۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دانش‌آموزان المپیادی خستگی را به ستوه می‌آورند
کد خبر: ۳۵۷۶۳۱ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۲۷ ساعت: ۹:۱۵ ↗ لینک کوتاه

دارنده مدال طلای المپیاد دانش‌آموزی در مصاحبه با صبح قزوین:

اولین دانش‌آموز دختر راه یافته به المپیاد جهانی هستم/رشته جغرافیا در کنکور مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد

سارا غزنوی‌نیا نقش معلمان را در ترغیب دانش‌آموزان به علم‌آموزی مهم ارزیابی کرده و گفت: پس از خانواده اولیای مدرسه نقش زیادی در انگیزه‌بخشی دانش‌آموزان دارند، معلمانم خیلی مشوق من بودند ضمن اینکه مدرسه را از همان دوران ابتدایی بسیار دوست داشتم به طوریکه مدرسه نرفتن در خانه ما از تنبیهات است.

دانش‌آموزان المپیادی خستگی را به ستوه می‌آورند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ المپیادهای علمی دانش‌آموزی مسابقات علمی هستند که هر ساله به صورت تیمی یا انفرادی برگزار می‌شوند و دارای 4 مرحله است که افراد پس از موفقیت در مرحله نهایی و کشوری به مسابقات جهانی راه می‌یابند.

المپیاد دانش آموزی بزرگ‌ترین رقابت علمی جهانی در میان دانش‌آموزان کشورهای مختلف است. سارا غزنوی‌نیا دانش‌آموز قزوینی است که با شرکت در دوره تابستانی المپیاد علمی جغرافیا سال 1400 مدال طلای کشوری را از آنِ خود کرد.

هجدهمین المپیاد جهانی جغرافیا تیرماه امسال به میزبانی کشور فرانسه برگزار خواهد شد که سارا غزنوی‌نیا از قزوین به همراه مصطفی خالصی از قم، حسام فکرمند عباس انوری از تهران و محمدجواد کلاگر درون کلا از بابل اعضای تیم ملی المپیاد جغرافیا را تشکیل می‌دهند.
 
وی هم اکنون در کلاس یازدهم مدرسه استعدادهای درخشان فرزانگان در رشته علوم‌انسانی اشتغال به تحصیل دارد.
 
به همین مناسبت به گفتگو با این دانش‌آموز موفق نشسته‌ایم.
 
سارا غزنوی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به نحوه آشنایی خود با المپیاد جغرافیا اظهار کرد: به طور کلی مدارس سمپاد، المپیاد محور هستند؛ بنابراین از ۱۵ شهریور سال گذشته که مدارس پس از چند ماه تعطیلی به دلیل کرونا بازگشایی شدند، مدارس ما را با المپیادها آشنا کرد.
 
وی افزود: البته من پیش از آن هم با برگزاری اینگونه مسابقات آشنایی داشتم و با توجه به رشته تحصیلی‌ام در علوم انسانی، المپیاد جغرافیا را انتخاب کردم.
 
دارنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا بیان کرد: پس از موفقیت در مراحل مختلف المپیاد جغرافیا به مرحله کشوری راه یافته و توانستم با تلاش فراوان مدال طلای این دوره از مسابقات را کسب کنم.
 
اولین دانش‌آموز دختر راه یافته به المپیاد جهانی از استان قزوین هستم
 
غزنوی‌نیا خاطرنشان کرد: اولین دانش‌آموز دختری هستم که از استان قزوین برای شرکت در المپیاد جهانی راه یافته است. در تمام این مدت با وجود مشغله ذهنی برای شرکت در المپیاد هرگز از درس ‌و تحصیل غافل نشدم و در مسیر رسیدن به آمال و اهدافم با پشتکار زیاد تلاش می‌کنم.
 
وی تصریح کرد: به طور کلی دانش‌آموز فعال و پرکاری هستم که در مسابقات هنری، قرآنی، ورزشی و علمی مختلف شرکت داشتم و در میان رشته‌های ورزشی هم به شنا و هندبال و ژیمناستیک علاقه داشته و در این رشته‌ها فعالیت دارم.
 
این دانش‌آموز قزوینی بیان کرد: وقت استراحت و اوقات فراغتم به ویژه در زمان امتحانات محدود است و از زمانی هم که وارد المپیاد جغرافیا شدم کلاس‌های ورزشی و موسیقی‌ام را کنار گذاشته و همه حواسم را برای موفقیت در این مسابقه متمرکز کردم.

 
دانش‌آموز طالب علم باید خود را غرق در دنیای دانش کند

وی با اشاره به نحوه برگزاری المپیادهای دانش‌آموزی ابراز کرد: دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم علوم و ادبیات انسانی و علوم و معارف اسلامی می‌توانند در المپیاد جغرافیا شرکت کنند و روال بدین شکل است که افراد موفق به کسب نمرات بالا به مرحله استانی راه یافته و در ادامه ۴۰ دانش‌آموز از سراسر کشور به عنوان نفرات برتر معرفی می‌شوند.
 
 
غزنوی‌نیا اضافه کرد: در نهایت با برگزاری دوره تابستانی المپیاد جغرافیا و ارائه نکات آموزشی از سوی کمیته علمی، آزمون نهایی برای مشخص شدن رنگ مدال افراد راه یافته به مرحله کشوری برگزار می‌شود؛ از این تعداد شرکت‌کننده ۸ نفر مدال طلا را به خود اختصاص می‌دهند و مابقی متناسب با نمرات کسب شده در آزمون، مدال‌های نقره و برنز را دریافت می‌کنند.
 
وی بیان کرد: دارندگان مدال طلای المپیاد در دوره زمستانه شرکت کرده و توسط اساتید کمیته علمی آموزش می‌بینند و در پایان این دوره هم مجدد آزمونی اخذ شده و ۴ نفر دارای بالاترین امتیاز برای حضور در المپیاد جهانی معرفی می‌شوند که خوشبختانه من هم یکی از این نفرات منتخب شدم.
 
مدرسه نرفتن در خانواده ما از تنبیهات است
 
دارنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا گفت: در حال حاضر هدف کوتاه مدتم کسب آمادگی لازم برای حضور در المپیاد جهانی جغرافیا است به ویژه آنکه لازمه موفقیت در این دوره از مسابقات داشتن توانایی در رشته زبان انگلیسی همراه با جغرافیاست.
 
وی بیان کرد: این المپیاد در سطح جهانی ترجمه نمی‌شود بنابراین برای پاسخ به سوالات ضرورت دارد به زبان انگلیسی مسلط باشیم ضمن اینکه تعدادی از سوالات هم تشریحی بوده که باید به انگلیسی پاسخ دهیم.

 
غزنوی‌نیا با بیان اینکه هنوز برای آینده شغلی‌ و نوع رشته تحصیلی‌ام در دانشگاه تصمیمی نگرفته‌ام؛ گفت: معتقدم متناسب با استعداد و علایق دانش‌آموزان دروس مدارس واقعا ناکافی بوده و دانش‌آموزی که طالب علم است باید به دنبال افزایش اطلاعات خود از طریق سایر منابع باشد و خود را غرق در دنیای علم کند.
 
دانش‌آموزان المپیادی خستگی را به ستوه می‌آورند اما خود خسته نمی‌شوند
 
وی در ادامه تاکید کرد: المپیادها می‌توانند گزینه مناسبی برای افزایش علم باشند زیرا دانش‌آموزان المپیادی خستگی را به ستوه می‌آورند اما خود خسته نمی‌شوند.
 
تصریح کرد: دانش‌آموزان باید کتب علمی فراوانی را مطالعه کرده و حتما در کنار توجه به دروس مدرسه، متناسب با استعداد و علاقه در المپیادهای علمی و رشته‌های ورزشی و هنری هم شرکت کنند.
 
این دانش‌آموز قزوینی در مورد نقش خانواده در شکوفاسازی استعدادهای فرزندان بیان کرد: خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت فرزندان دارند و اصلا نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، خانواده من هم بسیار همراهم بودند به طوریکه والدینم منابع و کتب را از سایت‌های مختلف برایم سفارش دادند زیرا کتاب فروشی‌های استان این کتاب‌ها را نداشتند.
 
 مدرسه باعث علاقه‌ام به رشته جغرافیا شد
 
وی نقش معلمان و مدرسه را در ترغیب دانش‌آموزان به علم‌آموزی مهم ارزیابی کرده و گفت: پس از خانواده اولیای مدرسه نقش زیادی در انگیزه‌بخشی دانش‌آموزان دارند، معلمانم خیلی مشوق من بودند ضمن اینکه مدرسه را از همان دوران ابتدایی بسیار دوست داشتم به طوریکه مدرسه نرفتن در خانه ما از تنبیهات است.
 
غزنوی‌نیا با اشاره به اینکه در کنکور به درس جغرافیا بی‌محلی می‌شود و ضریب پایینی دارد؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه در بین المپیادها هم به رشته جغرافیا بی‌مهری می‌شود و در کنکور سهمیه‌ای ندارد؛ زیرا طلای کشور برابر با رتبه یک کنکور سراسری است و دارندگان مدال طلا در سایر رشته‌ها می‌توانند در دانشگاه همزمان دو رشته را انتخاب کنند اما ما باید در آزمون کنکور شرکت کنیم.
 
وی تصریح کرد: مدرسه باعث علاقه من به این رشته شد چون کلاس‌هایی برای آشنایی بچه‌ها با رشته‌های مختلف المپیاد برگزار کرد که در این میان من به جغرافیا علاقمند شدم.
 
برگزیدگان المپیاد جغرافیای کشوری در کنکور سهمیه ندارند
 
این دانش‌آموز قزوینی با اشاره به جذابیت رشته جغرافیا تصریح کرد: جغرافیا رشته‌های مختلفی دارد و از آنجا که به رابطه بین انسان با محیط زندگی‌اش می‌اندیشد یک تفکر و دیدگاه کلی‌نگر دارد؛ به طوریکه حتی می‌توان گفت از دیدگاه یک پزشک یا مهندس هم بازتر است.
 
دانش‌آموز دارنده مدال طلای کشوری المپیاد جغرافیا عنوان کرد: دیدگاه جغرافیا به من انگیزه می‌داد و باعث شد که به محیط پیرامونی‌ام و حتی میزان مصارف و نوع خرید خانواده هم توجه بیشتری داشته باشم؛ زیرا جغرافیاست که می‌تواند ما را از بحران‌های زیست محیطی خارج کند چراکه می‌آموزد باید تعامل انسان با محیطش چگونه باشد.

 
وی تاکید کرد: بیشتر از 15 تا 16 ساعت از شبانه‌روزم را به درس و مشق و مطالعه اختصاص می‌دهم و اصلا علاقه‌ای به استفاده از گوشی و فضای مجازی ندارم و این ابراز نمی‌تواند مرا به خود وابسته کند.

جغرافیاست که می‌تواند ما را از بحران‌های زیست محیطی خارج کند

غزنوی‌نیا بیان کرد: بدون شک فضای مجازی در کنار داشتن تاثیرات مثبت، دارای آثار منفی و زیانباری هم است و آنچه از این فضا در وحله نخست به ذهن انسان متبادر می‌شود هدررفت وقت است؛ اما در مجموع نمی‌توان مزایای بهره‌مندی مناسب از این ابزار را انکار کرد به طور مثال با توجه به آماده شدنم برای حضور در مسابقات جهانی جغرافیا باید مقالات علمی بروزی را مطالعه کنم که از اینترنت برای دستیابی به آن استفاده می‌کنم.

وی در پایان با اشاره به علاقه خود به مطالعه کتب رمان گفت: ترجیح می‌دهم اگر زمان آزاد داشته باشم مطالعه کنم؛ خانواده‌ام هم اینگونه هستند و وقت آزاد خود را به کارهای مفیدی مثل مطالعه می‌پردازند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان