۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازار داغ کلاس‌های خصوصی دبستانی‌ها
کد خبر: ۳۵۷۵۲۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۸ ساعت: ۱۸:۳۳ ↗ لینک کوتاه

بازار داغ کلاس‌های خصوصی دبستانی‌ها

این روز‌ها بازار کلاس‌های خصوصی برای دبستان‌ها داغ است؛ اما معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: تدریس در دوره ابتدایی ظرافت‌های تربیتی دارد.

بازار داغ کلاس‌های خصوصی دبستانی‌ها

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ؛بعد از دو سال آموزش در فضای مجازی و تلویزیونی، مدارس به طور کامل از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی شد و قرار شد که همه دانش‌آموزان به مدرسه بروند. البته در این مدت تعداد زیادی از خانواده‌ها هم فرزندان‌شان را به فضای مدرسه بازگرداندند به ویژه که آمار کرونا هم روند نزولی به خود گرفته است.

اما در کنار این موارد، سه گروه از دانش‌آموزان همچنان از آموزش حضوری استفاده نمی‌کنند یعنی دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند، دانش‌آموزانی که مبتلا به کرونا می‌شوند و دانش‌آموزانی که مشکوک به بیماری کرونا هستند؛ هر سه گروه با نظر پزشک متخصص، آموزش مجازی را در بستر «شاد» طی می‌کنند و گروه دوم و سوم هم با بهبود وضعیت جسمانی به مدرسه باز می‌گردند.

یک گروهی هم هستند که همچنان با حضور فرزند‌شان در مدرسه مخالفند و تلاش می‌کنند که این موضوع تا آنجا که امکان‌پذیر است، محقق نشود و به جای آن، دست به دامن کلاس‌های خصوصی می‌شوند تا آموزش از دست رفته فرزندشان در دوره آموزش مجازی جبران شود.

*یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۸۰ درس دانش‌آموز «نیاز به تلاش بیشتر» دارند

بررسی‌های انجام شده حاکی از این است که یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۸۰ درس دانش‌آموز «نیاز به تلاش بیشتر» دارند؛ این آمار درس دانش‌آموز است یعنی ممکن است یک دانش‌آموز در چند درس نیاز به تلاش بیشتر داشته باشد.

در پایه اول ابتدایی، ۲۴۷ هزار و ۲۰۴ درس دانش‌آموز، در پایه دوم ابتدایی ۲۲۴ هزار و ۴۲۷ درس دانش‌آموز، در پایه سوم ابتدایی ۲۲۷ هزار و ۱۸۳ درس دانش‌آموز، در پایه چهارم ابتدایی ۲۸۳ هزار و ۱۵۹ درس دانش‌آموز، در پایه پنجم ابتدایی، ۲۹۹ هزار و ۱۵۰ درس دانش‌آموز و در پایه ششم ابتدایی ۳۵۸ هزار و ۱۵۷ درس دانش‌آموز نیاز به تلاش بیشتر هستند.

بیشترین مشکل دانش‌آموزان به ترتیب در درس‌های فارسی، ریاضی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی است؛ در درس فارسی، به ترتیب دانش‌آموزان پایه اول و دوم مشکل دارند، اما در درس ریاضی دانش‌آموزان پایه‌های ششم، پنجم و چهارم مشکل دارند؛ در درس علوم تجربی نیز دانش‌آموزان‌های پایه‌های ششم، پنجم و چهارم مشکل دارند.

* نرخ کلاس‌های خصوصی

بخشی از والدین هم که فرزندان‌شان را به مدرسه سپردند از زمان غیر از مدرسه برای آموزش خصوصی فرزندشان استفاده می‌کنند تا ضعف آموزشی که در این مدت حادث شده است، به کیفیت آموزشی بدل شود.

در این میان، قیمت کلاس‌های خصوصی، جالب توجه است؛ این مبالغ از ۱۰۰ هزار تومان برای یک ساعت آموزش آغاز شده و تا یک میلیون ۵۰۰ و دو میلیون تومان هم می‌رسد؛ این مبالغ در حالی تعیین می‌شود که به نظر می‌رسد بر نرخ کلاس‌های خصوصی، هیچ نظارتی نمی‌شود ضمن اینکه این کلاس‌ها در منزل یا مکانی که والدین اعلام می‌کنند برگزار می‌شود و بر نحوه آموزش هم نظارتی وجود ندارد.

البته نرخ کلاس‌های آنلاین تقریبا نصف کلاس‌های خصوصی است و برخی مؤسسات کلاس‌های نیمه خصوصی هم پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌ها را یک مقدار کاهش می‌دهد، اما مؤسساتی هم فقط کلاس خصوصی در منزل و آنلاین دارند.

خانم نجار مادر یک دانش‌آموز کلاس پنجم در این خصوص گفت: از زمانی که مدارس باز شده است، معلمان واقعا برای درس بچه‌ها زحمت می‌کشند، اما تعداد بچه‌ها در کلاس درس زیاد است و معلم‌ها هم نمی‌رسند که به همه کمک کنند چرا که وضعیت درسی بچه‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: ما نیز مجبور هستیم خودمان فکری به حال فرزندمان کنیم؛ از سوی دیگر واقعا درس دادن به بچه‌ها، کار والدین نیست. خیلی سخت است. در این دو سال خیلی سختی کشیدیم. اگر قرار بود که ما معلمی کنیم که همین شغل را انتخاب می‌کردیم.

* به کلاس‌های خصوصی نمی‌توان اعتماد کرد

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: پیشنهاد ما این است که خانواده‌ها به مدرسه اعتماد کنند و اگر فرزندشان نیاز به آموزش دارند حتما فرزندان‌شان را در برنامه جبران و تثبیت یادگیری شرکت دهند.

وی ادامه داد: به کلاس‌های خصوصی نمی‌توان اعتماد کرد؛ به دلیل اینکه تربیت در دوره کودکی بسیار حساس است و همچنین آموزش یک کار تخصصی است پس صرفا با ادعای تبلیغاتی نمی‌شود به کلاس‌های خصوصی اعتماد کرد.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تدریس خصوصی در دوره ابتدایی سخت‌تر از دبیرستان هست، افزود: تدریس در دوره ابتدایی ظرافت‌های تربیتی دارد که اگر رعایت نشود به کودکان خیلی لطمه می‌زند.

وی اضافه کرد: بنده شخصا با خیلی از این تبلیغات موافق نیستم و فکر می‌کنم روش‌هایی که به کار می‌برند، روش‌های مناسبی نباشد. از سوی دیگر به صورت تخصصی هم بر کارشان نظارت نمی‌شود و ممکن است آسیب‌هایی که وارد می‌کند خیلی بیشتر از منافع آن باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: خانواده‌ها به جای کلاس خصوصی به مدرسه اعتماد کنند؛ همکاری نزدیک خانواده با مدرسه و کمک گرفتن از معلم و مدیر برای جبران ضعف فرزندان‌شان می‌تواند بهترین راهکار باشد.

آموزش و پرورش اعلام کرده است که فاز دوم طرح جبران و تثبیت، بر اساس نتایج ارزشیابی نوبت اول و عملکرد دانش‌آموزان در مدرسه در حال اجراست؛ همچنین قرار است برنامه‌ای تحت عنوان «نذر آموزش» در ایام تابستان اجرا شود.


انتهای پیام/1404
منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان