۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات کشاورزان استان به قزوین سفر کند
کد خبر: ۳۵۷۴۹۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۷ ساعت: ۹:۵۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات کشاورزان استان به قزوین سفر کند/ تبعیض در واگذاری سهم حق آبه از نگرانی‌های کشاورزان قزوین است

فاطمه محمدبیگی گفت: قزوین یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه کشاورزی است و ما انتظار داریم که وزیر کشاورزی جهت رسیدگی به مشکلات این حوزه در اسرع وقت به استان قزوین سفر کند و این مطالبه را پیگیری می‌کنیم تا در خلال سفر وزیر شاهد حل بخشی از مشکلات و مطالبات کشاورزان استان باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات کشاورزان استان به قزوین سفر کند
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات انجام شده جهت رفع مشکلات آب کشاورزی مردم استان اظهار کرد: جلساتی برای بررسی مشکلات کشاورزان اقبالیه با حضور مسئولین ذی‌ربط استانی، نماینده کشاورزان و میرآب برگزار شد‌.

وی افزود: مدیریت بهره‌برداری از چاه‌های آب به صورت تلفیقی برای تامین آب شرب قزوین در اختیار آب و فاضلاب قرار گرفته؛ در این میان کشاورزان احساس کمبود آب می‌کنند و نگرانی دیگر کشاورزان ایجاد تبعیض در حوزه واگذاری سهم حق آبه است.

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به برگزاری نشست مشترک برای بررسی مشکل کشاورزان منطقه تصریح کرد: برای بررسی و رفع مشکل آب مردم منطقه اقبالیه جلسات متعددی برگزار شد و خوشبختانه برخی ابهامات در نتیجه گفتگوهای دو طرفه رفع و مقرر شد که در بحث واگذاری انشعابات دولت به متقاضیان متولی مثل آب و برق نیز اقدامات لازم انجام و پیگیری‌ها از سمت ادارات مرتبط صورت بگیرد‌.


وی عنوان کرد: همچنین مقرر شد تا در جهت صدور کارت دامداری برای بیش از ۴۰ نفر از دامداران سنتی فاقد پروانه که طبق مراجع تایید شده در حال فعالیت هستند اقدام شود.

محمدبیگی عنوان کرد: اداره آب منطقه‌ای استان باید در تامین حق آبه کشاورزان اقبالیه در فصل تابستان تلاش ویژه‌ای داشته باشد؛ همچنین در جلسات مشترک با مسئولین مربوطه بر پیگیری لازم جهت تامین سوخت تراکتورهای کشاورزان و چاه‌های نوع یک کشاورزی توسط فرمانداری قزوین تاکید شد.

ضرورت استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت

وی خاطرنشان کرد: برای رفع دغدغه و نگرانی کشاورزان مبنی بر رهاسازی پسماندهایی که منجر به آلودگی اراضی کشاورزی جنوب اقبالیه شده، جلسه مجزایی با سازمان آب و فاضلاب شهری برگزار و مشکلات بررسی خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: هدایت فاضلاب در منطقه باید مطابق با اصول محیط زیست باشد، از سازمان محیط زیست و اداره جهاد کشاورزی استان می‌خواهم تا این موضوع را به جد دنبال کنند.

وی درخصوص مشکل فرسودگی کانال‌های آب گفت: با توجه به اینکه اداره آب منطقه‌ای قزوین، کانال‌های فرسوده درجه یک و دو را ترمیم می‌کند نیز برای ترمیم کانال‌های آب نوع سه و چهار مقرر شد تا اقدام لازم با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان صورت بگیرد.

محمدبیگی بیان کرد: از آنجا که دبی(کمیت) آب‌ها پایین آمده، کشاورزان مردم اقبالیه درخواست کف‌شکنی چاه را دارند که در جلسه برگزار شده با حضور مسئولان با این موضوع موافقت شد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۸۵ درصد مصارف آب استان قزوین در حوزه کشاورزی است؛ بنابراین باید در حوزه مدیریت مصرف آب کشاورزی، تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری بیشترین تلاش را کرده و کشاورزان به این سمت راهنمایی شوند.

۸۵درصد مصارف آب استان قزوین در حوزه کشاورزی است

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: به منظور تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین لازم است تا تسهیلات کم بهره به کشاورزان پرداخت شود از این رو سوالم از وزیر و مدیران استانی این است که تاکنون چه میزان تسهیلات برای این امر اختصاص یافته و چه اقداماتی در حوزه آموزش و ترویج آن انجام شده است؟

وی در ادامه با بیان اینکه رفع مشکلات حوزه کمبود آب امکانپذیر بوده و بررسی می‌شود؛ گفت: اداره آب منطقه‌ای استان قزوین ۱۸ میلیارد تومان اعتبار جهت تامین هزینه تعمیر کانال‌های آب تخصیص داده و همچنین در بخش چاه تلفیقی حدود ۷ میلیارد تومان به کشاورزان کمک شده است.

محمدبیگی اضافه کرد: برای تعویض دریچه کانال‌ها هم برای انتقال آب کشاورزی به مزارع، تاکنون ۵ میلیارد تومان از محل ردیف‌های ملی هزینه شده است.

رهاسازی پسماند فاضلاب شهری در اراضی کشاورزی اقبالیه پیگیری می‌شود

وی بیان کرد: قزوین یکی از استان‌های برتر کشور در حوزه کشاورزی است و ما انتظار داریم که وزیر کشاورزی جهت رسیدگی به مشکلات این حوزه در اسرع وقت به استان قزوین سفر کند و این مطالبه را پیگیری می‌کنیم تا در خلال سفر وزیر شاهد حل بخشی از مشکلات و مطالبات کشاورزان استان باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: متاسفانه در سفر اخیر ریاست جمهوری به قزوین، به نماینده کشاورزان فرصتی برای بیان مطالبات و دغدغه‌ها داده نشد و این موضوع موجب رنجش کشاورزان استان شد که پیگیر هستیم تا مصوبه‌های خوبی در حوزه کشاورزی در سفر ریاست جمهوری به استان داشته باشیم.

وی در پایان گفت: سوال من از وزیر نیرو در مورد آب و فاضلاب اقبالیه و چوبیندر بیش از دو ماه است که انجام شده و منتظر وصول آن در صحن هستیم، وزیر محترم باید اقدامات انجام شده در این خصوص را شرح داده و به دغدغه مردم در مورد مشکلات پسماند فاضلاب شهری و رها شدن آن در زمین‌های کشاورزی اطراف پایان دهند و این یکی از دغدغه‌های جدی من است و به جد موضوع را دنبال خواهم کرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان