۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تلاش برای ثبت آئین ۵۰ بدر قزوین در تقویم
کد خبر: ۳۵۷۵۰۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۷ ساعت: ۱۴:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خبر داد

تلاش برای ثبت آئین ۵۰ بدر قزوین در تقویم

محمدحسین فائزی گفت: امیدواریم با ثبت این رویداد در تقویم شاهد پربار شدن این آیین در سراسر کشور باشیم زیرا می‌توان از آن برای معرفی بهتر ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری قزوین استفاده شود.

تلاش برای ثبت آئین ۵۰ بدر قزوین در تقویم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ محمد حسین فائزی ظهر امروز در نشست خبری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی که در سالن شهید بهشتی میراث فرهنگی برگزار شد با اشاره به برگزاری مراسم پنجاه بدر اظهار کرد: در زمان‌های گذشته اهالی قزوین در نوزدهمین روز اردیبهشت ماه آئینی برای طلب باران برگزار می کردند که "پنجاه به در" نام داشت و این سنت همچنان ادامه دارد و اجرا می‌شود.

وی افزود: این آیین که به مرور زمان موجب برگزاری دورهمی‌های خانوادگی مردم قزوین شده است را باید پاس داشت.
 
برای ثبت پنجاه بدر در تقویم تلاش می‌کنیم

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم این روز را وارد تقویم رسمی کشور کنیم؛ گفت: امیدواریم از ثبت این رویداد در تقویم برای معرفی بهتر ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری قزوین استفاده شود.

این مسئول تصریح کرد: اگرچه عده‌ای اعتقاد دارند که این روز باید به نام پنجاه بدر در تقویم ثبت شود اما برای ثبت این آیین باید نام آن دارای وزن باشد، مانند سیزده بدر که به نام روز طبیعت ثبت شده است و ما نیز این روز را به نام روز باران پیشنهاد داده‌ایم.

اجرای برنامه‌های متنوع در پنجاه بدر تدارک دیده شده است

فائزی به اجرای برنامه‌های متنوع در این روز اشاره کرد و ادامه داد: رویداد هوانوردی در فرودگاه خدمات ویژه قزوین، رخداد شیلان به منظور معرفی غذاهای سنتی قزوین مانند دیماج، برگزاری کنسرت موسیقی حجت اشرف زاده، تورهای قزوین گردی، جنگ طنز ادبی، سلسله برنامه‌های فرهنگی کودکان در پارک الغدیر و برگزاری نماز طلب باران از برنامه‌های پیش بینی شده آیین پنجاه بدر است.

وی افزود: این برنامه‌ها در روز دوشنبه هفته جاری و با مشارکت سازمان همیاری شهرداری‌ها، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

این‌ مسئول با اشاره به برگزاری برنامه‌های پنجاه بدر به صورت مردمی بیان کرد: تلاش داریم که در سال‌های آینده برنامه‌های متنوعی را به مناسبت این آیین فرهنگی و مردمی برگزار کنیم.

فائزی در پایان تاکید کرد: از آنجایی که برگزاری این آیین و ثبت آن در تقویم رسمی کشور موجب شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی قزوین به هموطنان می‌شود از اصحاب رسانه خواهشمندم که با تهیه فرآورده‌های خبری مختلف مردم را با این روز و آیین‌های آن بیشتر آشنا کنند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان