۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین زنجیره آموزش تا فروش محصول در سامانه اشتغال‌زایی کسبوم
کد خبر: ۳۵۷۵۵۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم در مصاحبه با صبح قزوین:

زنجیره آموزش تا فروش محصول در سامانه اشتغال‌زایی کسبوم/ آموزش مهارت‌های اشتغال به بیش از ۲۰ هزار نفر

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم با اشاره به کسب رتبه برتر در جشنواره ایده‌های کسب و کار وزارت کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار متقاضی جدید جویای کار به حوزه آموزش کارآفرینی اضافه و ۱۸ هزار متقاضی آموزش دیده وارد چرخه فعالیت شدند.

زنجیره آموزش تا فروش محصول در سامانه اشتغال‌زایی کسبوم

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است و باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول، علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، فراهم سازیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فرصت‌های کارآفرینی زیادی فراهم شده که برای شروع کار به هزینه‌ کمی نیاز دارند یا حتی ممکن است به هیچ هزینه‌ای نیاز نداشته‌ باشند.

شاید سال‌ها پیش مخترع بودن یک هدف دست‌نیافتنی بود اما امروزه افراد با پلتفرم‌هایی مانند مرکز ایده و اختراعات تجاری ایران و تأمین سرمایه‌ مالی؛ ایده‌ها و اختراع‌ها را به حالت بالفعل درآورده و با طرح‌های خود زمینه کسب‌وکار را برای جوانان ایجاد کرده‌اند؛ این در حالی است که ایده‌های کسب و کار یکی از قسمت‌های چالش برانگیز کارآفرینی می‌باشد.

حسن نجفی یکی از کارآفرینان برتر و برجسته در این حوزه است که نقش پررنگی در ایجاد اشتغال برای جوانان ایفا کرده است.

وی کارشناس ارشد رشته هوش مصنوعی و مدیر عامل شرکت رایان ایده نگاران همگام و بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم مستقر در پارک علم و فناوری قزوین است.


نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، اظهار کرد: مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال ظرفیت بسیار خوبی دارند و بر اساس برآورد وزارت کار، اگر درصد اشتغال در ایران به ۱۰ یا ۱۱ درصد برسد می‌توانیم تا ۲و نیم میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: مشاغل خانگی در ایران ۳/۴ درصد از اشتغال کشور را پوشش می‌دهد در صورتی که در سایر کشورها مانند ایتالیا و استرالیا تا ۲۳ الی ۲۴ درصد از اشتغال کشور را صنایع خرد و مشاغل خانگی پوشش می‌دهند.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم بیان کرد: فعالیت‌های کسبوم در حوزه کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی فعالیت دارد که خوشبختانه این ایده‌ در اولین جشنواره ایده‌های برتر اشتغال‌زا و کارآفرین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از بین 4هزار و 655 طرح، به عنوان طرح برتر انتخاب شد.

نجفی ابراز کرد: طرح کسبوم صرفا یک ایده نیست بلکه حدود دو سالی است که عملیاتی شده و اکنون در حال فعالیت سال سوم خود به سر می‌برد.

مدیر عامل شرکت رایان ایده نگاران همگام اذعان کرد: رویکردهایی که در این طرح دنبال می‌شود بحث آموزش، مشاوره، توانمندسازی، استعدادیابی، فروش، شرکت‌های تامین نیاز، تامین منابع مالی و امور مورد نیاز برای مشاغل خانگی است.

وی عنوان کرد: هدف از اجرای طرح این است که بتوانیم با دو‌ رویکرد تامین مواد اولیه ارزان قیمت و فروش تضمینی محصولات، اشتغال پایدار ایجاد کنیم که فروش تضمینی می‌تواند از طریق توانمندسازی خود فرد و یا از طریق اتصال به شبکه فروش و شبکه پشتیبانان و تسهیل‌گران صورت گیرد.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم ادامه داد: متاسفانه مجموعه‌های مختلف خصوصی و حاکمیتی که به نحوی متولی مشاغل خانگی هستند و خود را فعال در این حوزه می‌دانند و به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند.

نجفی اضافه کرد: ما طرحی را به عنوان افق چشم‌انداز تبدیل شدن کسبوم به یک زیست‌بوم کسب‌وکارهای خرد و مشاغل خانگی در نظر گرفتیم تا بتواند متولیان این مشاغل را اعم از دستگاه‌های دولتی و خصوصی، سازمانی و حاکمیتی را در ذیل یک‌ مجموعه همگرا وارد بحث اشتغال‌ مشاغل خانگی کند.

مدیر عامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام با اشاره به در نظر گرفتن جوانب مختلف برای یک ایده گفت: در ایده‌پردازی و خلاقیت نباید تفکر محدود داشت بلکه باید ساختار ذهنی را شکسته و معتقد باشیم که برای یافتن پاسخ یک مسئله راه‌های بی‌شماری وجود دارد، بنابراین باید دنبال پاسخ‌های خلاقانه‌ باشیم.

روزمرگی قاتل ایده‌پردازی خلاقیت است

وی افزود: در ایده‌پردازی بسیاری اوقات، ایده‌ها از پیدا کردن راه حل برای مشکلات روزمره پیش می‌آید یعنی به اطرافیان دقت کنیم و بسنجیم که چه مشکلات و مسائلی دارند و برای رفع آن‌ها به دنبال راه حل پیشنهادی باشیم.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم بیان کرد: روزمرگی قاتل ایده‌پردازی و خلاقیت است یعنی کسانی که دچار روزمرگی می‌شوند ذهنشان برای ایده‌پردازی خلاقیت بسته خواهد شد و باید سعی کنند که ایده‌های مناسبی برای کارآفرینی ارائه کنند.

نجفی ابراز کرد: هر شخصی مهارت، دانش و توانمندی دارد و باید به دنبال این باشد که توانمندی او چه مشکلات و مسائلی از جامعه و مردم را حل خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام تصریح کرد: یکی از اصول خلاقیت و ایده‌پردازی، آسان‌تر کردن کار و زندگی است و خیلی از کارآفرینان موفق کسانی بودند که کارهای پیچیده را برای مردم آسان کردند مانند کسانی که تاکسی اینترنتی و ‌یا فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کردند.

موفقیت هر ایده‌ توسط مردم و ‌بازار تعیین می‌شود

مدیر عامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام اذعان کرد: زمانی که شخصی به یک ایده می‌اندیشد همزمان هفده نفر هم روی آن فکر می‌کنند اما کسی می‌تواند آن را عملیاتی کند که آن را به حالت بالفعل درآورد چون ایده‌پردازی ذهنی زمانی مفید است که به اجرا برسد.

نجفی با اشاره به اهمیت شناخت بازار و نیازهای جامعه برای موفقیت یک ایده گفت: برخی ایده‌پردازان فکر می‌کنند که ایده‌های آن‌ها صددرصد موفق خواهد بود در صورتی که باید بدانند در نهایت موفقیت ایده‌ها توسط مردم و ‌بازار تعیین می‌شود.

بنیانگذار استارتاپ کسبوم اذعان کرد: یک کارآفرین برای عملیاتی کردن ایده‌ خود نیاز به نیروی انسانی دارد که همین امر منتج به اشتغال می‌شود پس کارآفرینان قابلیت اشتغال‌زایی خوبی دارند و ‌این گامی در جهت اهداف کلان دولت و حذف بیکاری است.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام در رابطه با مولفه‌هایی که منجر به بالقوه شدن و تجاری‌سازی ایده می‌شود، عنوان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های یک ایده خوب و تجاری، کسب سود و مقیاس‌پذیر بودن آن است تا بتوانیم آن را گسترش دهیم در غیر این صورت بعد از مدتی محکوم به شکست خواهد شد.

نجفی تصریح کرد: ایده‌ای پایدار می‌ماند که بتواند بخشی از مشکلات یک سازمان یا نهاد، جامعه و مردم را برطرف و به عنوان یک ایده تجاری و سودآور مطرح شود مانند تاکسی اینترنتی که اکنون ایده تجاری‌سازی شده و کسب سود می‌کند.

بنیانگذار استارتاپ کسبوم ادامه داد: سومین نکته برخورداری از بازار بالقوه یا ایجاد بازار است؛ اگر ایده‌ای بازار بالقوه داشته باشد مستعد رشد خواهد بود به طوریکه با ورود به بازار بکر خلاها را شناسایی و بازار را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام تشریح کرد: ایده‌ باید طوری انتخاب شود که پتانسیل رشد بازار را داشته باشد نه اینکه پس از مدتی متوقف و تقاضایی از سمت جامعه هدف نداشته باشد.

بنیانگذار استارتاپ کسبوم بیان کرد: برای پایدارسازی ایده‌ها حتما باید مطالعاتی روی منابع حمایتی آن صورت گیرد که معمولا این حمایت‌ها از سوی دولت‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی ابراز کرد: برای ایده‌پردازی باید علاوه بر محاسبه و پیش‌بینی سودآوری؛ سرمایه‌گذاران را شناسایی و بانک سرمایه‌گذاری مرتبط با ایده‌ در نظر گرفته شود.

مدیریت نقش سازنده‌ای در موفقیت ایده‌ها دارد

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام با بیان اینکه بالقوه کردن ایده بسیار اهمیت دارد، افزود: اگر یک ایده بسیار کامل و درجه یک با مدیریتی ضعیف صورت گیرد ممکن است به نتیجه نرسد و در مقابل بسیاری از ایده‌های سطح پایین‌تر هستند که با مدیریت قوی به نتیجه پایدارتری خواهند رسید.

نجفی اظهار کرد: برای تجاری‌سازی ایده‌ها، کارآفرینان باید مهارت‌های مناسب مدیریتی را داشته باشند در غیر اینصورت ایده آنان به نتیجه نخواهد رسید و باید خطرات احتمالی در کسب‌وکار را شناسایی و در صورت لزوم پیشگیری و درمان صورت گیرد.

وی ادامه داد: تمام ایده‌های برتر در سطح دنیا معمولا از نظر منحصر به فرد بودن دارای این وجه اشتراک هستند که توانستند مشکلی را حل و از آن طریق ایده را به یک صنعت تبدیل کنند بنابراین ایده‌های برتر علاوه بر تجاری‌سازی، پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به صنعت دارند.

برگزاری جشنواره‌های ایده‌های برتر محدود به تجلیل و اهدای جوایز نباشد

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام در رابطه با موفقیت طرح کسبوم در جشنواره کشوری گفت: در این جشنواره حدود ۴ هزار و ۶۵۵ ایده به وزارت خانه ارسال شد که پس از چند مرحله داوری استانی، منطقه‌ای و ملی در نهایت ایده‌های برتر انتخاب شد.

نجفی ابراز کرد: برگزاری جشنواره‌های ایده‌پردازی حرکت بسیار خوبی از سوی مسئولان است اما آنچه اهمیت دارد حمایت از ایده‌پردازان بعد از برگزاری جشنواره‌ها است.

بنیانگذار استارتاپ کسبوم عنوان کرد: اگر برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی تنها منجر به ارائه ایده توسط جوانان و در نهایت تجلیل و یا دریافت جایزه شود، هیچگاه منتج به کارآفرینی، اشتغال و کاهش نرخ بیکاری نخواهد شد بنابراین نیاز به حمایت جدی مسئولین است.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام افزود: متاسفانه در استان قزوین سازمان‌ها یا نهادهایی که وظیفه حمایت از جامعه هدف و ایجاد اشتغال برای آن‌ها را دارند؛ دچار روزمرگی شده و وظیفه اصلی خود را انجام نمی‌دهند.

سازمان‌های متولی از استارتاپ‌های کارآفرینی حمایت نمی‌کنند

بنیانگذار استارتاپ کسبوم ابراز کرد: به عنوان بخش خصوصی به یکی از نهادهایی که وظیفه تسهیل‌گری و حمایت از جامعه هدف خود را دارد مراجعه کرده و تقاضای معرفی صد نیروی کار با تضمین آموزش، ارائه مواد اولیه و‌خرید تضمینی دادم تا اشتغال‌زایی پایدار ایجاد کنیم که متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه هنوز هیچ خبری از آن نهاد نشده است.

وی افزود: به سازمان دیگری که آن‌ هم وظیفه حمایت از جامعه هدف خود را دارد مراجعه کردم و طرحی را که در جهت تسهیل‌‌گری و اشتغال بود را ارائه دادم؛ ابتدا استقبال خوبی شد و حتی پیشنهاد رونمایی طرح را در سطح ملی ارائه دادند اما بعد از گذشت سه ماه تاکنون خبری از حمایت آن‌ها نشده است.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام تصریح کرد: این نوع برخوردها از برخی مدیران و مسئولین استانی موجب دلسردی ما شده بنابراین تمایل زیادی به فعالیت در قزوین نداریم.

نجفی افزود: ما به عنوان بخش خصوصی طرح‌های خود را در جهت پیشبرد اهداف سازمان‌ها و نهادهایی که وظیفه آن‌ها تسهیل‌گری و ایجاد اشتغال است، ارائه می‌دهیم اما آن‌ها استقبالی نمی‌کنند.

بنیانگذار استارتاپ کسبوم عنوان کرد: امیدواریم که در دولت سیزدهم بتوانیم با حرکت‌های مردمی در راستای تولید، اشتغال‌زایی و تا حدودی در جهت تقویت معیشت مردم گام برداریم.


ایجاد اشتغال پایدار از طریق طرح کسبوم

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام اضافه کرد: در مجموعه کسبوم، زیست بومی را راه‌اندازی کردیم تا کسانی که وارد این چرخه می‌شوند بعد از رسیدن به مهارت‌افزایی به یک شغل پایدار دست یابند.

نجفی عنوان کرد: مراحل ده گانه‌ای که در این زیست‌بوم پیاده‌سازی شده به صورت اعتبار سنجی و پاسخ به این سوال که "آیا کارآفرین خواهند شد؟"، طراحی شده است.

وی اذعان کرد: اگر کسی توانایی کارآفرین شدن را نداشته باشد و با سرمایه اندک وارد این حوزه شود؛ با سیاست‌ها و تشویق‌های رسانه و شبکه اجتماعی به نتیجه نرسیده و در نهایت با شکست مواجه خواهد شد که علاوه بر بیکاری و از دست دادن سرمایه، مقروض هم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام با اشاره به مراحل مختلف در طرح کسبوم عنوان کرد: در مرحله آمایش سرزمینی، ظرفیت‌های اشتغال هر استان به تفکیک آورده شده که چه میزان ظرفیت تولیدی و چه میزان اولویت اشتغال دارند با اینگونه رتبه بندی مشاغل؛ افراد قبل از راه‌اندازی اشتغال آگاهی اولیه نسبت به شرایط جغرافیایی استان خود را کسب خواهند کرد.

نجفی با اشاره به بانک ایده‌های کسب‌و کار به عنوان سومین مرحله در طرح کسبوم اضافه کرد: در این مرحله اطلاعات کارشناسی شده‌ای در رابطه با اینکه برای هر ایده چه میزان حداقل سرمایه، چه میزان ریسک، چه میزان سودآوری، مدت زمان سودآوری و برخی راهکارهای موفقیت مطرح شده همچنین کارآفرینان موفق در آن زمینه معرفی شدند تا افراد با علم و آگاهی بیشتری وارد این عرصه شوند.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم ادامه داد: در مرحله چهارم نقشه راه مشاغل مطرح می‌شود که در این مسیر برای هر حرفه و مهارتی ۱۴ مرحله کامل با جزییات توضیح داده شده و ظرفیت‌های بازار داخل و خارج، نیازمندی‌ها، تجهیزات و طرح‌های توجیهی به صورت رایگان در زیست بوم آورده شده است.

وی تشریح کرد: نقشه راه مشاغل به ویژه در حوزه صنایع دستی از وظایف وزارت میراث فرهنگی است، که متاسفانه چند سالی است که انجام نشده و اکنون کسبوم آن را عملیاتی کرده و همچنین نقشه راه مشاغل مختلف دیگر را نیز مطرح کرده ‌است.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام با اشاره به راه‌اندازی آموزشگاه کسب‌وکار به عنوان مرحله دیگر در کسبوم عنوان کرد: در این آموزشگاه مشاغل و مهارت‌ها را به صورت کاملا استاندارد و با کیفیت در استودیوی تخصصی کسبوم در مجموعه پارک علم و فناوری ضبط و در سامانه ارائه می‌دهیم.

اشتغال‌زایی برای ۱۸ هزار نفر در طرح کسبوم

نجفی افزود: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ هزار دقیقه محتوای آموزشی مشاغل و هنرهای صنایع دستی تولید کردیم و خوشبختانه توانستیم بیش از ۹۵ درصد رضایت مخاطبین را جلب کنیم.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم ابراز کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مخاطب و کاربر علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی را جذب و ‌۱۸ هزار نفر از متقاضیان که در دوران آموزش خود را گذرانده بودند ، وارد چرخه فعالیت شدند.

وی بیان کرد: بخش‌های آموزشی مجموعه کسبوم به صورت آنلاین، آفلاین، آموزش‌های حضوری ، کارگاهی، کارورزی و کتاب کار است که به صورت محاوره‌ای در کنار آموزش آنلاین ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام اذعان کرد: مشاوره کسب‌وکار یکی دیگر از مراحل این طرح است که از ظرفیت گروهی از مشاوران در حوزه‌های مختلف در کسب و کارها دعوت به همکاری شده تا از طریق مشاوره تلفنی، آفلاین، حضوری و آنلاین خدمات لازم را ارائه ‌دهند.

نجفی ادامه داد: همچنین در کنار خدمات مشاوره‌، خدمات تخصصی دیگری مانند مطالعات بازار، بررسی طرح توجیهی، آسیب‌شناسی کسب و کار و سایر خدمات آموزش داده می‌شود تا افراد بتوانند برای تجاری‌سازی و پیاده‌سازی ایده‌های خود از آن‌ها استفاده کنند.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم تشریح کرد: بخش تامین مالی مرحله دیگری در کسبوم است که از روش‌های مختلف تسهیلات بانکی ، سازمانی، سرمایه‌گذاری حقیقی و جمعی؛ برای کسانی که آغاز به کار کنند تامین مالی صورت می‌گیرد تا با یک سرمایه اولیه کار خود را شروع کنند.

سال گذشته بیش از ۵ میلیارد در اختیار متقاضیان کسب‌‌وکار قرار گرفت

وی عنوان کرد: طی سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ میلیارد تومان تامین مالی داشتیم که در اختیار متقاضیان قرار گرفت تا بتوانند کسب‌وکار خود را آغاز کنند.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام بیان کرد:همچنین در این طرح مجموعه پشتیبانی را داریم که وظیفه آن همگرا کردن یعنی شبکه‌سازی بین فعالان این عرصه است.

نجفی عنوان کرد: همچنین خیریه‌های کارآفرینی، تعاونی‌ها و شرکت‌های تامین نیاز که مرتبط با حوزه کسب‌وکار هستند را وارد این زنجیره کردیم تا کسانی به دلیل ترس از فروش محصولات تردید دارند را به شبکه فروش وصل کنیم تا محصولات خود را به فروش برسانند.


کارآفرینی ایده، حلقه وصل میان نیازها و محصولات جدید است

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم تشریح کرد: فروشگاه کسب‌وکار یکی دیگر از مراحل این طرح است که به صورت آنلاین‌ و غرفه محور به هر متقاضی یک غرفه اختصاص داده شده و تمام امکانات فروشگاه مجازی اینترنتی مانند باشگاه مشتریان، سیستم تخفیف، مدیریت محصولات در آن فراهم است تا ‌افراد ‌بتوانند محصولات خود را بارگزاری کرده و علاوه بر فرآیند بازاریابی، فروش هم داشته باشند.

نجفی اذعان کرد: به طور کلی در این زیست‌بوم برای ایجاد اشتغال؛ استعدادسنجی، آمایش سرزمینی، بانک ایده‌های کسب و کار، نقشه راه مشاغل، آموزشگاه کسب‌وکار، مشاورره کسب‌وکار، تامین مالی، مجموعه پشتیبان، فروشگاه و مجله کسب‌وکار را پیاده‌سازی می‌کنیم.

بنیان‌گذار استارتاپ کسبوم با بیان اینکه کارآفرینی ایده پلی میان نیازها و محصولات جدید است، اذعان کرد: کارآفرینان همیشه باید وضعیت موجود را بررسی کرده و نیازها و مشکلات را تشخیص دهند و دنبال عالی‌ترین روش‌های برای بهتر انجام شدن مشکلات و ایجاد محصولات جدید از طریق ایده‌های کارآفرینان باشند.

وی تصریح کرد: ایده خوب زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که در بازار تحولی ایجاد کند و پیچیدگی زیادی برای مشتری نداشته باشد همچنین ایده‌ای خوب تلقی می‌شود که دغدغه اصلی ایده‌پرداز باشد به طوریکه برای آن سال‌ها وقت گذاشته و مشکلات طاقت فرسایی را تحمل کند.

مدیرعامل شرکت رایان ایده‌نگاران همگام در پایان با بیان اینکه کارآفرینی با تمام مشکلات طاقت فرسایی که دارد بسیار شیرین است، گفت: کارآفرین مانند کسی است که باید کفش آهنین و یک سپر فولادین داشته باشد تا بتواند مشکلات را تحمل کند و کسی که این روحیه را نداشته باشد قطعا در این حوزه موفق نخواهد شد.

انتهای پیام /۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان