهایتا ایجاد استرس و انگیزه کشی اقتصادی برای مردم در هر شغل و حرفه ای که هستند بیانجامد ؟!

معمولا اقتصاددانان توصیه می‌کنند که قیمت‌ها را مدیریت شده واقعی کنید تا تورم انتظاری به حداقل برسد ، مدیران ارزی ما علی‌رغم قابل پیش‌بینی بودن شرایط ، اجازه دادند که با جهش یکباره قیمت ارز ، اول تورم انتظاری به عالی‌ترین شکل ایجاد شود سپس نرخ ارز را در بازارهای رسمی به شکل غیر واقعی پائین آوردند و در بازارهای غیر متشکل یا رها کردند و یا نتوانستد کنترل کنند که نتیجه‌اش شد آنچه که می‌بینیم !

منافع ملی به دلیل ارزان فروشی ارز از قیمت واقعیش توسط بانک مرکزی در دو ماه اخیر تحدید شد ، رانت ایجادی یک عده را یک شبه پول‌دارتر کرد ، ریسک همه بازارها به دلیل پیش بینی ناپذیری ناشی از نتایج دخالت بانک مرکزی در بازار ارز گسترش و آرامش و انگیزه از هر کارآفرین و فعال اقتصادی و حتی حقوق بگیران با درآمد ثابت سلب گردید ، نهایتا هم دلیل نوسانات یکباره ارزی از سوی رئیس کل محترم بانک مرکزی ، اظهارات ترامپ اعلام شد که نتیجه اش به نظر نوعی فرافکنی و فرار از واقعیات در داخل و بدتر از آن آدرس غلط دادن در خارج کشور به غلط کاری چون ترامپ بود !

علاوه بر این با تصمیم یک شبه فروش اوراق سپرده بانکی با سود 20 درصدی برای جمع آوری پولهای سرگردان از بازارهای ارز و سکه، نظم نسبی ایجادی بر نرخ سپرده‌ها در سال جاری به هم خورد و شبکه بانکی علیل ما در معرض زیان بیشتر قرار گرفت ، قیمت تمام شده پول برای تامین مالی که بزرگترین مشکل فعلی فضای کسب و کار کشور است بالا رفت و دور معیوب افرایش تورم ، با افزایش سود بانکی سرعت گرفت !

این سبک مدیریت، در یک زمان، دوبار به زندگی اقتصادی مردم ضربه زدن است ، یک بار به شکل مستقیم و به دلیل ارزان فروختن منابع ارزی بیت المال و تضعیف منافع عمومی مردم و یک بار دیگر با تحمیل تورم واقعی و انتظاری ناشی از افزایش یکباره قیمت‌ها !

به نظرم در این شرایط خوب است که اقتصاددانان و فعالین خوش نام اقتصادی کشور به میدان بیایند و با تشریح منافع واقعی شدن نرخ ارز ، عامه را برای رسیدن قیمت ارز به نرخ برابری واقعی توجیه کرده تا مسئولان پولی کشور علی رغم اشرافشان به ضرورت علمی و اجرایی واقعی کردن نرخ ارز بیش از این برای جلب نظر عامه به فکر مانورهای ناموفق و مقطعی کاهش قیمت ارز نباشند که هم اتلاف منابع عمومی را به دنبال دارد ، هم با بی ثباتی خطرناک تحمیلی به اقتصاد کشور همه شاخصهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار میدهد و هم کاهش اعتماد و اطمینان عمومی به قول و فعل مسئولان کشور را موجب میشود که آنهم خسارت کمی نیست !

محمدمهدی اعلايی با سرکار آمدن دولت سیزدهم به عنوان استاندار قزوین منصوب و هم‌اکنون در حال حاضر هم‌پای سایر مدیران انقلابی مشغول جمع‌آوری پوست موزهایی است که دولت تدبیر و امید در مسیر رشد و شکوفایی اقتصادی کشور پهن کرده است!

به قلم:وحید مافی
انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان