۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین گرانی نان سنتی در قزوین شایعه است
کد خبر: ۳۵۷۴۶۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۲/۱۴ ساعت: ۱۰:۵۹ ↗ لینک کوتاه

نایب رئیس اتحادیه نانوایان قزوین:

تاکنون هیچ‌ تصمیمی مبنی بر افزایش نان اخذ نشده است/ ارائه کارت نان موجب حذف سودجویان از چرخه نانوایی‌ها می‌شود

علیرضا سبزعلی پور گفت: اخبار مربوط به گرانی نان سنتی شایعه است و هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت آن گرفته نشده است.

گرانی نان سنتی در قزوین شایعه است
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ دولت سالانه 30 هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین‌تری به دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نمی‌رسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می‌شد. 
 
دولت به منظور جلوگیری از  قاچاق و صادرات محصولات یارانه‌دار؛ یارانه آرد صنف و صنعت را حذف کرد اما این امر ربطی به قیمت نان سنتی ندارد و آرد نانوایی‌ها همچنان به قیمت سابق عرضه می‌شود همچنین دولت برنامه‌ریزی کرده که با انجام اصلاحات قیمتی، یارانه‌ها را مستقیماً به دست مردم برساند.
 
علیرضا سبزعلی ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ در رابطه با حذف یارانه آرد صنف و صنعت اظهار کرد: سال گذشته واحد‌های صنف و صنعت هم از یارانه آرد برخوردار بودند به طوریکه با گندم ۲۷۰۰ تومانی هر کیسه آرد حدود ۱۹۰ هزار تومان برای آن‌ها تمام می‌شد.
 
وی افزود: امسال دولت با حذف یارانه خرید تضمینی گندم برای واحد‌های صنف و صنعت ۱۲ هزار تومان اعلام کرده که با این حساب قیمت هر کیسه آرد برای این واحدها حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: بر اساس آمار جهانی حدود ۴۰ درصد از گندم جهان در دو کشور روسیه و اوکراین تولید می‌شود و به روایتی بخش اعظمی از صادرات گندم به کشورهای دیگر از این دو کشور انجام می‌شود.
 
سبزعلی ‌پور ابراز کرد: سال گذشته با توجه به افزایش قیمت جهانی گندم، وضعیت جنگ روسیه و اوکراین و از طرفی خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌هایی که در کشور وجود داشت؛ دولت جهت ایجاد انگیزه و تشویق کشاورزان به کشت گندم دو بار قیمت تضمینی گندم را افزایش داد به طوری که اکنون به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
 
وی عنوان کرد: اکنون آردی که به نانواهایی‌های یارانه یک کیسه‌ای تعلق می‌گیرد، کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان و یارانه ۲ کیسه‌ای ۴۵ هزار تومان است و با توجه به افزایش قیمت تضمینی گندم به ۱۲ هزار تومان؛ دولت به ازای هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه پرداخت می‌کند.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان کرد: برای نمونه اگر نانوایی در مغازه خود ۲۰۰ کیسه آرد داشته باشد با محاسبه هر کیسه ۷۰۰ هزار تومان یعنی دولت حدود ۱۴۰ میلیون تومان یارانه آرد می‌دهد تا آرد و نان با قیمت دولتی به نانوا و مردم برسد.
 
وی ادامه داد: انتظار داریم دولت با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این تفاوت قیمت را کاهش دهد تا فشار زیادی به اقشار کم درآمد جامعه هم وارد نشود.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه آزادسازی آرد قطعا به نفع دولت و مردم خواهد بود، عنوان کرد: گرچه در آغاز اجرای طرح آزادسازی آرد، اوایل ممکن است که جو روانی گرانی نان در جامعه ایجاد شود اما اگر هزینه‌ای که دولت به ازای یارانه آرد می‌پردازد را به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز کند نه‌تنها به صرفه‌تر خواهد بود بلکه از بسیار از سودجویی ها و قاچاق آرد جلوگیری خواهد شد.
 
سبزعلی‌پور تصریح کرد: دولت حدودا سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه به ازای آرد می‌پردازد درحالیکه اگر ۵۰ هزار میلیارد تومان به سرپرست خانوار واریز شود نه‌تنها حقوق مردم محفوظ خواهد شد بلکه موجب افزایش کیفیت نان و حذف سودجویان از چرخه نانوایی‌ها خواهد شد.
 
وی اذعان کرد: اگر دولت با اطلاع‌رسانی دقیق و کارشناسانه بتواند در این بخش ورود داشته باشد قطعا بسیاری از تخلفات حوزه قاچاق آرد ‌و نان و خام فروشی‌ها جلوگیری خواهد شد.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان بیان کرد: برخی شنیده‌ها حاکی از این است شکاف زیاد قیمت با کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه موجب صادرات قاچاق آرد شده است که با آزادسازی آرد تمام این تخلفات پایان خواهد یافت و همچنین بار نظارتی دولت نیز کاهش می‌یابد.

سبزعلی پور ادامه داد: سال گذشته آرد صنف و صنعت یا همان یارانه ۳ با گندم تضمینی ۲۹۰۰ تومان تامین می‌شد که در نهایت کیسه ای حدود ۲۰۰ تومان به دست کارخانجات صنعتی می‌رسید.
 
وی ادامه داد: دولت در سال جدید یارانه صنف و صنعت را حذف کرده به طوریکه اکنون هر کیسه آرد برای واحد‌های صنعتی و کارخانجات به ۶۸۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده اما یارانه نانوایان سنتی هیچ تغییری نیافته است.

گرانی نان شایعه است
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان در رابطه با شایعه افزایش قیمت نان افزود: تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت نان در ناوایی‌های سنتی یارانه یک و دو گرفته نشده است گرچه نانوایان با توجه به افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی، مایع خمیر و دستمزد ۵۷ و‌نیم درصد کارگران خواهان افزایش قیمت نان هستند.
 
سبزعلی‌پور با اشاره به کمیاب شدن مایع خمیر عنوان کرد: کمیاب شدن این محصول موجب افزایش قیمت در آن شده به طوری که سال گذشته قیمت هر کیسه ۱۰ کیلویی۴۷۰ هزار تومان بود و امسال به ۶۳۰ تومان رسیده است.
 
وی ادامه داد: کارخانجات تولید کننده مایع خمیر نسبت به قیمت این محصول معترض هستند و همین موجب شده عرضه را کم کرده تا قیمت آن افزایش یابد.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان کرد: متأسفانه دولت نظارت از مبدا را رها کرده و تنها به بخش نانوایی نظارت دارد به طوریکه کمترین کم فروشی در نانوایی‌ها را در نظر گرفته و به تعزیرات ارجاع می‌دهند.
 
سبزعلی‌پور عنوان کرد: نانوایان با توجه به شرایط موجود به منظور پرداخت دستمزد کارگران و جبران هزینه‌های جانبی مجبور به کم فروشی می‌شوند و یا اینکه از باید در پرداخت حق و حقوق کارگران کوتاهی کنند.
 
وی در رابطه با ارائه کارت نان اذعان کرد: دولت در نظر دارد که با ارائه کارت نان به خانوار به جای ارائه یارانه به نانوا به اندازه سرانه مصرف آن‌ها به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

طرح آزادسازی قیمت آرد موجب جمع‌آوری فساد می‌شود

نایب رئیس اتحادیه نانوایان اذعان کرد: به نظر می‌رسد که دولت در راستای اجرای این طرح با سامانه هوشمند دستگاه کارتخوان در بانک سپه قرارداد منعقد کرده تا این دستگاه‌ها در نانوایی‌ها و برخی صنوف دیگر تعبیه شود.
 
سبزعلی‌پور ادامه داد: اکنون بخشنامه نصب این دستگاه کارتخوان به اتحادیه نانوایان، فرمانداری‌‌ها و سازمان صنعت و معدن به نانوایان ابلاغ شده که صنوف مرتبط دستگاه کارتخوان جدید را تا پایان این ماه در مغازه و کارگاه خود تعبیه کنند.
 
سبزعلی‌پور بیان کرد: در راستای این طرح قیمت نان تغییری نمی‌کند و مردم می‌توانند با کارت خود خرید کنند اما دولت مابه التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوایی‌ها می‌پردازد به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت افراد کسر می‌شود، اما به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.
 
نایب رئیس اتحادیه نانوایان در پایان گفت: اجرای این طرح می‌تواند موجب جمع آوری فساد و رانت در بحث آرد و نان شود و از طرفی نانوایان واقعی در چرخه نانوایی‌ شناخته شده و افراد سودجو و کسانی که خام فروشی می‌کنند از چرخه نانوایان خارج شوند.
 
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان