۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تعطیلی رشته ریاضی؟
کد خبر: ۳۵۷۴۷۶ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۵ ساعت: ۱۲:۱۸ ↗ لینک کوتاه

هجوم برای دکتر شدن!

تعطیلی رشته ریاضی؟ / هجوم برای دکتر شدن!

سالهاست که بازار به رشته ریاضی در مدارس کشور کساد شده است و بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گرایش پیدا کرده اند.

تعطیلی رشته ریاضی؟
به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین ؛گزارش‌های متعددی منتشر می‌شود که ناظر بر کاهش شدید استقبال دانش آموزان دبیرستانی از رشته ریاضی فیزیک است و این اتفاق به یک نگرانی برای مسئولان کشور تبدیل شده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش کشور گفته است که در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از دانش آموزان دبیرستانی در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می‌کنند و بیشتر دانش آموزان رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کرده اند.
این اتفاق می‌تواند در آینده نزدیک به تعطیلی بسیاری از رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌ها تبدیل شود و نیز از این محل تهدید‌های فراوانی را پیشروی آینده کشور در فرایند توسعه و عمران و آبادانی کشور ایجاد کند.
برخی بر این باور هستند که دلیل این بی میلی به رشته ریاضی فیزیک در مدارس کشور، بیکاری دانش آموختگان این رشته در دانشگاه‌های کشور است.
هجوم به رشته تجربی برای پولدار شدن!
مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در برخی رشته‌های علوم تجربی باعث شده تا سیل عظیمی از دانش آموزان به هر قیمتی ترجیح بدهند وارد رشته تجربی بشوند. اگرچه بسیاری از این رشته‌ها در حال اشباع شدن است، اما هنوز دانش آموزان حاضرند هزینه هنگفتی را به جان بخرند تا در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بتوانند تحصیل کنند.
نکته قابل توجه این است که در میان خیل عظیم شرکت کنندگانی که آزمون کنکور می‌دهند تنها یک درصد از آن‌ها امکان تحصیل در رشته‌هایی که به قول خودشان پولساز است را پیدا می‌کنند. همین مساله باعث می‌شود بسیاری از دانش آموزان برای شکست دادن غول کنکور بعضا تا چندین سال پشت کنکور بمانند و با این کارشان مافیای کنکور را در راه رسیدن به مقاصدشان همیاری کنند.
دلیل اصلی انتخاب رشته تجربی توسط دانش آموزان و البته خانواده هایشان مسائل مادی است. این مساله یک مساله ریشه دار در نظام آموزشی ماست و وزارت آموزش و پرورش با توجه به ضعفی که در زمینه فرهنگسازی داشته باید پاسخگوی چرایی این امر باشد.
واقعیت این است که غالب دانش آموزانی که رشته تجربی می‌خوانند امید دارند در رشته‌هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قبول شوند. طبعا با توجه به این که ظرفیت این رشته‌ها محدود است تنها تعداد اندکی از دانش آموزان می‌توانند در این رشته‌ها قبول شوند. همین امر عواقب قابل توجهی دارد که سرخوردگی، ناامیدی از درس و گریز از آموزش به علاوه تبعات دیگری که در درازمدت به فرد آسیب می‌زند از جمله آنهاست.
 
انتهای پیام/1404
منبع: مدرسه آنلاین

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان